En dag bestämde jag mig för att jag ville lära mig mer om Google Ads. Jag har läst mycket om vad en bra annons är. Den ska locka en besökare, den ska vara si och den ska vara så. Det är mycket som ska göras.
Men så ställde jag mig själv en motfråga. Vad ska jag inte göra?
Det finns många fallgropar när du ska annonsera. Här är tre vanliga misstag där många hamnar när de annonserar med Google Ads.
För breda sökord
Ett vanlig misstag som många företag gör är att de använder för breda sökord i sina annonser. När du gör det betalar du för en stor variation av sökfraser som inte allas är relaterade till företagets tjänster eller produkter. Om du annonserar på för breda sökord kan det innebära att du får betala för irrelevant trafik.
Beskriver inte vad företaget erbjuder
Du vill såklart skapa en annons som attraherar den som annonsen visas för. Men att bara skapa en annons för att attrahera en besökare leder ofta till falska förhoppningar och att besökaren snabbt lämnar din webbplats. Annonserna ska attrahera, men de ska också beskriva vad företaget faktiskt erbjuder.

Dålig position
Vilken position (eller som Google kallar det: Annonsrankning) som din annons får påverkar resultatet. Diverse olika tester som gjorts har visat att plats 2-3 är de mest lönsamma. Om din annons visas längre ner kan du inte förvänta dig några stora resultat.
Hur avgörs positionen då?
Du kan inte välja själv vilken position din annons ska hamna på. Då hade ju alla valt positionerna högst upp. Det är Google som avgör vilka annonser som ska visas och på vilken position.
För varje annons som är med och slåss om annonsplatserna beräknar Google annonsrankningen. Den avgör om dina annonser är kvalificerade att visas överhuvudtaget. Den annons med högst annonsrankning visas överst, den med näst högst annonsrankning visas näst överst och så vidare.
Du kan alltså inte påverka det här genom ett enkelt klick utan du påverkar annonsrankningen genom att jobba med din annons. Hos Google kan du läsa mer om vilka faktorer det är som påverkar på vilken position din annons hamnar.