Lilahårig kvinna med mobil plus en mobilskärm som visar TikTok-appen

ModerskeppetArtiklarDigital marknadsföring

Därför ska ditt företag finnas på TikTok

Gabriella Argus

”Jag såg er på TikTok!” – så sa en besökare sist jag var på Bokmässan med mitt bokförlag. Hon var inte den enda som nämnde just förlagets närvaro på videoplattformen TikTok. Flera hade fått nys om förlaget tack vare våra videoklipp där.

För mig var det här ett starkt kvitto på att TikTok är ett socialt medie där det är bra att synas som företag. Känner du dig osäker? Här är tre anledningar till varför du borde arbeta mer med TikTok.

1. Du når Generation Z

”TikTok är som gjort för generation Z, eller tvärtom.” Så säger Digitalsnack-grundaren Cecilia Victoria Kärrberg i intervjun Nå ut till Generation Z. Hon lyfter appen som en av vägarna till att nå just den yngre generationen.

Generation Z (födda mellan 1995 och 2012) är den generation som har vuxit upp med internet. Även om TikTok spridit sig uppåt i åldrarna är de fortfarande den största målgruppen i appen och därför den perfekta plattformen om du vill nå dem.

Lilahårig kvinna livesänder med mobiltelefon och ringljus.

2. TikTok är ett avslappnat socialt medie

På Instagram är det vanligt att arbeta med ett stilrent flöde. Du postar bilder som matchar och innehåll som ser vackert ut rent visuellt.

På TikTok är det äkthet som användarna är ute efter, snarare än något som ser snyggt ut. På så vis tycker jag att TikTok är mer avslappnat att arbeta med.

Det är inte alltid så noga hur det ser ut runtomkring där du filmar. Huvudsaken är vad videoklippet innehåller. Det sänker ribban för själva produktionen.

Det räcker ofta med att starta kameran i mobilen och prata om något som du tror att dina följare tycker är intressant. Besvärligare än så behöver det inte vara.

3. Alla är inte på TikTok än, så du kan sticka ut

En klar fördel är att många inte har hittat till TikTok ännu. Det börjar att dyka upp fler företag och organisationer som ser värdet av appen, men än så länge är det fortfarande en relativt outforskad plattform.

Genom att börja arbeta med TikTok redan idag har du möjlighet att vara med tidigt i utvecklingen, och på så vis har du chans att sticka ut.

Skärmdumpar på två TikTok-videor från Seraf förlag

Jag arbetar mycket med TikTok för mitt bokförlag Seraf förlag.

Men, hur ska du arbeta med TikTok?

Här är några av mina tips för hur du kan arbeta med appen.

  • Skapa en företagsprofil. Dels får du fler analysverktyg, och dels visar TikTok tydligt vilka ljud som har kommersiell licens och vilka som inte har det, för att du ska kunna använda rätt musik i dina videor. Vilma lär dig hur du växlar till en företagsprofil.
  • Haka på trender. Hela TikTok är uppbyggt av roliga trender där alla använder samma ljud för att skapa video. Avsätt tid för att scrolla genom flödet och spara undan trender som du själv vill delta i.
  • Videoredigeringen gör du med fördel i CapCut. CapCut är en app – skapar för att producera just TikTok-videor. Du lär dig att använda appen i vår kurs.
  • Marknadsför inlägg som redan går bra. På så vis får du bättre spridning! I min artikel lär du dig hur.
  • Interagera med andra. TikTok handlar mycket om gemenskap, precis som andra sociala medier. Svara på kommentarer via en video för att ge extra personliga svar.
  • Se en kurs. I kursen TikTok för företag lär Vilma Denesfay dig allt som du behöver veta för att komma igång med TikTok för ditt företag.

Skapa video med din smartphone

Senast uppdaterad: 27 februari 2025