Många författare beskriver att de vuxit upp med författardrömmar, men för Lucas Lund var det något som kom senare i livet. För femton år sedan föddes en tanke om att skriva något mer omfattande.
– En dag bestämde jag mig för att börja. Jag skrev anteckningar om vad jag ville ha med i min berättelse och funderade mycket på formuleringar, karaktärer och ägnade flera år åt att planera.
Till slut hade han en hel bank med information från både post-it-lappar och anteckningar i mobilen som blev grunden i hans debutroman Trädet i Pangaea (2018).

Romanen Trädet i Pangaea. Foto: Lucas Lund.
Självlärd inom skrivande och egenutgivning
När Lucas skrev sin berättelse var han noga med att suga åt sig information och göra research kring en romans uppbyggnad och berättarteknik.
– En kompis tipsade om en bok i skrivande av amerikanska filmmanus som han tyckte var så pass generell i sin beskrivning av hur du lägger upp en berättelse, arbetar med karaktärer, handling och sånt som mångt och mycket liknar det skönlitterära berättandet.
Psst. Nyfiken på boken som Lucas vän tipsade honom om? Det var Writing Movies av Alexander Steele / Gotham Writers Workshop.
Förutom själva konsten att skriva gjorde Lucas även en hel del research kring egenutgivning. Idéen om att ge ut boken själv fanns med redan från start.
– Det finns en del av mig som vill ha kontroll på hela processen, berättar Lucas. Men jag försökte först med etablerade förlag och insåg efter ett tag att de ville ha ett väsentligt mer färdigt manus.

Skrivböcker som Lucas använde för egenutgivning. Foto: Lucas Lund.
Anlitade lektör för manusbearbetning
Efter att ha skickat in manuset till förlag och insett att det krävdes mer arbete anlitade Lucas en lektör för att få hjälp att bearbeta manuset.
– Jag gjorde ett stort omtag och skrev om, strök mycket och gjorde bearbetningar av de kommentarer jag fått. Sen gjorde jag ett nytt utskick till förlag.
Såhär i efterhand kan Lucas tänka att hans berättelse, en framtidsvision och klassisk science fiction, kanske inte helt låg i tiden just då. Samtidigt som det strömmar in manus till förlagen.
– När jag gjort mina försök och haft samtal med i alla fall ett förlag tänkte jag att nä, okej, jag kör det här racet själv. Jag tycker ändå att det är värt en utgivning och det är så pass klart.
Påbörjade processen mot egenutgivning
Det första Lucas gjorde var att läsa en bok om egenutgivning och utforska hur marknaden för egenutgivning såg ut just då. Bland annat hade e-böcker och ljudböcker börjat ta allt större plats i förlagens utgivning.
Jag började lista hur en vanlig bok ser ut, vilken information som måste finnas med. Varje enskild detalj som utgör en produkt. För i slutändan blir det just en produkt som ska tilltala en köpare.
För att hitta rätt information tittade han på hur andra gjort. Han granskade böcker från andra författare och förlag för att lära sig vilka beståndsdelar han själv behövde till sin bok och funderade över vad som tilltalade honom själv.
Hade en tydlig idé för omslaget
Vita omslag var inget som Lucas sett särskilt mycket av i bokhandeln, därför fastnade han tidigt för att det var just ett sådant han skulle ha. Han visste också vilka element från boken som han ville framhäva.
– Det är lite symbolik i det jag använder på omslaget, berättar Lucas. Sen erbjöd sig en svåger till mig som jobbar med grafik att göra utformningen. Han hjälpte mig att skapa omslaget i InDesign.
Från sin research hade Lucas med sig exakt vilka beståndsdelar omslaget behövde innehålla och kunde därför instruera sin svåger i att sätta dit streckkod, baksidestext och omslagets övriga detaljer.

Omslaget till romanen Trädet i Pangaea. Foto: Daniel Bäckdahl.
Anlitade hjälp med inlagan av boken
När det kom till inlagan funderade Lucas först på att göra den själv och kikade lite på att lära sig InDesign, men gjorde bedömningen att det var för tidskrävande.
Jag ställde frågan till tryckeriet om de hade tips på någon som kunde sättning av böcker och fick då tips om Tant Orange. Hon var jättebra att jobba med.
De hade ett tätt samarbete med inlagan och diskuterade avstavningar för att sättningen skulle bli så snygg och läsvänlig som möjligt.
– Den tiden jag sparade in på att ta hjälp och få ett bra resultat var värd det för mig. Egentligen ska man kanske ta hjälp med allting, men då blir det också kostnaden därefter. Jag tog pengar ur familjens kassa i princip och fick göra vissa avvägningar kring vad jag kunde göra själv och vad jag kunde ta hjälp med.

