I normalfallet anges RGB-värden på en skala från 0 till 255. Och eftersom nollan räknas med, blir det totalt 256 möjliga värden.
Att skalan är just så beror på att färginformationen för varje grundfärg rött, grönt, blått lagras med 8 databitar. 8 bitar/kanal kallas för filens bitdjup. Här kan du lära dig mer om bitdjup.
16,7 miljoner färger, oavsett färgrymd
När du ska blanda till olika färger har du alltså 256 möjliga mängder av varje grundfärg.
Hur många olika kombinationer av RGB-värden ger det? Jo, ungefär 16,7 miljoner (256 x 256 256).
Och det antalet gäller ju oavsett vilken färgrymd jag anger mina RGB-värden i! Jag får inte ett högre antal färger bara för att jag använder en större färgrymd.
Ett rött exempel
Vi utgår ifrån alla rödnyanser som en människa kan se. I en ganska liten färgrymd, säg sRGB, kan jag bara återge ett mindre spann av dessa. Och med mitt R-värde kan jag ange 256 olika mängder rött inom det spannet.
Med en större färgrymd, tex Adobe RGB (1998), kan jag ange färger som sRGB inte klarade av. Men jag kan fortfarande bara ange 256 olika mängder rött. Så samma 256 kombinationerna måste nu ”sträcka ut” sig över ett större område.

En större färgrymd innehåller färger som den mindre inte klarar av, men jag har fortfarande bara 256 möjliga kombinationer av rött.
Jag har alltså inte fått ett större antal färger, bara tillgång till lite mer mättade rödnyanser.
Hoppen mellan varje färg blir större i en större färgrymd
En baksida med en större färgrymd är att jag får större avstånd mellan varje möjlig färgnyans.
Om jag har en bild som inte innehåller mättade färger utanför sRGB, skulle man i teorin kunna argumentera för att sRGB är ett bättre val än Adobe RGB (1998). Eftersom övergångarna mellan varje nyans blir ”finare” i sRGB.
Nu är dock Adobe RGB (1998) tillräckligt liten för att 256 steg ska räcka även där. Så i praktiken blir övergångarna lika fina i sRGB och Adobe RGB (1998)
Riktigt stora färgrymder kräver 16 bitar / kanal
Men om jag har en jättestor färgrymd, säg ProPhotoRGB, så skulle avstånden mellan varje rödnyans bli rejäla. Då löper jag en stor risk att få synliga kanter mellan toner.
Ska jag använda en så stor färgrymd som ProPhotoRGB är det därför hyperviktigt att jag har en mäktigare skala än 0-255. Och det får jag genom att se till att använda 16bitar/kanal istället för 8. Då blir skalan 0-65536 och jag riskerar inte längre att avstånden blir för stora.
Så var medveten om att en större färgrymd inte ger dig ett större antal färger. Och att en större färgrymd också innebär att du måste vara väldigt noggrann med bitdjupet.