Frida Moisto är författaren som benämnts som Jönköpings deckardrottning efter att hon satte Jönköping på deckarkartan med sin debutroman Som nitroglycerin (2018).
– Jag var så himla sur över att det inte fanns någon deckarserie som utspelade sig här i Jönköping. Då tänkte jag att istället för att vara sur över det får jag väl helt enkelt skapa en själv, och så gjorde jag det, berättar Frida.
Hon har planerat för sju delar sammanlagt i serien om Lisa Engström. Samtliga böcker utspelar sig just i Jönköping och det är något hon redan bestämt ska vara en del av hennes författarskap.
– Jag tror att det är en ursäkt till Jönköping från när jag gick på gymnasiet och tyckte att allt var dåligt här, berättar Frida med ett skratt. Men sen har man insett när man blivit lite äldre att det är rätt bra i Jönköping.

Fridas romaner utspelar sig allihop i Jönköping där hon själv bor.
Från hobby till författardrömmar
Ända sedan Frida var liten har hon tyckt om att skriva, men att bli författare var länge bara en dröm.
– När jag började känna att jag behövde en hobby, tänkte jag att jag skulle satsa på skrivandet.
Resan mot att bli författare påbörjade hon för sju år sedan när hon satte igång med att skriva Som nitroglycerin. Hon arbetade på boken i två-tre år, utan att skicka till förlag.
– Jag arbetade om hela boken två-tre gånger, berättar Frida. Många förstår nog inte hur mycket jobb det är att få en bok färdig. Sen läser någon och pekar ut saker som inte funkar, och så inser man att de har rätt. Det gäller att vara envis!
Valde bort traditionellt förlag
När Frida började känna att boken var redo att ges ut, tittade hon först efter traditionella bokförlag att skicka in sitt manus till. Men hon förstod direkt att det skulle bli väldigt svårt att ta sig in.
De stora förlagen skriver att de får in mellan 2 000-3 000 manus per år och ger bara ut två av okända författare. Jag insåg hur liten chans det var att det skulle bli jag.
Nästa fråga som Frida behövde besvara blev därför ”om alla förlag säger nej, ska ingen läsa min bok då?” Svaret där var enkelt: nej, det är inget alternativ.
Samtidigt var hon rädd för att skicka in till förlag, få ett nej och färgas av att de inte tyckte att manuset var bra nog.
Jag skickade aldrig in till något förlag utan jag bara bestämde mig för att ge ut den själv.

Frida Moisto vid Liljeholmsparken i Jönköping. Foto: Frida Moisto.
Bestämde sig för att ge ut på eget förlag
När Frida Moisto bestämt sig för att egenutgivning var vägen för henne började hon researcha. Bland annat sökte hon på Emelie Schepp som själv också gav ut sin bok på egen hand.
– Emelie Schepp är Sveriges bästa egenutgivare och jag tänkte bara att ”kan hon, kan jag”.
Researchen fortsatte genom att köpa böcker och söka upp all info hon bara kunde hitta på nätet.
– Jag har nog stalkat Emelie Schepp. Jag bläddrade tillbaka på hennes Instagram och läste om hur hon gjorde, och sen tänkte jag att det här kan jag ju härma. Framförallt vid lansering och hur hon gjorde för att försöka nå ut.
Fick hjälp av personer i sin närhet
Hon tog även hjälp av den nära vännen Ida Severin som är varumärkeskonsult för att reda ut vilka steg hon behövde ta längs vägen. Vännen blev sedan ett starkt stöd genom hela processen.
Jag hade inga kontakter alls och med facit i hand undrar jag vad jag gjorde egentligen, säger Frida med ett skratt. Men jag frågade Ida om hon ville hjälpa mig och det ville hon.
Ida kunde dessutom InDesign och tog därför på sig att fixa inlagan till boken. Till omslaget fick Frida hjälp av en annan vän, Charlotte Skou, som är illustratör.
– Jag visste att jag ville ha ett proffsigt bokomslag, och min vän påpekade att det var viktigt att min bok stod ut bland alla andra i bokhandeln. Hon hjälpte mig att skapa det.

