Jag har alltid velat bli författare. Jag har läst och skrivit hela livet. I början härmade jag. Jag försökte skriva i samma stil som mina favoritförfattare och återskapa älsklingsböcker, fast med egna twister.
Som barn skrev jag på ungdomsdeckare i samma anda som Enid Blyton, och när jag blev äldre fanns mycket av Håkan Nesser i det jag skrev. Genom att härma lärde jag mig att skriva, och till slut hittade jag min egen röst.
Jag startade ofta nya berättelser, men avslutade dem sällan (läs: aldrig). Att dra ett helt skrivprojekt i mål är hårt arbete, och det lyckades jag med långt senare i livet. Nu har jag just gett ut min första skönlitterära bok, alldeles själv.

Arkiv för upphittade anteckningar – tryckt som mjukpärm samt som e-bok.
Varför blev jag egenutgivare?
2015 hade jag för första gången ett färdigt bokmanus i min hand. Jag var enormt stolt, och glad i hågen skickade jag manuset till flertalet förlag.
Väntan på svar var lång. Sen kom refuseringarna på löpande band – alla med standardsvar. Jag visste inte om de faktiskt hade läst något av manuset eller vad de tyckte. Bara att det blev ett nej. Vissa gånger kom inget svar allt.

Ett förlag jag aldrig hörde av igen efter inskickat manus.
Glädjen dog. Efter år av skrivande tog det bara stopp. Jag lade sorgset manuset till handlingarna, men fortsatte ändå att skriva och dela berättelser gratis på min egen webbplats. Det viktiga var att få skriva och att bli läst.
Några år senare beslutade jag mig för att egenutgivning var rätt grej för mig. Gnistan tändes på nytt och det fanns ju dessutom så mycket kul att lära sig längs vägen!
Hur gick jag tillväga?
Jag tog ett steg i taget. Det var enda sättet att komma framåt. När jag tänkte på allt som skulle göras fick jag svindel. Skulle det verkligen gå? Jo då, ett steg i taget.
För mig var det viktigt att alltid veta vad nästa åtgärd var, oavsett om det handlade om att jag skulle skriva klart en scen, researcha tryckeri eller layouta omslaget. Vad var nästa sak som gjorde att jag kom framåt i projektet?
Jag skrev ner alla tankar och idéer, och höll ordning på små och stora uppgifter i en projekt-lista. Det är mycket som ska både kommas ihåg och göras under processen att ge ut en bok. Det kräver ordning och reda.
Tips: Jag lär dig hur du får kontroll över ditt skrivprojekt i kursen Ordning och reda för författare.
Vilken hjälp tog jag?
Jag visste från början att jag ville göra så mycket som möjligt själv. Dels för att det är roligt att behärska nya färdigheter, men också för att jag gillar att ha kontroll.
Jag skrev, layoutade, klurade på marknadsföring, skapade en webbutik och postade mina bokbeställningar.

Såväl inlaga som omslag layoutade jag i InDesign.
Det jag tog hjälp med var korrektur- och testläsning. Dels av min hjälpsamma familj, men också av frivilliga bekanta som tycker om att läsa och ge feedback.
Den hjälpen är jag oerhört tacksam för. De har upptäckt och uppmärksammat sånt som jag aldrig hade kunnat se. Allt från stavfel till problem med berättelsen eller karaktärerna. Som ”betalning” fick de givetvis den färdiga boken, samt ett stort tack i sluttexterna.
Vilken tryckmetod valde jag?
Jag ville trycka upp ett eget lager i mindre skala, utan att det skulle bli snordyrt.
Min dröm var att packa varje beställd bok hemma vid köksbordet, och kunna skicka med smått och gott i paketet. Det är en go känsla att lägga en bok på brevlådan, och veta att den snart ska bli läst.
Valet föll på Lasertryck. De erbjuder böcker i bra kvalitet och har hjälpsam support. Det går dessutom att beställa smidigt på webben, och jag ser direkt hur upplaga och pappersval påverkar priset.

Innan jag tryckte upp min upplaga på 100 böcker valde jag att beställa ett provtryck. Det kändes bra att först få se hur text och bild blev på det riktiga pappret.
Hur tänkte jag med marknadsföring?
Marknadsföringen är det kluriga. Det tar mycket tid och energi. Här är det ju en stor fördel med att bli utgiven på ett etablerat förlag, som har kanaler att nå ut i.
Återigen handlar det om att ta ett steg i taget. Att göra flera små insatser, utspridda över tid. Boken blir ju inte inaktuell, utan ska leva länge. Det får ta tid att marknadsföra och sälja.

Jag har i första hand sett till att ta fram mycket marknadsföringsmaterial. Texter, bilder och video. Sånt som både jag och andra kan tänkas vilja använda för att sprida boken.
Marknadsföringen har främst skett på min egen Instagram, via en maillista som jag hade byggt upp sedan tidigare, samt genom utvalda bookstagrammare som har fått recensera.
Så fort jag får recensioner och testamonials sparar jag dem, för att kunna dela vidare. Andras tyckande om boken är oerhört viktigt i marknadsföringen.
Gör jag annorlunda med nästa bok?
Jag gör inget annorlunda, utan återanvänder det hårda arbete jag lade ner första gången. Det känns skönt. Min nästa bok är i skrivande stund strax klar att tryckas.
Jag hade mallar redo för att sätta inlaga och omslag, mina testläsare ställde upp igen och tryckeriet funkar bra. Det har varit färre beslut att ta och mindre research att göra.

Nästa bok är redan på gång. Mallar i Indesign har hjälpt med att snabba på arbetet.
Tre tips till dig som vill ge ut din egen bok
- Bryt tidigt upp projektet i små uppgifter, annars finns risken att du blir överväldigad och aldrig når mål. Gör en sak i taget.
- Ta hjälp av testläsare för att få feedback. Det kommer förbättra din bok. Jag lovar. Läs mer om manusbearbetning i en guide.
- Din första bok kommer inte bli perfekt. Ha med det i bakhuvudet. Boken kommer ha stavfel och layoutmissar. Det är helt okej. Du lär dig och blir bättre för varje bok du gör. Det viktigaste är ju att du gör. Att du vågar komma i mål!