Du måste bestämma vem du skriver för. Varför? Jo, för en text som riktar sig till en bred målgrupp blir sällan lyckad. Den riktar sig till ingen snarare än till alla. Innehållet blir spretigt och opersonlig och risken är att läsaren inte känner sig träffad eller berörd av innehållet.
Texten blir tydligare när du vet vem du skriver för
Om du vill nå ut till många ska du ha en konkret person i tanken när du skriver. Det är inte så motsägelsefullt som det kanske låter. Gösta, 89 år, tar troligtvis inte till sig en text på samma sätt som Jennifer,18 år. Därför måste du veta vem mottagaren är. Först då kan du anpassa språket och innehållet till den som läser.
När du känner läsaren vet du vad som är relevant att ha med och vad du kan stryka. Du vet vad personen har för förkunskaper och vilka frågor hon vill få svar på. Du vet vilka ord personen förstår och vilken typ av innehåll hon kan relatera till.
Bryt ner målgruppen till en persona
Innan du börjar skriva är det bra att skapa en persona. Det vill säga en fiktiv person som du föreställer dig ska läsa din text. Istället för att skriva för medlemmarna i Pensionärernas riksorganisation skriver du för Gösta. Istället för att skriva för gymnasielever skriver du för Jennifer.
Är målgruppen omfattande? Bestäm då vem som är huvudmottagare. Till exempel: om du ska skriva en text riktad till charterresenärer är läsarna förmodligen av blandad ålder, vissa kanske reser för första gången medan andra är vana jetsetters. Välj den målgrupp som är viktigast att nå fram till. I det här fallet är det sannolikt den ovana och kanske lite osäkra resenären.