Vår populära helgserie och klassiska fotomanipulationer är tillbaka! Länkar till tidigare delar hittar du längst ned.
Som fotograf vill man förstås alltid ta den bästa möjliga bilden. Bästa vinklen, bästa kompositionen, bästa ögonblicket. Men det är ju inte alltid verkligheten samarbetar riktigt. I stort sett allt kanske blir perfekt, men så finns det en liten detalj som förstör. Det är då ångesten kan uppstå.
Inom många genrer är det inget problem, men frågan är om det någon gång kan finnas förmildrande omständigheter inom nyhetsfotografi? Finns det fall då ögonblicket som avbildas är så viktigt att den störande detaljen får redigeras bort? Finns det fall då bilden i sig är så fantastisk att den förtjänar ett bättre öde?
Stolpe ut?
En klassisker är John Filos bild av skotten utanför Kent State University där 4 studenter dog och 9 skadades under en demonstration mot USAs intåg i Kambodja. Fotot gjorde John Filo till vinnare av Pulitzer-priset och är en av världens mest välkända bilder. Men det finns en detalj som måste ha retat Filo efter framkallningen…

Ovetandes hade Filo brutit mot kompositionregel nummer 1: Ingen huvudsak är huvudsaken!
Stolpen som sticker upp ur den förtvivlade studenten Mary Ann Vecchio måste känts oerhört förarglig. Den dramatiska och gripande bilden får nästan ett komiskt inslag, och berättelsen fotot vill föra fram tappar i kraft. Filo lyckades dock tygla sin egen ångest över den störande stolpen, ett beslut som antagligen möjliggjorde hans Pultizer-pris några månader senare.
Alla hade dock inte lika lätt att bortse från stolpens påverkan. En okänd redigerare på någon tidningsredaktion tog saken i egna händer och avlägsnade den.

Idag har versionen utan stolpe också fått stor spridning. Rent kompositionsmässigt är det ju utan tvekan en bättre bild. Frågan är hur bildens värde påverkas när den är lite ”för bra för att vara sann”.
Sparken efter fotfel
En annan Pulitzer-finalist, Allan Detrich, kände säkert samma sak efter att ha fotat baseball-laget vid Bluffton University i mars 2007. Laget skulle spela sin första match sedan fem lagkamrater hade omkommit i en busskrasch några veckor tidigare och samlades i en tyst bön. I höger bildkant dök samtidigt en filur som inte hörde till sammanhanget upp. Detrich upplevde att benen som stack ner störde bildens berättelse om de fem döda.

Eftersom det inte gick att beskära bilden utan att exkludera hyllningen till en av de omkomna beslutade Detrich att helt sonika klona bort fötterna. Ett ödesdigert beslut skulle det visa sig.

Flera andra tidningar hade bilder tagna vid exakt samma tidpunkt som Detrich, men där fanns fötterna med. Detrichs lilla förbättring uppdagades alltså och han tvingades omedelbart lämna sitt jobb på tidningen Toledo Blade.
Fler manipulationer uppdagas

Vidare undersökningar visade att Detrich hade mer smutsigt mjöl i påsen. Många av hans bilder var manipulerade, bland annat en klassisk basketbild där han hade monterat in en basketboll för att få lite mer action. Men oavsett de andra snedstegen kan man tycka att det är hårt att bli avskedad för att ha tagit bort ett par fötter långt ut i höger bildkant. Fötter som inte ens hade med historien att göra.
Samtidigt måste man sympatisera med redaktionen som är så beroende av sin trovärdighet. De måste visa att de inte tillåter tillputsningar av verkligheten i sina nyhetsbilder.