ModerskeppetArtiklarDigital marknadsföring

Använd Emerging Story Arc när du skapar video

Angelica Bengtsson

Den klassiska dramaturgiska kurvan börjar med en inledning som bygger upp spänningen. Berättelsen når sedan sitt klimax och lösningen presenteras.

Den kurvan ska du inte följa när du skapar videos till sociala medier. Gör du det kommer din tittare ha skrollat förbi och glömt din video långt innan klimax är nådd. Du behöver tänka på ett helt annat sätt.

Emerging Story Arc. Det är kurvan du ska följa för att nå ut med din video på sociala medier.

Vad är Emerging Story Arc?

Utifrån en oändlig mängd data kring användarbeteende har Google tagit fram en berättarkurva som är mer anpassad för sociala medier än den klassiska dramaturgiska kurvan.

Emerging Story Arc är en ny formula för hur du bör jobba med video som du ska publicera i sociala medier.

Emerging story arc visar hur du ska bygga upp din video för sociala medier

Till skillnad mot den klassiska dramaturgiska kurvan så börjar Emerging Story Arc högt. Istället för att bygga upp spänningen i inledningen ska du direkt börja med något starkt och intressant.

Varför det? tänker du. Du har en och en halv sekund på dig att fånga din tittares intresse. Din tittare har inte tid att vänta. Dessert first, tack!

De fyra delarna av Emerging Story Arc

”Stopp! Sluta scrolla! Titta på min video!”

Din tittare gör inte som du säger. Du måste få hen att stanna med andra hjälpmedel. Här guidar jag dig igenom de fyra delarna av Emerging Story Arc.

Börja starkt

Din video behöver börja med något som hugger tag i din tittare. Något som gör att hen bara inte kan skrolla förbi. Här kan du jobba både bildmässigt men också rent tekniskt.

Du kan:

  • börja med något som överraskar
  • börja med något som är inbjudande
  • börja med ett videoklipp nära ditt objekt
  • börja med ett videoklipp på en person
  • börja din video i ett högt tempo.
Illustration av en magnet som sticker ut genom en mobilskärm

Servera desserten först

När du fångat din tittares intresse måste du få hen att fortsätta titta på din video. Till skillnad mot den klassiska berättarkurvan ska du redan nu leverera klimax. Det bästa, roligaste eller mest relevanta i videon. Dessert first!

Desserten kan vara:

  • det viktigaste i din video
  • något som får din tittare att skratta
  • något som tittaren inte förväntar sig
  • något fint videoklipp som är iögonfallande.

Grejen är att det inte finns något exakt svar på vad du ska servera först. Det beror på vad din video innehåller. Gå till dig själv och fråga vad som är den bästa desserten utifrån det innehåll du har.

Illustration av munkar

Förmedla ditt budskap

Om tittaren bara ska ta med sig en grej från din video, vad ska det vara? Här behöver du förklara för tittaren hur du eller ditt företag kan hjälpa hen. Vilken problem kan du lösa?

Många väntar för länge med att lyfta fram budskapet. Gör inte det. Då tappar du en stor del av tittarna. Du måste hitta och leverera din USP (Unique selling point) tidigt.

Förmedla ditt budskap genom att:

  • utgå från videons syfte
  • prioritera och bara berätta det viktigaste
  • förenkla och förtydliga
  • prata till din tänkta målgrupp, inte till alla.
Unique selling point

Uppmana till handling

I slutet av din video ska du driva din tittare till handling. Det kallas Call to Action (CTA).

Du vill skapa någon förändring med din video. CTA handlar om att uppmuntra tittaren till att ta ett beslut. Vanliga CTAs är ”Bli medlem”, ”Ansök idag” eller ”Köp nu”.

Skapa en CTA genom att:

  • utgå från vad syftet med din video är
  • skriva den i slutet av videon
  • kombinera text och ljud i din video.

När du annonserar på sociala medier kan du ofta välja en CTA-knapp till din video. Därifrån kan du leda din tittare vidare till exempelvis din hemsida. Använd gärna dessa, men förlita dig inte helt på dem. Använd även en CTA i din video.

Illustration av en megafon

 

Senast uppdaterad: 11 augusti 2024