Som abonnent hos Adobe har du möjlighet att använda deras program på två datorer samtidigt. Riktigt smidigt om du inte vill vara bunden till en och samma dator.
Om du har köpt en ny dator och vill plocka bort programmen på den gamla behöver du avaktivera Creative Cloud. Via Creative Cloud löser du det helt på egen hand.
Du kan avaktivera en dator på två sätt. Det första alternativet är om du har kvar din gamla dator. Alternativ nummer två funkar fint om din dator kraschat och du inte längre kommer åt ditt Creative Cloud-program.
Alternativ 1: Logga ut från Creative Cloud på den gamla datorn
För att avaktivera Creative Cloud och dina Adobe-program på en dator loggar du helt enkelt ut från Creative Cloud-programmet på datorn. När du gjort detta frigörs en av de två licenserna och du kan installera det på en tredje dator.
1. Öppna Creative Cloud-programmet på din dator.

Du hittar Creative Cloud-programmet uppe till höger i menyraden på Mac och nere i aktivitetsfältet till höger i Windows.
2. Logga ut.

När du klickat på Logga ut är din dator avaktiverad. Nu kan du installera Creative Cloud på en ny dator.
Alternativ 2: Avaktivera via Adobes webbplats
Har du inte längre tillgång till din gamla dator? Kanske har den gått sönder eller så tömde du datorn helt utan att logga ut från Creative Cloud?
Lugn, du kan avaktivera en dator från webben. Superbra!
1. Logga in med ditt AdobeID på Adobes webbsida. Du hittar alltid inloggningsrutan uppe till höger på Adobes sida.
2. Klicka på Visa konto för att gå vidare och administrera ditt konto.

3. För att se dina aktiva enheter klickar du på Planer och betalning > Aktiverade enheter. Välj Avsluta session för att plocka bort en dator från listan.
Vips så har du avaktiverat den gamla datorn och kan nu aktivera programmen på en ny fräsch dator!