Logotypen för Adobe InDesign, flankerad av grafik som symboliserar RGB och CMYK

ModerskeppetBibliotekDesign

I InDesign kan du blanda RGB och CMYK

När du skapar en trycksak i InDesign kan du montera alla pixelbilder i RGB, medan dokumentet, text och grafik bör vara i CMYK.

Anders Sejdeborn

Lite större RGB-färgrymder omfattar fler möjliga färger än kommersiella tryckprocesser kan återge. Bäst hade därför varit att jobba så länge som möjligt i en stor RGB-färgrymd och bara konvertera trycksaken till en CMYK-färgrymd sist i kedjan.

Det är också framtiden branschen långsamt strävar mot kan man säga. Så att vi som designar trycksaker så småningom kan leverera allting i RGB. Men än så länge är vi bara halvvägs.

Typisk färghantering i InDesign

Låt oss betrakta en typisk trycksak i InDesign. Den består av text, bilder och grafik. Hur ska dessa hanteras rent färgmässigt?

Ja, förr i tiden skulle trycksakens alla beståndsdelar vara i färgmodellen CMYK. Så ville jag montera en bild, behövde jag först konvertera den till en CMYK-färgrymd.

För att få allting rätt var jag då tvungen att använda färgrymden som mitt tryckeri rekommenderade, annars kunde det bli pannkaka.

Även en korrekt konvertering kan begränsa filen

Även om jag använder rätt färgrymd uppstår vissa nackdelar. För låt oss anta att jag den första gången trycker på ett matt, obestruket papper där färgåtergivningen är extra begränsad.

Då innebär ju konverteringen att jag kastar bort färger som hade kunnat tryckas på ett finare papper eller med en annan tryckteknik.

Och vill jag byta tryckeri kan det också vara ett problem om alla mina färgvärden angivits i ett visst tryckeris specifika färgrymd.

Bilder kan nu vara kvar i RGB

Idag funkar det där bättre. Idag kan alla pixelbaserade bilder vara kvar i RGB när de monteras i InDesign. Givetvis med sin färgprofil inbäddad, så InDesign vet hur RGB-värdena ska tolkas.

Du ska alltså aldrig CMYK:a pixelbaserade bilder innan du monterar dem i InDesign.

CMYK:ningen av RGB-bilderna sker istället när du exporterar till en tryckklar pdf-fil, alternativt av tryckeriet beroende på vilket filformat du använder.

Vektorbaserad grafik bör fortfarande vara i CMYK

Att pixel-bilder kan vara kvar i RGB är bra. Dessvärre gäller det än så länge inte text och vektorbaserad grafik. Där är det fortfarande så att en senare konvertering från RGB till CMYK riskerar att påverka slutresultatet på ett icke-önskvärt sätt. Där vill du alltså jobba i CMYK direkt för att göra slutresultatets färger mer förutsägbara.

Rekommendationen är därför fortfarande att låta ditt InDesign-dokument vara inställt på den CMYK-färgrymd som ditt tryckeri rekommenderar. Och när du monterar grafik från exempelvis Illustrator, bör du helst se till att allting är angivet i samma CMYK-färgrymd. Med grundinställningar bortser InDesign ifrån inbäddade CMYK-färgprofiler, så förlita dig inte på det.

Standardfärgrymder förenklar

Ok, så vad händer om du vill byta tryckeri? Kommer det inte bli problem då om du har skapat beståndsdelar där CMYK-värden anges i ett specifikt tryckeris rekommenderade färgrymd? Nja, tryckeribranschen har löst det genom att använda standardfärgrymder.

Senast uppdaterad: 16 november 2023