Om du jobbar på distans är det guld värt att ha program som funkar var som helst och som är enkla att sätta igång med. Har du kollegor är det även toppen om flera i ett team kan arbeta med samma grej samtidigt.
Här är min bästa tips som gör ditt distansarbete enklare.
Skapa, redigera och samarbeta med Google Drive
Det finns faktiskt få samarbetsverktyg på nätet som flyter på så bra och fungerar så enkelt som gratistjänsten Google Drive. I paketet ingår en rad tjänster för dokument, presentation, kalkyl och undersökningsformulär med flera. Arbetar du på distans utan nätverk kan du även ladda ner filerna offline till datorn.
När jag var student var Google Dokument nödvändigt för att arbeta i grupp, och det har det blivit på jobbet också!
Google Drive och de tillhörande tjänsterna finns på svenska (även om jag föredrar engelska).
Google Drive är helt gratis upp till 15 GB utrymme och det du behöver är ett registrerat konto. Tjänstens styrka är att det fungerar fantastiskt bra i realtid och allt sparas hela tiden automatiskt. Dessutom kan du jämföra versioner och backa tillbaka till en tidigare.
Spara och dela online med Dropbox
Det är få som inte har hört talas om molntjänsten Dropbox vid det här laget, men det är fortfarande en lika fantastisk grej att nämna.
Tjänsten låter dig spara filer online och synka med din dator på ett kick. Dela filer, bilder och videos gratis upp till 2 GB med med vem du vill, var du vill.
Jag använder Dropbox varje dag, både privat och i jobbet. Och jag har nästan glömt bort hur det var innan jag hade Dropbox. Nu kommer jag åt mina filer och bilder var jag än är, i hemmet, på mobilen eller från en lånad dator på andra sidan jorden. Helt enkelt ett måste för en digital distansarbetare!
Skriv, fokusera och reflektera med Draft
Om du är en flitig författare finns tjänsten Draft – skapad för författare av författare. Draft är kort och gott enkelt och okomplicerat textskapande på nätet som fokuserar på det viktiga – texten.
Bry dig inte om formatering. Drafts starka sida är att skala bort det onödiga, göra det lätt att ge feedback på varandras arbete och att superenkelt kunna backa tillbaka i det du skrivit.
Du kan arbeta på ett dokument tillsammans med dina kollegor, revidera och föreslå ändringar. Men det är du som godkänner de ändringar som görs – inget skrivs över. Det finns även ett test för att arbeta offline. Däremot kan du inte redigare dokumentet samtidigt.
Draft utesluter inte andra tjänster som Google Dokument eller Evernote. Du kan enkelt importera texter, redigera dem så sparas de sedan automatiskt tillbaka. Och sedan kan du självklart spara ner dem till Word-format och andra filformat på hårddisken.
Strukturera dina idéer visuellt med Sketchboard eller Coggle
Behöver du förklara något visuellt istället för med ord? Då är en simpel mindmap på webben fantastiskt bra. Det funkar så klart att kladda på ett papper med en penna, men ibland är en digital version snäppet bättre – låt även andra dela dina idéer med dig!
Välj mellan en mängd olika grafiska uttryck och koppla ihop dina tankar med dina kollegor. Du kan enkelt kommentera en idé eller skriva i chatten. Vill du presentera din tankekarta kan du enkelt spara ner den till datorn i olika format.
Även tjänsten Coogle funkar bra om du vill ha en snabb och simpel mindmap. Det är himla enkelt att följa färgkoderna och riktigt snygg blir det. Du kan samarbeta med dina kollegor i realtid och spara ner dem precis som med Sketchboard. En fin funktion med Coogle är att du kan koppla det och synkronisera dina dokument Google Drive.
Ta skärmbilder och redigera dem med Skitch
Datorprogrammet Skitch är toppen om du behöver visa eller förklara något. Ta bilder av din skärm och visualisera genom grafik som pilar och text – helt gratis!
Skitch är perfekt om du vill skapa egna guider till dig själv eller någon du känner. Du kan dela dina bilder via en länk till en vän eller spara ner bilden som vanligt på datorn.
Skitch finns bara att ladda ner för Mac.
Har du några tips på smarta distansverktyg?