1. Vilka är organisationens (och avdelningens) mål?
Genom att känna till organisationens och/eller avdelnings mål får du en bild av var den är på väg. I många fall bör en kompetensutvecklingsinsats mål gå hand i hand med de övergripande målen (viktigare än så är givetvis att de inte går emot de övergripande målen).
2. Vilka är organisationens svaga punkter?
Även de mest framgångsrika organisationerna kämpar med något. Alla problem kan inte lösas med lärande, men lärande är en viktigt del framåt i många fall. Genom att identifiera och analysera organisationens eller avdelningens akilleshälar skapar du dig en bild av vilka behov som finns.
3. Hur ser framgång ut?
Skapa en tydlig bild av hur framgång i projektet ser ut. Det hjälper dig i din planering. Det kommer också göra det lättare att styra under projektet och att utvärdera efter det.
4. Vad har prövats tidigare och hur fungerade det?
Vad har gjorts i tidigare projekt. Sticker något ut som har fungerat riktigt bra? Eller riktigt dåligt? Dra nytta av tidigare erfarenheter. Fråga medarbetare som varit med i projekten för att skapa en tydlig bild.
5. Vilka villkor finns för projektet?
Alla projekt har olika förutsättningar och att reda ut dessa är en viktig del i att projektet ska landa rätt. Ställ frågor såsom:
- När ska projektet vara färdigt?
- Hur lång tid får kompetensutvecklingen ta i anspråk?
- Ska lärandet ske vid ett samlat tillfälle eller utspritt på flera tillfällen?
- Hur stor grupp ska kompetensutvecklas?
- Finns det begränsningar eller önskemål i var lärandet ska ske?
När kompetensutvecklingsprojektet är i mål, glöm inte att utvärdera så att du tar med dig dina erfarenheter till nästa projekt.
En kurs som hjälper dig på vägen och tar dig i mål
Josefina Sahlin (vår vd) och Ulrika Jakobsson (Customer success manager) kan det där med kompetensutveckling. I vår kurs, Lyckas med kompetensutveckling, förmedlar de sin kunskap vidare till dig. Allt för att ditt lärande ska lyckas.