Din Audience i Mailchimp är en lista som innehåller alla dina prenumeranter och all information om dem. Så som e-postadress, förnamn, efternamn, adressinformation och födelsedagsdatum.
Du ska med allra största sannolikhet ha en enda Audience när du skickar dina nyhetsbrev. Det är en slags gyllene regel att följa och jag ska förklara varför.
Undvik inaktuell information
Problemet med att ha fler än en Audience är att de är helt separerade från varandra. Det ställer till det rent tekniskt.
När en av dina prenumeranter, som finns med i fler än en Audience, vill uppdatera sin information, slår bytet endast igenom i en Audience.
Om prenumeranten väljer att avprenumerera sig från ett av dina brev är hen fortfarande prenumerant på andra brev.
Båda scenarierna gör att du får inaktuell information, vilket är frustrerande både för dig och din prenumerant.
Kom undan billigare
Mailchimp tar betalt per prenumerant, och eftersom listorna är separerade från varandra räknas också varje e-postadress för sig.
Finns en prenumerant med i två listor räknas det som två prenumeranter. Det kan göra att du tvingas gå från att ha ett gratiskonto till ett betalkonto. En onödig kostnad.
Segmentera på andra sätt
En Audience blir enklare och billigare att hantera. Använd istället taggar, grupper och segment för att märka upp och segmentera dina prenumeranter.
Ps. Om du via ditt konto sköter utskick till två helt separata affärsverksamheter, där prenumeranterna aldrig berörs av samma information eller marknadsföring, kan du använda två listor.