Kompetenta bild- och designprogram är färghanterade. Det innebär att de kommer att läsa filernas färgprofiler och hålla ordning på vilka verkliga färger som avses.
Tack vare den informationen kan de återge färgerna så korrekt som möjligt.
Så är det emellertid inte överallt. Det finns miljöer som inte är färghanterade, miljöer som inte bryr sig om vilken färgprofil filen har, utan bara chansar hejvilt.
Ett litet exempel
Säg att jag har en bild med RGB-värden angivna i färgrymden Adobe RGB (1998). Färgprofilen är inbäddad i filen.
Om jag öppnar bilden i ett kompetent designprogram, exempelvis Photoshop, läser programmet av färgprofilen och berättar för skärmen vilka färger som ska återges.
Men om jag öppnar bilden i ett program eller en miljö som inte är färghanterat kommer det inte bli så. Exakt vad som händer istället kan variera lite.
Om programmet gissar färgrymd
En variant är att programmet chansar på att det är sRGB som använts. Alltså att alla RGB-värden ska tolkas enligt den skalan.
Skulle jag ha sparat bilden i sRGB kommer det förstås bli rätt, då var chansningen korrekt. Men i det här fallet – då jag har använt Adobe RGB – kommer färgerna bli felaktiga.
En grön färg som ligger en bit in AdobeRGB, är fortfarande rätt mättad. Men om jag rakt av tolkar samma värden i sRGB istället, får jag en blaskigare grön. Till och med blaskigare än sRGB egentligen klarar av.

När samma RGB-värden tolkas i fel färgrymd kan färgen hamna långt ifrån den sanna färgen.
Det här är intressant eftersom jag kanske valde att spara bilden i Adobe RGB (1998) för att den färgrymden är större och innehåller fler färger än sRGB. Jag drömde om en bild med extra starka färger, men i en miljö som inte är färghanterad blev bilden istället extra färglös.
Om värdena skickas direkt till skärmen
Det är inte alltid sRGB är gissningen. Ibland skickas RGB-värdena istället direkt till skärmen (eller egentligen datorns grafikkort om man ska vara noga) och så får färgerna bli som de blir.
Förr i tiden var det ingen stor skillnad mellan de här två varianterna, eftersom de flesta skärmar hade en färgrymd som låg relativt nära sRGB. Nu när många skärmar kan återge ett större färgomfång riskerar det att bli total cirkus med färgerna.
En logotyp som ser helt ok ut på en skärm, kanske ser helt giftig ut på en annan.
sRGB är fortfarande den bästa gissningen
Trots att de flesta skärmar har större färgrymder än sRGB är det fortfarande smartast att ange alla färger i sRGB om du misstänker att filen kommer att hamna i icke-färghanterade miljöer.
Då blir det åtminstone helt rätt i alla miljöer som chansar på sRGB.