Att marknadsföra inlägg på TikTok är enkelt. Det enda som är lite klurigt och sätter onödiga käppar i hjulen är att fylla på pengar att sponsra för. Så vi tar det först.
Börja med att fylla på med mynt
Mynt är det du använder när du skapar kampanjer på TikTok för att marknadsföra inlägg. Du kan fylla på direkt i telefonen, men det behöver då göras genom direktbetalning via Apple Pay eller Samsung Pay.
För dig med företagskort och som behöver ett kvitto att bokföra rekommenderar jag istället att fylla på mynt med hjälp av din dator.

Gör såhär:
1. Surfa in på tiktok.com och logga in på ditt konto. Klicka på din bild i menyn och välj Skaffa mynt.

2. Nu får du välja hur mycket du vill fylla på med. Det översta numret är mynten och det understa är det faktiska beloppet i Euro.
3. När du markerat vilket belopp du vill fylla på med klickar du på Köp nu. Fyll i dina kortuppgifter och sen är det klart!

4. För att få ditt kvitto behöver du nu öppna appen i telefonen. När transaktionen gått igenom får du en notis i appen om att ditt konto fyllts på. Klicka på notisen och välj sedan Ladda ner faktura för att få ett kvitto till din bokföring.

Klart! Lite onödigt krångligt som sagt, och jag hoppas att detta förbättras längre fram. Men nu är du redo att marknadsföra ett inlägg.
Marknadsför en TikTok-video
Börja med att klicka på den TikTok-video som du vill marknadsföra. Ett bra tips här är att välja en video som redan fått en del visningar och/eller interaktion. Videor som redan går bra går som regel ännu bättre när de marknadsförs.
Tänk på: din video får inte innehålla ljud som inte godkänts för kommersiell användning. När du har en företagsprofil berättar TikTok för dig vilka ljud som är godkända för kommersiell användning och inte för att leda dig rätt.
När du valt din video gör du såhär:
1. Klicka på de tre punkterna och välj Marknadsföra (hos vissa står det Kampanj istället, men det är samma funktion).

2. Välj målsättning. Den jag upplevt ger bäst resultat är Fler videovisningar, men du kan också välja att skicka personer till din webbplats eller att du vill få fler följare.
3. Definiera din målgrupp. Här kan du välja mellan att låta TikTok välja åt dig, det brukar ge bäst räckvidd, eller att själv skapa en målgrupp utifrån kön, ålder, intressen och hashtags.

4. Välj hur mycket du vill spendera och hur länge din marknadsföring ska pågå. Prova dig fram med olika, till en början kan du prova det som TikTok föreslår.
Lägg märke till här att den visar den totala kostnaden i kronor, inte i mynt. Lite förvirrande och bra att vara uppmärksam på.
5. Så är kampanjen redo att startas! Granska de val du gjort och välj sedan Starta kampanj för att rulla igång.

Din kampanj kommer nu att granskas och när den är godkänd får du en notis om det. Ofta godkänns den nästan direkt.
Även när din kampanj är avslutad får du en notis och du får då även statistik för hur marknadsföringen gick.
Glöm inte att hålla koll i kommentarsfältet medan din TikTok-video marknadsförs och svara på kommentarer som trillar in för att få ännu mer spridning.