Jag shoppade runt efter en ny bank. Då gjorde jag en grej jag verkligen vill rekommendera vidare: Jag tog med bilder som ett bildspel på en iPad. Utskrivna hade förstås gått bra också.
Bilderna berättade vem jag är, vilka min familj är, hur vi försörjer oss och vilket behov vi har.

- Jag är Mattias och min familj är även Eva och Vilgot.
- Lokalt är jag mest känd för gratissajten Moderskeppet som vunnit flera utmärkelser.
- Mitt företag lever på att utbilda fotografer genom videokurser kunder kan se i alla internet-enheter.
- Min fru Eva är familjefotograf och författare till läroböcker.
- Vi är egenföretagare för livet verkar det som så…
- … därför vill vi bygga ett nytt hus med möjlighet att skriva, fota och undervisa där.
Bilderna berättar det som är svårt att beskriva
Konkret och enkelt. Bilderna stödjer berättelsen och visualiserar varför jag är hos banken. De leder mot målet och visar hur banken kan hjälpa mig.
Att lägga bilderna i ordning tvingade mig även att fundera genom berättelsen om mig själv. Vad är relevant, vad är inte? Vad är enkelt att förstå, vad är inte?
Jag använde Keynote på min iPad. Jag vill även vara tydlig med att jag försökte undvika punktlistor. Fotografier fick stå i centrum. Dock hade jag några extra slides i slutet med vår ekonomi – inkomster, lån etc. Så det snabbt gick att plocka fram även den informationen när den efterfrågades.
Det var uppskattat och det gav en viss wow-effekt. Men framförallt var det enklare att förklara mitt behov av hus (och därmed lån) utifrån en verklighet bankpersonalen kunde förstå och empatisera med.
Anders har en variant på detta. Han har ett fotoalbum som alltid blir en snackis i mobiltelefonen.