Inlagan i romanen Trädet i Pangaea. Foto: Lucas Lund.
Valde tryckeri med omsorg
– Upplevelsen av en bok, när du har den i handen, var viktig för mig. Jag hade kontakt med ett par tryckerier innan jag till slut hittade ett tryckeri som tryckte min bok.
Lucas hade dessutom en idé om hur han ville att bokens omslag skulle upplevas och valde därför ett tryckeri som kunde uppfylla hans önskningar kring det. Det blev ScandBook i Falun.
– Jag ville ha hårda pärmar men med en mjuk känsla. Alla tryckerier har inte samma möjligheter. Kolla upp vad tryckeriet kan göra och inte göra. Är det en trådbunden rygg till exempel blir boken mer flexibel, men den blir dyrare än med limmad rygg. Se över vad du har för alternativ hos tryckeriet.
Tryckte större upplaga direkt
– Det finns ju Print on Demand till exempel, där du lägger upp ditt manus och ditt omslag, sen sätts ett pris per styck som är självfinansierande. När någon klickar hem boken i nätbokhandeln trycks boken och priset blir därefter. Men för mig blev de böckerna lite dyra, med tanke på omfattningen av mitt manus.
Lucas bestämde sig istället för att ta risken själv och sänkte på så vis priset per styck genom att trycka en större upplaga på 1000 exemplar direkt.
Man gör ju sina hårdköpta erfarenheter ibland, och i efterhand kan jag tänka att jag skulle ha valt ett lägre antal. 500 hade nog räckt i mitt fall. Men jag lockades av att sänka priset per styck.
Osäker på vad du ska välja för tryckmetod? Använd vår guide för att hitta vad som är rätt för just dig.
Lagerhållning och distribution via Stjärndistribution
– Jag valde att inte ha böckerna hemma utan lägga dem på ett lager där bokhandeln och nätbokhandeln kan åberopa böckerna på det sätt som de är vana.
Innan valet föll på just Stjärndistribution jämförde han flera alternativ och kände att det var rätt val för hans förutsättningar.
I början sålde jag fler böcker och sen gick försäljningen ner, så nu är det mer en månadskostnad som ligger. Just nu har jag valt att fortsätta att betala den. Där får jag avgöra om det är något jag vill fortsätta med och just nu har jag valt att göra det.
Ofta börjar första boken ticka på lite igen när en ny bok släpps och likaså om någon väljer att tipsa om boken, just därför låter Lucas den ligga kvar hos Stjärndistribution för att ha den tillgänglig för försäljning.
– Man ska inte rusa iväg för fort och ta för snabba beslut, utan sitt lugnt i båten och se vad som händer om du kan bära kostnaden ett tag till, säger Lucas. Finns inte boken på hyllan dör ju intresset för mig som författare och för den boken.
Kastades in i marknadsföringen
– Jag hade läst redan innan att det här var den tuffaste biten. Sett i backspegeln så tycker jag nog inte det, men det var ändå en stor utmaning för där är inte jag alls skolad. Jag fick känna mig för kring var man hittar personer som håller på med litteratur.
En upptäckt som Lucas gjorde tidigt var att bokrecensioner inte hittas i samma utsträckning i vanliga tidningar och på TV längre. Istället var det bokbloggare och bookstagramers som var grejen.
Jag tog kontakt med en del bokbloggare och la upp allmänna förfrågningar där jag skrev “har du lust att recensera min bok? Ta kontakt med mig.”
En hemsida blev till under det egna förlagets namn där han samlade information om sig och boken. Men det främsta arbetet skedde på sociala medier, bland annat på hans Instagram.
– Jag tog också kontakt med tidningar och även företag som skulle kunna tänka sig att köpa in boken till sina anställda som sommarpresent. Jag försökte helt enkelt hitta olika sätt att nå ut.

Lucas på boksignering i bokhandel 2018. Foto: Lucas Lund.
Han trevade sig fram och testade olika sätt. Bland annat hamnade han på Adelövs marknad.
Jag skaffade mig ett bås där, i oväder och regn. Det var bland det mest slitiga jag gjort faktiskt. Mycket förberedelser och sedan en heldag med makaroner och köttbullar i en termos. Ett minne för livet men jag gör nog inte om det på samma sätt.
Ett annat försök som Lucas gjorde kring marknadsföring var att annonsera i sociala medier, men det gav ingenting. Det som han sett bäst resultat av var just artikeln i lokaltidningen som skapade igenkänning för honom som författare.
– Att nå ut överlag är svårt. Har man någon som kan det och vet kanalerna är det guld värt.
Lärdomar till bok två
Just nu arbetar Lucas på bok nummer två. Grundtanken är att försöka ge ut den på etablerat förlag istället för att fortsätta som egenutgivare.
– Det är för att nå ut via etablerade kanaler, säger Lucas. Jag dedikerade ett år till att nå ut, satt uppe sent på kvällarna och unnade mig lite sömn. Det slet på mig till slut. Därför vill jag försöka ta mig undan den egenutgivningsbiten lite om jag kan.
Men han vet redan nu att om inget förlag nappar, då kommer han välja att ge ut även bok två på egen hand.
Då trycker jag inte upp lika många exemplar. Jag vet vilka jag inte behöver kontakta igen och jag vet också vilka som gav mig en chans med första boken. Förhoppningsvis går vägen lite mer rakt fram den här gången.

Lucas intervjuas av Elin Ihreborn på SmåLit 2020. Foto: Charlie Cramer.
Lucas tips till dig som vill ge ut din egen bok
– Jag presenterar ingen trestegsraket: “gör såhär så blir du lyckad”, poängterar Lucas. Men utifrån mina erfarenheter av egenutgivning och att skriva får du här mina tre tips och tricks.
- Sätt dig in i ämnet. Den svenska uppfinnaren Håkan Lans sa att allt han gjorde byggde på kunskap och att sätta sig in i olika ämnen var hans recept på framgång. Eller som Ingemar Stenmark sa “ju mer jag tränar, desto mer tur har jag”. Sätt dig in i din uppgift, öva, träna och läs på. Då är du redo för de beslut som kommer under resans gång.
- Ta hjälp av andra. Dels där de är experter där du kommer till korta eller där du känner att nä, det här är så surt så det vill jag inte hålla på med. Även testläsare är jättebra att ha med på vägen, några som läser igenom manuset och kommer med synpunkter.
- Ta hand om dig själv och om din dröm längs vägen. Det är mycket jobb med allting. Drömmer du om att skriva och ge ut din bok så jobba för det. Tryck inte ner den drömmen och låt den inte försvinna längs vägen. Hitta en gemenskap med andra som skriver och redan har gett ut för att hålla drömmen vid liv.