En milstolpe på Moderskeppet – reflektioner 15 år senare
Vi vinner årets marknadsförare i Jönköping
Juryns motivering var: ”Årets vinnare har vågat vända på saker, göra tvärtemot etablerade teorier och byggt in ‘gratis’ som en medveten och lönsam del av marknadsföringen. På kort tid har man därigenom lyckats skapa ett varumärke med många lojala anhängare och blivit en ledande aktör inom sitt område.
Pristagaren har slängt ut den gamla skolboken genom fönstret och valt en ny väg, där ledorden är användarvänlighet, innovationsrikedom och tillgänglighet. De goda resultaten och den positiva utvecklingen gör pristagaren väl värd utmärkelsen Guldstickan – Årets marknadsförare 2009.”
Det här inlägget skrev jag samma natt som priset ramlade i vår hand.
För inte så länge sedan fick jag via en barndomsvän läsa i en ”mina-vänner-bok” från när jag var 12. Ni vet en sådan där som alla tjejer skickade runt i mellanstadieklassen. Vad vill Mattias bli när han blir stor:
- Alternativ1: Fotbollsproffs
- Alternativ2: Handbollsproffs
- Alternativ3: Tennisproffs
Den boken innehöll en rad för vad jag inte ville bli. Det är svårt att svara på vilka arbetsuppgifter en ”Gatslickare” har, men det låter som ett tufft jobb med udda arbetstider.
Nu blev det ju inte så för mig. Det jag är nu fanns det nog inte ens ord för 1986. Egentligen är jag tveksam till om det ens finns det idag. Jag tror inte att det multifixande som mina jobbvänner gör har beskrivningar heller. Varken Fredrik, Mikael, Anders, Chrille eller Sanna har titlar på sina visitkort, det finns inte sådana ord.
Trots det fick ”marknadsföraren” hos oss ett fint pris ikväll. Vi blev utsedda till årets marknadsförare i Jönköping. Priset, som kallas Guldstickan, är förstås en stor ära och det är verkligen allas pris. Alla på Moderskeppet är marknadsförare. Alla tror till 100% på det vi gör. Alla sprider varje dag en så positiv bild som de bara kan om företaget och vårt arbete.
Och i all ärlighet – egentligen finns inte ”marknadsföraren” bara hos oss. Det är ju lika mycket ni som pratar positivt om oss till er syrras pojkvän, eller tipsar om oss på fotoklubbsmötet. På senaste räkningen var det över 600 webbplatser som länkar till oss på nätet. Det är ju typ 600 extra marknadsförare bara där. Ni marknadsför ju åt oss. Hygglo ni.
Frågan är nu hur vi alla ska dela på priset? Mikael har det nu, han är på den fina galan där priset delas ut. Är det OK med alla om han har det på sitt skrivbord ett tag, så skickar vi runt det sen?