När jag googlade på ”Att pitcha sin design” fick jag upp massa floskler. ”Äg din design”, ”Kunden har inte alltid rätt”, ”Ha självförtroende” och så vidare. Tomma fraser som egentligen inte säger någonting.
Jag ville ha konkreta tips och därför vände jag mig till några av våra erfarna frilanslärare, som har pitchat hundratals designer och idéer.
Här delar Mona Ekelöf och Jakob Ekman med sig av riktiga tips som du faktiskt får användning av.
Mona Ekelöf tipsar om att göra en intervju med kunden
Mona Ekelöf från Fantasiskafferiet är en rutinerad formgivare. Hon berättar att hon har åkt på en och annan smäll under sin karriär.

Mona Ekelöf driver Fantasiskafferiet.
– Kunder som säger det där klassiska ”du kan väl skissa lite, bara typ en folder sådär så vi får se?”. Och så får man inte jobbet, trots att man lagt ner massor av tid. Eller kunder som vill ha helt färdiga förslag till loggor men sedan skickar det till Fiver i Indien istället för att anlita en svensk formgivare. Jag har nog gått på varenda nit man kan.
Ta reda på vad kunden verkligen vill ha
Genom åren har Mona kastat bort en hel del ”lärpengar”, men erfarenheterna har lärt henne att vara smart när hon pitchar sin design.
– Om du ska pitcha en idé mot en kund som själv kommit med en förfrågan, men som inte riktigt vet hur det ska utformas, så är mitt bästa tips: gör en intervju med kunden.

En intervju med kunden är enligt Mona ett måste för att lyckas.
Ha frågorna förberedda så att du verkligen ser till att få svar på dem, fortsätter Mona. Det kan vara sånt som:
- Vilka färger gillar ni?
- Vilket bildspråk använder ni (eller vill använda)?
- Vilka är era största konkurrenter?
- Har ni en inspirationskälla, en förebild, någon ni vill associeras med eller likna?
- Vilken ålder har er främsta kundgrupp?
- Kan ni visa några tidigare trycksaker/hemsidesdesigner/loggor som ni haft och berätta vad som var bra och dåligt med dem?
- Vad vill ni uppnå med den här kampanjen/annonsen/mässan/foldern/utskicket?
- Ser ni detta som en intensiv säljkampanj eller som ett varumärkesbyggande som får ta tid?
Allt som gör att du begriper vad kunden är ute efter.
Mona poängterar att dina egna högtflygande planer om snygg design kanske totalkrockar med kundens vardagsnära och krassa. Då får du hitta en kompromiss: kunden ska få det hen frågar efter, det är vad hen betalar dig för.
Men du kan alltid göra en snyggare, roligare, mer kreativ formgivning än vad hen hade kunnat tänka ut själv – det är också vad kunden betalar dig för.
Du kan alltid göra en snyggare, roligare, mer kreativ formgivning än vad hen hade kunnat tänka ut själv – det är också vad kunden betalar dig för.
Att våga säga ifrån och att kunna backa är två viktiga egenskaper
– Du är den som samlar ihop kundens lösa idéer och förverkligar dem. Du måste våga säga ifrån om din kunskap och erfarenhet säger att kunden är helt fel ute i val av typsnitt, färger, bilder, rubriksättning – men du måste också våga backa från dina egna designdrömmar ibland och leverera det kunden faktiskt frågat efter.
Om du har gjort en bra intervju och lyssnat noga, så har du alla chanser att göra en suverän skiss att lägga fram. En väl förberedd pitch är i princip redan insåld.
När du vill lägga fram en egen idé
Om kunden inte efterfrågat det du vill pitcha, utan det är din idé som du gärna vill lägga fram för dem och sälja in, tipsar Mona om något liknande: bra research kring företagets förutsättningar, utmaningar och konkurrenter för att träffa så rätt som möjligt i din egen analys.
Mona berättar om ett exempel från verkligheten:
”Jag hade en kund som var väldigt obeslutsam. De ville ha en enkel A5-folder, ”nästan som den vi redan har, men om du kunde piffa till den lite?”. Det tog många vändor för dem att enas internt och de ville ha saker som jag visste inte skulle bli bra – dåliga foton, för mycket textrutor och svårlästa rubriker.
Då skrev jag ett tydligt mejl till kundens ledningsgrupp och sa: ’Ni har betalat mig för att ha en åsikt. Det här är vad jag rekommenderar och varför jag gör det. Ni tar beslutet, men då förstår ni hur jag resonerar.’
Det slutade med att jag gjorde enligt deras önskemål men inte alls på det sätt de själva föreslagit, utan ett som jag kunde stå för: lättläst, ljust, luftigt, begripligt.
Efteråt fick jag ett mejl. Så här stod det:
’Tusen tack för ditt engagemang i att få alla våra synpunkter tillgodosedda.’
Det är verkligen kärnan. Kunden fick som de ville och är jättenöjda med foldern. Jag känner samtidigt att jag fick dem att fatta varför mitt layoutförslag var bättre än deras; inte för att jag är en snobbig designer utan för att jag har erfarenheten av vad som är läsbart och intresseväckande. Ett praktexempel på detta med att fråga ut kunden och lyssna noga på deras svar.”
Jakob Ekman tipsar om att samla information
Jakob Ekman är grafisk formgivare och har drivit egen firma i mer än 20 år. Han har stor erfarenhet av att pitcha design både inhouse och som egen företagare.

Precis som Mona tipsar Jakob om att samla in så mycket information som möjligt innan arbetet sätter igång.
– När ett företag eller organisation vill skapa en identitet för en kampanj eller står inför att byta grafisk profil är utgångspunkten att samla information. Målgrupp och syfte är självklara beståndsdelar.
Att genom fakta kunna motivera sin val av färg, typsnitt och manér skapar förtroende för det som ska utföras.
Inom ett område där det kan bli diskussion utifrån ”tycke och smak”, behöver du som formgivare kunna motivera designen. Att något känns ”fräscht” eller ”modernt” behöver inte betyda att det fyller sitt syfte. Att presentera sitt arbete är lika viktigt som att utföra det.
Gör kunden delaktig
– Vid uppdrag där kunden vill ha hjälp med grafisk profil eller en logotyp är det bra att göra dem delaktiga. Jag brukar presentera olika stilar för att de ska kunna navigera till något de tycker stämmer med vad de är ute efter. När man hittat tonen kan man gå vidare och förädla formen och tilltalet. På så sätt blir inte uppdragsgivaren helt överraskad eller förvånad över dina designförslag när du presenterar dem.

Se till att hålla kunden delaktig, är Jakob Ekmans tips.
– Att vara transparent i arbetet och visa de olika stegen i designprocessen, gör uppdragsgivaren delaktig och visar att det inte bara blir något ”hux-flux”. Den metoden ger inte heller kunden för många alternativ. Inriktningen är gjord tidigare när man väljer manér. De gånger jag till exempel visat tre olika förslag kan det sluta med att kunden vill ha en blandning av alla tre förslagen, vilket inte är tanken från början.
Sammanfattning – så pitchar du din design
När jag pratar med Mona och Jakob är det lätt att förstå att kommunikation är nyckeln. Du behöver ta reda på vad kunden verkligen är ute efter. Lägg hellre ner den tiden innan du startar upp det kreativa arbetet. Det ökar chansen för att du lyckas när du pitchar det slutliga resultatet.
Våga ställa frågor till kunden – och gör din research ordentligt.
Lär dig mer från Mona Ekelöf och Jakob Ekman