Illustration av ett nyhetsbrev i gult kuvert

ModerskeppetArtiklarDigital marknadsföring

Bästa tiden att skicka nyhetsbrev

Ida Buchar

När är den bästa tiden att skicka ut ett nyhetsbrev? Det är en jättebra fråga! Och den är faktiskt lite svår att svara på. Men det finns dagar och tider som är lite bättre än andra.

Några riktlinjer för att skicka ut nyhetsbrev:

    • Intresset är som högst på morgonen, mellan 8 och 11, därefter dalar det.
    • Högst öppningsfrekvens är vardagar runt klockan 10.
    • Lägst öppningsfrekvens är mellan 9 och 21.
    • Måndagar är generellt en dålig dag – många har möten och annat inbokat och har inte tid att läsa nyhetsbrev i lugn och ro.
    • På fredagar och helger vill de flesta slippa jobbrelaterade mejl. Om ditt nyhetsbrev däremot riktar sig mot privatpersoner och du säljer varor eller tjänster – då är helgen är en bra tidpunkt att skicka.
Illustration av kvinna som håller i ett nyhetsbrev

Ett nyhetsbrev som skickas vid fel tidpunkt riskerar att hamna rakt i papperskorgen.

Målgruppen avgör bästa tiden för ditt nyhetsbrev

Den som anmält sig till ditt nyhetsbrev har troligen gjort det för att hen är intresserade av innehållet du skickar ut. Men om du skickar ditt brev vid fel tillfälle – när det är som mest att göra på jobbet, eller när hen redan har börjat planera för helgen – så riskeras det att ligga kvar oöppnat eller bortglömt.

Riktlinjerna ovan är en bra början att utgå från, men det är inget magiskt facit. Du måste utgå från vad som är bästa tiden för just din målgrupp. Och hur vet du det?

Börja med att tänka dig in i mottagarens situation. Du känner förmodligen din målgrupp ganska bra och behöver inte så mycket data och fakta för att komma igång. Gå på känsla. Hur ser målgruppens rutiner ut? När är det mest troligt att de kommer att öppna ett mejl?

Skriv ner målgruppens rutiner på ett papper för att tydliggöra för dig själv. Om du arbetar med en persona så utgå från hen. Ett exempel:

måndag: Daniela är tillbaka på jobbet efter helgen och det är dags att planera veckan. Inkorgen är full av mejl som behöver gås igenom och hon har flera möten inbokade. Hon kommer troligen att prioritera jobbmejl framför nyhetsbrev.

tisdag-torsdag: Daniela har koll på hur arbetsveckan ser ut och om hon inte har tid att öppna nyhetsbrevet direkt kan hon planera in att göra det under veckan. Hon öppnar alltid mejlen på morgonen och efter lunch (och precis innan hon går hem, men då lägger hon inte tid på att öppna mejl som inte behöver läsas direkt).

fredag: På fredagar gör Daniela klart veckans arbetsuppgifter, och rensar sin inkorg. Risken är stor att ett nyhetsbrev hamnar direkt i papperskorgen.

lördag-söndag: Daniela är ledig och öppnar inte sin jobbmejl. Däremot läser hon sin vanliga mejl och tar gärna del av erbjudanden om tjänster och produkter som hon använder privat.

Genom min analys vet jag att tisdag-torsdag troligen är den bästa dagen att skicka ut nyhetsbrevet om det handlar om jobbrelaterade saker, och på helgen om det är något som min persona är intresserad av privat. Jag vet att hon öppnar sin mejl tre gånger om dagen, och att bäst tid att skicka ut troligen är på morgonen eller precis innan lunch.

Handskriven blå text på ett papper: Planering för min persona

Det underlättar att planera för ditt nyhetsbrev om du vet hur målgruppens vecka ser ut.

Sammanfattning

Data visar att öppningsfrekvensen är ungefär samma för alla vardagar, men att måndagar och onsdagar sticker ut med något högre öppningsfrekvens. Oavsett dag så är runt klockan 10 bästa tiden för att skicka ut nyhetsbrevet. Samma mätning visar också att 9-21 är sämsta tiden.

Det absolut säkraste sättet för dig att ta reda på vad som funkar för ditt nyhetsbrev är som tidigare sagt att lära känna din målgrupp. Och glöm inte att testa dig fram för att se vilket tid och dag just dina läsare uppskattar mest.


Lär dig mer om nyhetsbrev

Senast uppdaterad: 3 maj 2024