ModerskeppetArtiklar

Andar och spöken i fotografiets tidiga historia

I fotografiets barndom var den bakomliggande tekniken mystisk för den stora massan. Kanske kunde andar och spöken fångas på film?

Anders Sejdeborn

Spirit Photography var ett fenomen som uppstod i USA på 1860-talet, när fotografikonsten fortfarande låg i sin linda. Bilderna väckte stor sensation eftersom de tycktes visa att kameror kan avbilda döda släktingar och andar!

Fotoseanser lockade fram andarna

Spirit Photography Uppkomsten av spirit photography är inte särskilt underlig. Med de långa slutartiderna som gällde på den tiden dröjde det inte länge innan någon fiffig fotograf upptäckte att en person som hastigt rörde sig genom kamerans blickfång lämnade ett blekt, genomskinligt avtryck i bilden.

En man vid namn William Mumler såg en briljant affärsidé i det här. Han blev den första etablerade experten på spirit photography.

Att det skulle dundra in ett fränt ”spöke” bakom den avporträtterade personen var förstås riskfyllt. Men det fanns andra tekniker. Projicering, efterexponering, överlappning och andra kreativa manipulationsmetoder utvecklades.

Mumler blev så skicklig att inga experter kunde hitta något tecken på fuffens när han senare blev åtalad för sitt lurendrejeri. Hans karriär klingade dock av efter åtalet och han sägs ha dött utfattig.

Se ett galleri med spirit photography-bilder.

Hur kunde folk gå på det?

När vi ser bilderna idag är det kanske lätt att skratta åt eländet och undra vad det egentligen var för lättlurade pajasar som kunde gå på ett sånt enkelt dubbelexponeringstrick.

Spirit Photography Men tänk på saken. Spirit Photography slog igenom på 1860-talet, inte särskilt långt efter att fotografitekniken hade etablerats.

Människor hade knappt hunnit vänja sig vid det fantastiska faktum att verkligheten gick att frysa i bild. Och gemene man hade ingen aning om hur fotografhantverket egentligen gick till.

Vi kan bara ana hur det måste ha känts för de personer som levde på den tiden. Innan fotografiet kom var det målade porträtt som utgjorde det enda bestående minnet av hur en person såg ut. Och det gällde främst rika familjer.

Nu fanns det plötsligt bevarade bilder av avlidna släktingar i flera hem. Helt verklighetstrogna dessutom. Det är lätt att förstå hur 1800-talsmänniskan kunde titta på ett fotografi och nästan känna att personen levde igen. Lägg därtill att det fanns en hel del folk att sakna. Spirit photography blev stort samtidigt som det amerikanska inbördeskriget pågick som värst.

Mot bakgrund av det är det kanske ändå inte så orimligt att många började tro att den nya tekniken också kunde fånga upp spöken och andar. Tanken att andarna hade funnits där hela tiden men att vi först på 1800-talet hade tekniken för att se deras existens var inte så långsökt trots allt.

Som Arthur C Clarke uttryckte det: ”Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.”

Senast uppdaterad: 3 maj 2024