Hashtaggar är som dina egna små sökord som ökar din synlighet och hjälper ickeföljare att upptäcka dina inlägg och ditt konto.
Rätt använt kan du öka din räckvidd med hashtags.
Du kan använda dem i alla sociala medier, men de är främst förekommande på Instagram, LinkedIn och TikTok.
Men hur ska hash användas för att öka synligheten i sociala medier? Det vill vi hjälpa dig att reda ut i den här artikeln.
Hur många hashtags ska jag använda?
Instagram låter dig posta upp till 30 stycken per inlägg. Det finns inte något rätt och fel för hur många du bör ha med.
Vissa experter hävdar att du absolut ska använda alla 3o för att maxa dina möjligheter att nå ut, men för de flesta branscher brukar ett urval på 5-20 hashtags upplevas som mest smakfullt.
Ofta väljer företag att ”dölja” sina hashtags längst ner i inlägget efter några emojis, för att de inte ska ta fokus från inläggets innehåll.

Undvik hashtags som uppmuntrar till att följa
Taggar som #likeforlikes, som uppmanar personer att gilla dina inlägg för att du ska gilla tillbaka kan verka som ett bra sätt för att få fler likes och följare. Dock upplevs det oftast bara som spammigt och oprofessionellt.
Använd hellre taggar som verkligen har med ditt innehåll att göra.

Vilka hashtags ska jag använda för att få räckvidd?
Hashtags kan lite förenklat delas upp tre olika kategorier:
- Breda hashtags – som #love som används typ miljoner gånger varje dag.
- Generella hashtags – som #kärlekssmums som används dagligen, men inte av jättemånga.
- Smala hashtags – exempelvis #kärlekismåland, en nischad hashtag som bara används sporadiskt av ett fåtal personer.
Hur många som använt en tagg kan du oftast se genom att klicka in på taggen, beroende lite på vilket socialt medie du använder.
Det enkla svaret är att generella hashtags är bäst. Välj en tagg som inte har allt för stor konkurrens, för där kommer du drunkna i mängden. Men välj inte heller en tagg som är allt för nischad och knappt används, då kommer ändå ingen hitta ditt inlägg.

På både TikTok och Instagram kan du se hur många som använt en hashtag genom att klicka på den.
Vilka hashtags använder dina konkurrenter och följare
Som så mycket annat inom sociala medier så gäller det för dig att prova dig fram. Vad som är rätt för dig kommer du att märka i din statistik.
Ett effektivt knep är att inspireras av konkurrenter och branschkollegor. Gör en spaning efter vad de använder för hashtags och analysera flödet. Kan du läsa ut vad som verkar fungera för dem?
Samma sak med dina följare, vilka andra hashtags använder de? Kan du använda någon av dem själv?
Skapa (och underhåll) dina egna hashtags
Vi på Moderskeppet har experimenterat med egna hashtags, oftast kopplade till fotoutmaningar och olika kurser. En hashtag har levt längre: #instaskeppet
Hashtaggen lanserades i samband med en e-postkampanj som gick ut på att lära ut hur du tar bättre Instagrambilder. Grundtanken var att be våra följare att posta deras bästa bilder och vi delade senare vidare det på vår story för att inspirera fler till att börja fota.

I början var det omkring tio inlägg per dag med hashtaggen, men sedan fick den eget liv och har nu använts på över 49 000 bilder. Och du kan bara ana vilken räckvidd vi fick med hashtags.
Psst. mer om #instaskeppet kan du läsa i artikeln UGC – låt dina följare bli medskapare.
Tre tips som hjälper dig i gång med hashtags
Kopiera! Kolla upp vilka hashtags dina konkurrenter och branchkollegor använder. Kan du läsa ut vilken som verkar fungera bäst för dom? Skriv ner allihop och analysera hur de används!
Strukturera! Välj ut 10–20 hashtags som är relevanta för din målgrupp. Välj hashtags som är lagom breda. Det vill säga – de får gärna användas dagligen av upp till några tusen olika användare. Men inte tiotusentals, då är det risk att dina inlägg drunknar i hashtagflödet.
Dela! Prova att skapa en egen delningshashtag som du uppmuntrar kunder/besökare att använda. Sätt upp ett mål för hur många interaktioner du vill att den ska få varje dag. Vårda den regelbundet som om den vore en krukväxt. Obs! Var noga med att välja en # som är unik och inte förknippas med andra företag.
Användbara länkar
- Hashtagguiden (pdf) Fyllig guide som lär dig det du behöver veta om hashtags. Framtagen exklusivt för dig som är medlem på SoMe.
- Hashtaggenerator Det finns flera olika hashtagsgenerators som kan hjälpa dig ta fram en lista över passande hashtags. Skriv ett ord så ger generatorn förslag och visar hur smal/bred hashtaggen är.