Lilahårig kvinna livesänder med mobiltelefon och ringljus.

ModerskeppetArtiklarDigital marknadsföring

Så fungerar ”För dig” på TikTok

Gabriella Argus

TikTok är en social media plattform där användare kan skapa och dela videoklipp med en maximal speltid på 60 sekunder. TikToks popularitet har vuxit exponentiellt under de senaste åren, med över 1 miljard aktiva användare runt om i världen.

En av TikToks mest populära funktioner är ”För dig”, ett flöde som är anpassat för varje användare.

Algoritmen plockar fram innehåll

”För dig” fungerar genom att visa innehåll som är baserat på TikToks algoritmer. När användare interagerar med videoklipp genom att gilla, kommentera eller dela, hamnar dessa klipp på ”För dig”.

TikTok antar att om andra användare har tyckt om dessa videoklipp, kommer även du att tycka om dem.

Innehåll som har hög tittarfrekvens, vilket innebär att användare har tittat på videoklippet i sin helhet, har också en större chans att hamna på ”För dig”. TikTok antar att om innehållet var tillräckligt intressant för att hålla tittaren engagerad tills slutet, kommer även andra användare att tycka om det.

”För dig” baseras också på vad användaren brukar titta på. Om en användare visar intresse för ett specifikt ämne, till exempel blommor, kommer TikTok att visa fler videoklipp som handlar om detta ämne.

Trender på plattformen har också en betydande påverkan på vilka videoklipp som hamnar på ”För dig”. Användare som kan skapa innehåll som följer trenden har en högre chans att hamna där.

Arbeta för att hamna på ”För dig”

TikToks algoritmer ändras hela tiden och det är svårt att som innehållsskapare hänga med i svängarna. Men här är fyra saker att tänka på när du skapar videor för att ha större chans att hamna på ”För dig”-flödet.

1. Se till att tittaren fastnar

För att hamna i andras ”För dig”-flöden krävs det att tittaren fastnar för ditt videoklipp. Du kan åstadkomma detta på flera sätt, men det viktiga är att ha någon form av lockande budskap i början av din video.

Det kan till exempel vara en text som väcker intresse eller att hinta om att något riktigt spännande kommer ske i slutet av videon, för att hålla tittaren kvar. Kom dock ihåg att inte ge falska förhoppningar, lova bara det som videon faktiskt ger.

2. Haka på populära trender

Förutom att få personer att fastna i din video är det smart att haka på trender. Trender är ofta kopplade till ljud som många använder, men det kan också vara en viss typ av video.

Sök igenom ditt eget flöde ofta för att se vad andra gör och hitta dina egna sätt att haka på trender.

3. Gör videon kort och slagkraftig

Du kan posta långa videor på TikTok, men en kortare video har större chans att nå fler eftersom fler kommer titta på hela videon.

Om en video är längre kommer många välja att scrolla vidare utan att titta färdigt. Så kan du få fram ditt budskap kort och slagkraftigt, prova det i första hand.

4. Ge inte upp

Det handlar ärligt talat också mycket om ren tur. Ibland kan du ha följt alla konstens regler, men får ändå knappt någon spridning av din video. Men våga hänga i och prova igen, för rätt som det är träffar du rätt och videon sprids med hjälp av TikToks algoritmer.


Lär dig mer om att arbeta med TikTok

Senast uppdaterad: 27 februari 2025