Illustrerad bild med texten "bra länkar" som syftar på länksamlingen till SEO-verktyg.

ModerskeppetArtiklarDigital marknadsföring

Klättra på Google med 12 smarta SEO-verktyg

Gabriella Argus

Moz

Moz är ett verktyg du kan använda för att analysera hur bra din webbplats är på olika delar av sökmotoroptimering. Du kan även se var på rankingen du ligger på olika sökord.

Hos Moz finns även en del gratisverktyg. De har även ett riktigt bra Learning Center där du kan fördjupa dig inom de olika metoderna från kursen.

Besök moz.com

ahrefs

Ahrefs är ytterligare ett verktyg för att analysera din webbplats med. Ska du bara satsa på att betala för ett verktyg är ahrefs att rekommendera.

Besök ahrefs

Redirection

För dig som använder WordPress är Redirection ett bra tillägg för att se till att du aldrig får trasiga sidor. När du byter namn på en sida eller ett blogginlägg fungerar inte längre den ursprungliga länken.

För att dina besökare automatiskt ska skickas till den nya sidan behöver du göra en omdirigering (redirect). Det hjälper detta tillägg dig med.

Besök Redirection

Yoast

Ytterligare ett tillägg för dig som använder WordPress. Tillägget Yoast scannar av sida för sida och analyserar hur SEO-optimerad den är.

Du fyller enkelt i vilket sökord du vill att sidan ska matcha mot och du får feedback direkt. Här kan du även ändra om rubriken som ska synas i fliken i webbläsaren och vilken text Google ska förhandsvisa i SERP:en.

Besök Yoast

Osäker på facktermerna som används i SEO-snack? Här är en hel lista som förklarar ord för ord: Förstå SEO-begreppen.

Schema.org

Strukturerad data hjälper Google att förstå olika delar av din webbplats bättre. Schema.org har dokumentationen över hur koden ser ut. Här kan du se vilka typer av strukturerad data som finns och få kodexempel på hur du gör det tekniskt.

Besök Schema.org

Google My Business

Du lägger till ditt företag på Google via Google My Business. Då syns det på Google Maps. Du får också ett lite större sökresultatet med karta och foto vid en sökning på ditt företagsnamn.

Besök Google My Business

Apple Maps Connect

Det är inte bara Google som har kartor. Apple Maps är inbyggt i iOS och används av många Apple-användare. Se till att du finns med i deras kartor genom att lägga till ditt företag via Apple Maps Connect.

Besök Apple Maps Connect

Majestic

Majestic är ytterligare ett verktyg för att analysera hur bra sökmotoroptimeringen på din webbplats är.

Besök Majestic

Google Ads

Google Ads är Googles annonsplattform. Förutom att skapa annonser kan du med deras gratis Keyword Planner se hur stor konkurrens det finns på olika betalda sökord. Det ger även en indikation över hur stor konkurrens det finns inom organisk sökmotoroptimering.

Besök Google Ads

Google Search Console

Google Search Console är Googles gratisverktyg för att analysera trafiken till din hemsida. Du ser hur din hemsida presterar i användarvänlighet och med vilka sökord som dina besökare hittar till din sida. Här följer du även upp vilka sidor som presterar bäst och vilka du behöver optimera.

Besök Google Search Console

Wincher

Wincher hjälper dig hålla koll på din Google-rankning. Här kan du lägga till vilka sökord som du vill analysera och lägg till vilka hemsidor som är konkurrenter. Med ett kick så får du resultaten att rulla in.

Du får en smidig överblick om vilka sökord och sidor som funkar bäst, vad du behöver optimera och med mailnotifikationer kan du hålla koll på om dina konkurrenter passerar dig i sökresultaten.

Besök Wincher

Search Engine Land

Många webbplatser skriver om sökmotoroptimering, men Search Engine Land är en av de bästa. Det är en bra webbplats att följa för att hålla dig uppdaterad om det senaste.

Besök Search Engine Land


Lär dig att arbeta med SEO i våra onlinekurser

Senast uppdaterad: 28 februari 2025