Creaive cloud

ModerskeppetArtiklar

Om att Photoshop och Lightroom är abonnemang

Som lärare/författare får jag ofta frågan vad jag anser om Adobes abonnemang. Och alla vill egentligen att jag ska hålla med i deras åsikt. Men så här tycker jag...

Mattias Karlsson

Datorprogram har egentligen alltid fungerat som förtäckta abonnemang. Du betalar regelbundet för att uppgradera. Den modellen har dock lämnat två verktyg till dig som kund:

  • Du kan uppgradera mindre frekvent och sänka dina kostnader
  • Du kan sluta uppgradera helt och ändå ha ett fungerande program kvar

Det stora nackdelen var att du betalade en riktigt stor klumpsumma vid start. Med Photoshop var det faktiskt 8000 kr. Hela Adobes svit kostade 45000 kr. Det är många nollor.

Den möjligheten finns inte längre. Alla Adobes program är abonnemang med en fast månadskostnad. De har döpt abonnemanget till Creative Cloud.

Framtiden ser ut så här

Egentligen följer Adobe bara en samhällstrend som pågått länge och som kommer att fortsätta tills nästan allt i ditt liv är tjänster istället för produkter.

Adobe var inte först, men de är numera föregångare. De flesta försöker att härma dem. Kanske har du även Officepaketet på abonnemang? Även den här sidan du läser på var länge en plats där du köpte styckvis kurser. Nu är det ett medlemskap.

Jag tycker abonnemang är rätt

Jag tycker Adobe gjort rätt. Och för mig är det ställningstagandet större än Adobe. Jag gillar alla former av abonnemang, medlemskap och prenumerationer (kärt barn har många namn). Självklart stör jag mig på att vara låst i en månadskostnad. Men, det är en nackdel jag kan leva med, i utbyte mot fördelarna:

  1. Jag slipper en investering för att få starta
  2. Jag vet vad det kostar framöver
  3. Mina misstag är mycket billigare

Abonnemang jag gillar blir en kostnad länge. Men de som var fel för mig, blir en kortvarig utgift.

Abonnemang är för de nyfikna

Det är numera i princip riskfritt att undersöka nya verktyg. Gillar jag att videoredigera, skriva musik och designa webb? Billigt testat! Abonnemang är alltså som skapta för personer med nyfikenhet och suget att prova sig fram. Jag är sådan.

Om tio år kommer vi förundrat att se tillbaka på 2000-talets första årtionde. Varför betalade vi så mycket i förskott för all teknologi?

Det finns absolut fördelar med hur det var förr. Nya möjligheter kommer inte utan kompromisser. Företagen slutar ta en klumpsumma vid start. I utbyte tar de långsiktigt mer pengar av de som använder programmen. För mig är det ett rättvist byte.

Du får tycka annorlunda än mig, eller se nackdelarna som kraftigare än vad jag gör. Det har jag respekt för. Jag tror att även Adobe har respekt för det. Men, de har gjort sitt val efter vad de tror är bäst för dem och bäst för flest av deras användare. Och de kommer inte att ångra sig.

Adobe Aktiekurs

Hur vet jag att Adobe inte kommer att ändra sig? Detta är Adobes aktiekurs. Att växla till abonnemang är det mest framgångsrika de gjort på 20 år. Det är inte förvånande att andra tar efter.

Ps1 – Köp kan användas mot Adobe av konkurrenter

Det är svårt att vara unik på marknaden. Därför finns företag vars säljbudskap till dig är att de inte är abonnemang. Affinity är en uppstickare som skickligt använder det budskapet. Det är ett smart sätt att sticka ut. En gissning är dock att det kommer nya versioner mot betalning så regelbundet att du ändå betalar nästan årsvis.

Ps2 – Jobbigast är när jag köpt och sedan byts det

Till och med jag, som nästan obotlig abonnemangsoptimist, tycker det är känslomässigt jobbigt när program jag redan äger görs om till abonnemang. Det känns snöpligt för jag har ju smält den stora startkostnaden. Nu får andra slippa den helt. Även när månadskostnaden i utbyte mot konstanta uppdateringar blir prisvärd för mig, har jag svårt att omedelbart acceptera förändringen. Det tar alltid ett tag. Jag vet hur det känns helt enkelt.

Senast uppdaterad: 3 maj 2024