Du skickar ofta brev till dina elever. Och förutsätter att alla följer din studieplanen till punkt och pricka. Men så fungerar det ju inte i verkligheten. Därför ska du skicka tidlösa mejl till dina distansstudenter. Som är oknutna från var eleven befinner sig i sina studier.
Det är lätt som lärare att i ren reflex inkludera olika former av kommunikation som relaterar till var standardeleven borde befinna sig i sina studier. Den som är fullständigt i fas och har kontroll. Skulle du göra så skulle du exempelvis skriva om vilka deadlines som gäller. Vad som ska lämnas in. Vad som är viktigt att tänka på med dagens eller veckans läsuppgift. Kanske inte ens som huvudbudskap utan som en svans med: ”Lycka till med inlämningen i morgon.”
Men, det är inte så du alltid ska göra. Tänk ett löparlopp där folk ständigt tappar tempo och halkar efter. Det sista den som kämpar i en uppförsbacke vill höra är vad som är viktigt att tänka på när de är på upploppet. Det den personen vill höra är: ”Vi är alla i det här loppet tillsammans. Det är så kul att du springer. Jag ser dig kämpa. Alla ser att du kämpar nu.”
Det handlar om delaktighet
Så skicka ett brev som handlar om precis vad som helst men inte dagens eller veckans agenda. Då kan alla få samma brev. Och ingen behöver känna: ”Det där brevet handlar ju inte om mig, eftersom jag halkat efter.” Alla ska minst en gång i veckan få chansen att känna sig fullständigt delaktiga. Egentligen helst dagligen.
Självklart kan brevet vara ämnesrelaterat. Eller skolrelaterat. Det kan egentligen vara ganska innehållsfattigt. Huvudsaken är att det får eleven att känna sig relevant och nyfiken. Även om hen är lite efter. Det ska inte vara något som i sig tar upp tid att konsumera. Finessen med att beröva breven från tidpunkt i utbildningen är att de enkelt kan återanvändas termin efter termin. Och delas med andra lärare. De kan till och med gå som repris till samma elever igen.
Exempel på tidlösa mejl
- Intervju med lärare i ämnet.
- Intervju med en annan elev som pluggar på distans på udda sätt.
- Miniartikel om yrkesverksamma, nära i ålder, som gått samma utbildning.
- En kort sammanfattning av en artikel någon känd i ämnet skrivit.
- Tips och trick till lärplattformen.
- Ett kåseri om att lärare kanske inte nödvändigtvis älskar plattformen heller.
- Roliga bilder på lärarna från videolektioner där de har skjortor på överkroppen och mysbyxor.
- Videobloopers från undervisning.