ModerskeppetBibliotekDesign

Använd geometriska former som byggklossar

Skapa snygga och stilrena illustrationer utan att dra ett enda pennstreck.

Anna Holmberg

Du kanske inte tror det är sant men du kan skapa komplexa former utan att själv placera ut en enda fästpunkt. Hur är det möjligt?

Här ska jag visa dig hur du med dina byggklossar- geometriska figurer skapar en panda. Det är färre steg än du tror och när du väl vet hur du gör så kommer du kunna skapa massor av spännande illustrationer.

Vill du se mig skapa pandan? Då ska du titta på avsnitten Flat Design i kursen Illustrator från början. I kursen går jag också igenom alla verktyg som du ska använda.

Verktyg jag använder

  • Geometriska former
  • Spegla
  • Direktmarkering
  • Markering
  • Suddgummi
  • Formbyggaren
  • Banhanteraren

Psst! Är du ny på Illustrator så rekommenderar jag dig att se kurser Illustrator från början!

Steg 1 Skapa dina former

Fundera ut vilka former som behövs för att skapa din figur. Nu i första läget är inte storleken så viktigt. Du skapar de olika delarna var för sig

Du behöver

  • Ett huvud- ellips
  • Öra – ellips
  • Öga- 2 ellipser
  • Nos- trekant
  • Tungan- 3 ellipser
  • En bakgrund

Ladda hem min AI-fil så får du tillgång till de geometriska former som jag har arbetat med.

Steg 2 Omforma dina byggklossar

Dags att med direktmarkeringsverkyget (A) flytta enskilda fästpunkter.  Jag börjar med ansiktet och markera de fästpunkter jag vill flytta. I mitt fall sidofästpunkterna. Klicka på fästpunkten och med muspekaren eller piltangenterna flyttar du punkten dit du vill.

För att få till rundningen på nosen drar du i den lilla cirkeln.

Du behöver inte oroa dig om det inte ser exakt likadant  ut på bägge sidorna. Det fixar jag till senare.

Steg 3 Formbyggaren

Formbyggaren är det bästa jag vet. Med den bygger jag ihop nya former av de som finns på min rityta.

Jag ska använda den för att bygga ihop nosen. Så med alla tre delar utplacerade och markerade så ta bort delar. Jag håller ALT nedtryckt då ändras formbyggarens markör till ett minustecken och nu klickdrar jag över delar jag vill ta bort.

Så här ser mina former ut efter att jag markerat fästpunkt för fästpunkt och flyttat dem samt byggt ihop tunga.

Nu kan du placera ut dina olika delar och kopiera ögon och öra. Anpassa också storleken så att pandans ansikte ser bra ut.

Steg 4  Skapa två exakt likadana ansiktshalvor

Jag gillar när det är exakt och det kan ju vara lite trixigt att placera ut exempelvis ögonen så att det hamnar exakt på motsatt sida. Det finns ett enklare sätt.

Jag väljer suddgummit och med ALT nedtryckt drar jag ut ett rektangelformat suddgummi. Nu suddar jag bort halva ansiktet. Var noga med så att det inte blir mindre eller mer än halva (steg 1.)

Nu har du ett halvt ansikte. Dags att skapa en speglad kopia. Välj speglaverktyget och med ALT nedtryckt klickar du ut den referenspunkt som din kopia ska speglas runt (referenspunkt utmärkt med pil i steg 1)). Nu öppnas alternativt för speglaverktyget. Välj vertikal och kopia (steg 2).

Nu har du två kopior som är exakt likadana!

Steg 5 Skapa skugga

Dags att lägga på en skugga. Markera alla objekt med markeringsverktyget och kopiera dem (Mac cmd + C; PC ctrl + C). Nu ska du klistra in din kopia framför ansiktet. Det gör du med kortkommandot cmd + F (Mac) eller ctrl + F (PC).

Nu vill jag göra en form av alla dessa delar, så utan att avmarkerar väljer jag banhanteraren från egenskapspanelen. Jag väljer förena från banhanteran och alla mina små delar blir nu ett (steg 1.). Jag ändrar fyllningsfärgen till ljusgrå.

Upprepa steget med att sudda bort halva ansiktet (steg 2)-

För att få till skuggan så sänker jag opaciteten på skugga. Nu lyser detaljerna under igenom (steg 3). Du är nu klar!

Det finns ingen begränsning i vad du kan skapa med denna teknik- Det är bara din fantasi som sätter gränserna!


Senast uppdaterad: 15 november 2023