ModerskeppetArtiklarDigital marknadsföring

Grejen med innehålls­marknadsföring

Mattias Karlsson

Skriv ut som pdf med extra exempel

Vore inte det awesome om andra…

  • Hittar din marknadsföring för att de letar efter den?
  • Ser fram emot din marknadsföring och saknar den om den inte dyker upp?
  • Delar din marknadsföring med vänner?
  • Då vill du skapa innehållsmarknadsföring.

Innehållsmarknadsföring funkar indirekt

Med en annons kan du sälja en förpackning grädde. Du väljer en plats med matintresserade, och betalar för att skjuta in annonsen där.

Eller så skriver du ett recept med grädde. Ett recept många letar efter. Ett recept du sprider på din webb, i brev och i sociala medier.

width=

När en läsare följer receptet gnuggas fina egenskaper om dig fast i minnet. Du upplevs som generös och kunnig.

Med förtroende och uppmärksamhet kan du berätta vad du gör, erbjuda en rabattkod, uppmuntra till kontakt.

Det är innehållsmarknadsföring. Och den här veckan ska du skriva din egen.


Visa vad du kan

Kunskap är riktigt bra innehåll. Där jag jobbar har vi ett talesätt:

width=

Du sprider det du kan med instruktioner i steg. Det som även heter recept.

Med ett recept kan du visa hur läsaren bakar kladdkaka. Ett recept kan även visa hur man lagar punka, gör armhävningar, sminkar ögonen, sänker elräkningen, förhandlar lånet, boostar på instagram, skriver marknadsföring…

Välj något att visa som är relaterat till din verksamhet. Du behöver inte uppfinna ett recept själv. Tvärtom. Recept är ofta kända steg till kända mål.

Din hjälpsamhet ligger i att du formulerar receptet på ett personligt och engagerat sätt. Och sprider som en webbsida, i ett brev, på Facebook eller inspelat till YouTube/ TikTok/ Reels.

Kavla upp ärmarna för att sätta igång

Alla (bra) recept ser likadana ut

Jag ska visa hur du skriver text/manus till ett bra recept.

Bra recept följer en struktur du kan härma för alla instruktioner. Och bra recept innehåller ett antal beståndsdelar som du alltid ska ha med.

Jag utgår från två (mycket) kortfattade exempel – kladdkaka och punka.

width=

1. Måla upp framgången

Trista recept börjar sakligt. Bra recept målar upp varför det är så fantastiskt för läsaren att lyckas.

Berätta hur målet ser ut och varför läsaren ska följa just ditt recept. Vinner hen andras uppskattning eller ökar sitt självförtroende? Hur då? När då?

 width=

Sammanfatta även övergripande vad som kommer att ske. Addera en rejält optimistisk inställning till läsarens förmåga.

Många recept löser problem. Beskriv problemet och varför livet blir bättre efteråt.

 width=

Våga vara fyndig och personlig. Det är inte vilket recept som helst – det är ditt recept.

2. Lista det som krävs

När läsaren följer instruktionerna måste det vara i flow. Då ska du inte överraska. Därför behöver du lista förutsättningar för att lyckas.

Det inkluderar naturligtvis fysiska ting som ägg, skruvmejsel, yogamatta eller utdrag ur straffregistret. Tänk en extra gång så det viktigaste är med.

Lyft även fram sådant som gör att läsaren förbereder sig på rätt sätt. Som gott tålamod eller minst en timma. Och nyttja chansen att ha glimten i ögat.

 width=

Här får du faktiskt lyfta fram ditt varumärke, om du säljer något som behövs.


3. Skriv stegen med verb först

Nu följer själva instruktionerna. Du strukturerar dem i numrerade steg.

Skriv ett steg så att första meningen börjar med ett verb (något man gör). Det aktiverar läsaren. Och den som läser hela receptet i förväg kan enklare se handlingen framför sig.

Ska läsaren utföra flera svåra handlingar? Dela i många steg. En serie enkla handlingar, som görs i ett svep med samma verktyg, kan du samla i samma steg.

Gör alltid första steget enkelt.

 width=

När du har mycket information till en handling ska du strukturera steget med en rubrik. Sätt verbet i rubriken.

Beskriv sådant som läsaren kan se, för att bekräfta att handlingen gjordes rätt.

 width=

4. Avsluta med glädje

Många som gör recept glömmer de två sista pusselbitarna.

  • Beröm: Läsaren behöver dunka sig själv i ryggen. Och behöver bli påmind om det. Lyft fram det positiva med att lyckas.
  • En bra plats för dig: Det var ditt recept. Addera ett tips eller en värdering som andas du.
 width=

Ett onumrerat avslut skapar även trygghet hos läsaren. Då vet hen att alla steg finns med, och att inte tryckfelsnisse blåser hen mitt i baket.


Sprid ditt recept som marknadsföring

Snygga gärna till dina recept med bilder du tagit själv. Testa stegen minst en gång innan du delar det.

Andra kommer att hitta receptet. Och sprida det till vänner.

Kom ihåg att du skapat marknadsföring, så glöm inte att förvalta intresset. Våga visa att din kompetens finns i drivor, bara ett klick till bort.

Senast uppdaterad: 3 maj 2024