Hur många timmar har du som privatperson lagt på Facebook, Instagram, LinkedIn och TikTok i år?
Oavsett ditt svar. Tror du det är mer eller mindre än du egentligen ville?
Jag tror det är mer.
För jag vet att sociala medier använder alla trick för att få användarna att stanna längre än de tänkt.
Nya kanaler är platser där alla kan synas (även du)
På sociala medier serveras alla användare korta saker. Så de svajpar vidare ofta och länge.
För dig som har jobbet att nå ut är ju detta ett mirakel. Du kan klämma in ditt budskap där. Genom att sprida något fantastiskt eller genom att köpa annonser mellan svajpen.
Ganska billigt faktiskt. Även en tajt budget kan räcka långt om gör du mycket själv. Och vem som helst kan lära sig.
Därför har sociala medier skapat enorma möjligheter för nya företag, organisationer, föreningar och evenemang att hitta nya kunder, medlemmar och besökare.

Det finns förstås en hake…
Samma trick de kör på användarna kör de förstås på dig. Alltså du som har verktygen som jobb.
Meta, Google, LinkedIn och TikTok vill få mer av din arbetstid, uppmärksamhet och budget än du tänkt.
Med den här artikeln vill jag visa dig hur företagens yrkesverktyg lockar dig. Du gör ett effektivare jobb när du är mer medveten.

Nya beslut: Hur mycket tid ska du spendera?
Under Facebooks första decennium var ”spenderad tid” det viktigaste nyckeltalet. En ny funktion ansågs lyckad om besöken blev längre.
Sociala medier är ruggigt skickliga på det där. Så även när du loggar in för jobbsysslor ska du utgå från att de vill förlänga ditt besök. Ibland utan att ge dig något värde, bara ta upp din tid.
Du får små uppmaningar, rikligt med tips och gränslöst med statistik. Du måste ställa frågan: Är det jag ser viktigt, eller blir jag bara underhållen av min egen data?
Sätt en timer innan du loggar in. Håll ditt tidslöfte.

Nya beslut: Vad ska vara ditt eget engagemang?
2017 bytte Facebooks flöde fokus. Engagemang blev super-prioriterat. Gilla och kommentarer.
Företag och andra verksamheter fick lära sig skapa inlägg och annonser som engagerar. SoMe har till och med en guide helt om engagemang.
Men det tar aldrig slut. För du blir även rekommenderad att engagera dig i engagemanget – svara snabbt och trycka gilla på allas kommentarer.
Nytt strömmar in. Försöker du alltid hänga med blir din arbetsdag totalt fragmenterad.
Bestäm dig här och nu. Vad är det maximala antal gånger per dag du besöker företagets egen profil? (hint: 2 är en jämn och bra siffra).

Nya beslut: Vilka notiser vill du ha?
Alla säger att de hatar notiser, även jag. Men ibland känns det sååå bra när jag såg notisen direkt, inte en timme senare. Tänk om jag missar något? FOMO gör att jag behåller notiserna på.
Facebook var pionjärer i att utnyttja mobilernas notissystem. LinkedIn tycker pytte-saker är värda en pling.
Det har förstås spridit sig till tjänsternas administrations-appar och webbsidor. Du utsätts för ofattbart mycket notiser, aviseringar och påminnelser (kärt barn har många namn). Om du inte aktar dig mejlar dom också.

Gå in i varje tjänst där du är administratör eller redaktör och stäng av i princip allt. Ta inget till din mejl. Var stenhård, med största säkerhet finns inget du måste veta bums.
Sätt en sista tidpunkt varje dag då du får öppna systemen.

Ta hjälp att bedöma tid och fokus
Du kan vara immun mot tjänsternas dragningskraft. Någon ska ju vara först. Men jag har sett många misslyckas. Mest trist är det när den delen av jobbet flyttar hem till fritiden. Så viktigt är inte jobbets sociala medier.
Har du en chef så gör en hållbar planering ihop med hen. Tillsammans klargör ni vad företagets sociala medier är värt i din arbetstid och ditt fokus. (Är du din egen chef ska du ha samma möte med dig själv)
Kom ihåg att du aldrig kan göra Meta, Google, LinkedIn och TikTok nöjda, de vill alltid ha mer. Ge dem bara det du vill och där du får lika mycket tillbaka.