Första omslaget till Fridas roman Som nitroglycerin. Foto: Frida Moisto.
Som inspiration till omslaget valde de en scen som är avgörande i boken. Två fotografer från Fridas familj hjälpte henne att ta en skarp bild på en krossad glasflaska.
– Det var väldigt svårt att slå sönder den där glasflaskan kan jag säga, vi höll på som sjutton, berättar Frida. De har väl gjort dem för att de inte ska användas i slagsmål vilket är jättebra, men det var inte så lätt när man skulle få till det på bild.
Även vid korrläsning av boken klev personer i Fridas närhet in för att hjälpa till, men med facit i hand önskar hon ändå att hon anlitat hjälp.
– Jag, min man och min mamma korrläste men jag hittade ändå stavfel när böckerna var tryckta. Det var riktigt irriterande, berättar Frida. Det är något jag verkligen vill tipsa om till dig som gör det själv: anlita en professionell korrläsare.
Tryckte en större upplaga direkt
Efter att ha tittat på lite olika tryckmetoder valde hon att trycka upp en större upplaga på traditionellt tryckeri.
– Jag tittade på det ur ett ekonomiskt perspektiv. Att trycka en inbunden bok var helt uteslutet för det var för dyrt, men en pocket hade jag möjlighet att trycka.
Hon valde Kjells tryckeri och såg en stor fördel i att ha ett lokalt tryckeri. Då kunde hon åka dit och känna på produkten och dessutom ha en nära kontakt med tryckeriet. Hon slog på stort och tryckte en upplaga på 2000 exemplar.
– Jag frågade min man “får jag trycka 2000 böcker?” och han hade egentligen bara två frågor. Dels om jag visste hur mycket 2000 böcker var, och sen var vi skulle ha dem. Vi bodde i en trea med två barn. Men jag tänkte att vi kan ha dem i hörnen, i sängen, det ska lösa sig!
Osäker på vad du ska välja för tryckmetod? Använd vår guide för att hitta vad som är rätt för just dig.
Sålde slut på 3 månader
2000 böcker låter mycket, men för Frida tog första upplagan slut i rasande takt. Anledningen? Jo, hon jobbade hårt med marknadsföringen.
Själva jobbet började när boken var tryckt, för då var det just ”hur ska man nå ut?”
Fridas vän Ida sa redan innan boken kom ut att ”Nu bygger vi en hemsida, en Facebook och en Instagram. Och du måste ha bra bilder, inte något suddigt som du själv tagit, utan det ska vara professionella bilder och en enhetlig stil.”
Vännen poängterade att personer handlar med ögonen, så allt måste hänga ihop. Från hemsidan, till boken och när någon Googlar på Frida Moisto var det viktigt att hemsidan är det första som dyker upp.
– Sen gick jag ut på Facebook, delade baksidestexten och berättade att det skulle komma en deckare från Jönköping och så bad vi vänner och familj att sprida det.

Här levereras Frida Moistos böcker från Kjells tryckeri. Foto: Frida Moisto.
Sociala medier och traditionell media
Frida hade ingen marknadsbudget utan hennes stora utgift var att trycka böckerna. Själva marknadsföringen sköttes därför främst på sociala medier, men också med hjälp av lokal media som gjorde intervjuer med henne när boken var på gång.
– Jag försökte också hitta andra tidningar som var intresserade. Jag har en sjuksyrra med i boken och även där försökte jag men det var bomstopp, skrattar Frida.
Men hon tycker ändå att det är smart att försöka hitta tidningar som kan tycka din bok är relevant. Skriver du om hundar? Kontakta tidningar som handlar om hundar till exempel.

Även för nya böcker har Frida fått uppmärksamhet i media. Här i en recension i Jönköpings posten.
Sålde in boken till lokala bokhandlare
– Jag gick till Akademibokhandeln både nere i stan och på Asecs och sa ”jag har skrivit en bok och undrar om ni vill ta in några exemplar av den”, berättar Frida. Jag hörde också av mig till Adlibris och Bokus som säljer över internet.
Frida trodde själv att de skulle sälja 10-20 böcker, men försäljningen rullade på. Akademibokhandeln i Jönköping city sålde omkring 700 böcker och Frida levererade nya genom att fylla sonens barnvagn med boklådor.
– De sa själva att de hade aldrig varit med om något liknande. Men folk började prata och jag kan inte nog tacka de som jobbade i bokaffären som tipsade om att den fanns. Ibland känns det nästan som fusk!
Blev antagen av förlag
Efter tre månader när första upplagan var slut beställde hon 1000 exemplar till. Strax därefter fick hon ett oväntat mejl från Bokfabriken.
– Jag var rätt öppen i sociala medier och precis när jag hade sålt slut på de 2000 böckerna fick jag ett mejl från Bokfabriken som frågade om de kunde få en bok, berättar Frida. Jag fattade att de hade varit på mina sociala medier och jag tror att många bokförlag håller koll på egenutgivarna.
Frida skickade iväg boken och försökte låtsas som det inte hade hänt för att slippa bli besviken. Men två veckor senare fick hon ett avtal och sedan dess har serien getts ut traditionellt.

Fridas debutroman i båda utgåvorna. Foto: Frida Moisto.
Skönt med ett förlag i ryggen
När Frida Moisto ser tillbaka på sin egenutgivarresa är hon väldigt stolt, det märks för det fullkomligt lyser om henne när vi pratar. På sex månader sålde hon sammanlagt 3000 exemplar innan Bokfabriken tog över.
Men hon ser också många fördelar med att få vara på ett förlag.
– Det var jätteroligt att driva allt själv och jag är jättestolt över att jag vågade, men det var jättemycket jobb. Att skicka flera paket böcker varje dag tar en massa tid från ens skrivande.
Nu har hon istället mer tid till sitt skrivande och kan låta förlaget sköta själva arbetet med boken.
Fridas tips till dig som vill ge ut din egen bok
- Räkna nej. Bli inte nedslagen av de nej du får. Under en sån här resa kommer du få otroligt många nej. Istället för att då bli nedslagen av de nej:en, räknar du dem och ser det som att du efter 10 nej kommer få ett ja. Det har varit väldigt hjälpsamt för mig.
- Ge inte upp. Uthållighet lönar sig – håll i och fortsätt.
- Våga tro på dig själv, din idé och din bok. Om du inte själv tror på boken, kommer ingen annan göra det heller.
- Ha en person som tror på din idé och som kan vara med på resan. Det kommer komma tvivel och då är det jättebra att ha någon att ringa, som kan plocka upp dig och påminna dig om varför du startade detta. Bestäm innan vem som är din pepp-person!