E-postmarknadsföring hjälper dig att få kontakt med din publik för att marknadsföra ditt varumärke och öka försäljningen. Du kan göra många saker med dina nyhetsbrev:

  • Sälja produkter.
  • Dela nyheter och kampanjer.
  • Påminna om varor i kundvagnen.
  • Berätta historier eller lära ut någonting.

Dessutom har de flesta personer en e-post, medan inte alla finns på till exempel Instagram eller Facebook.

Börja med att göra en plan

För att lyckas med ditt nyhetsbrev behöver du börja med att göra en plan för e-postmarknadsföringen. Du behöver veta varför du skickar dina brev, vem du vill nå och vad de ska innehålla.

Den här planen ska få vara levande, men det är viktigt att du skapar den redan nu för att veta vad som är syftet med just dina nyhetsbrev.

Din plan

Steg 1: Hitta ditt varför

Det första du behöver göra är att bestämma varför du ska skicka nyhetsbrev. När du har ditt varför är det lättare att hålla din egen motivation uppe, men du får också en röd tråd genom din e-postmarknadsföring.

Ta fram ett tomt papper och svara på frågorna:

  • Varför vill du och ditt företag ha ett nyhetsbrev?
  • Vad vill du uppnå med det?

Kanske vill du bygga ett starkare varumärke, leda fler personer till din webbplats eller något helt annat.

När du skrivit upp dina svar, häng upp pappret någonstans där du hela tiden kan se det för att gång på gång påminna dig själv om ditt varför.

Maria Cohen Nycander lär dig mer i avsnittet ”Varför ett nyhetsbrev?

Persona

Steg 2: Skapa en persona

Du behöver lära känna din målgrupp för att kunna skicka rätt brev till rätt person och skriva brev som mottagaren verkligen vill läsa.

Genom att skapa en persona sätter du ett ansikte på din målgrupp. Din persona är helt enkelt den person som du vill nå med din e-postmarknadsföring. Personen som i slutändan ska öppna ditt brev och agera på det.

Gör såhär:

  • Börja med att skriv ner vem du tänker ska läsa ditt nyhetsbrev.
  • Ta reda på allt du kan om den här målgruppen. Ställ frågor eller gör research på Google.
  • Ge din persona ett namn och fyll på med information utifrån det du letat fram. Var hen bor, ålder, jobb, bakgrund, förkunskaper och annat du tycker är viktigt utifrån din research.
  • Ställ frågor till din persona om dess vardag och skriv ner svaren. Fråga om drivkraft, utmaningar, hur en typisk dag ser ut och vilka intressen hen har.

När du är klar letar du fram en bild som passar för din persona. Skriv ut ditt ark och placera det på en plats där du hela tiden ser det för att veta vem du skriver till.

Maria Cohen Nycander lär dig mer i avsnittet ”Lär känna din målgrupp”.

Ta hjälp av vår guide och ladda ner mallarna för att skapa din persona.

width=

Steg 3: Bestäm vad du ska skriva

Nu när du vet vem du skriver till är det dags att tänka på ditt innehåll. Vad vill du säga till din publik? Du vill skicka e-postmeddelanden med syfte, som verkligen talar till dina prenumeranter, så ha alltid ditt varför och din persona i bakhuvudet.

För att underlätta skrivandet är det bra att ha några allmänna innehållstyper som du kan inkludera i nyhetsbrev.

Här är några exempel:

  • Kommande händelser och event
  • Berättelser och bilder från tidigare evenemang
  • Lärande guider och tips
  • Personliga hälsningar från VD eller nyhetsbrevansvarig (till exempel ett veckobrev)
  • Populära inlägg från sociala medier, som Instagram eller Facebook
  • Utvalda eller nya produkter
  • Shoppingtips för helgdagar

Så plocka fram ett nytt papper och fundera på vilka innehållstyper du vill ha i just dina nyhetsbrev. Vad vill du berätta och vad vill din persona läsa om?

width=

Nu är du redo att skapa nyhetsbrev

När planen är på plats, ja då är du redo att faktiskt börja skapa. Du behöver välja en plattform där du skriver och designar dina brev. Jag rekommenderar varmt Mailchimp som är det vi använder på Moderskeppet.

Mailchimp är ett enkelt verktyg att komma igång med och deras gratisversion räcker långt för dig i starten.

Med dessa två kurser kommer du enkelt igång med att skriva och designa dina nyhetsbrev för effektiv e-postmarknadsföring.

Senast uppdaterad: 3 maj 2024