Vägen till författarskapet har varit krokig för Anneli Olsson och under hela sin yrkesbana har hon varit en sökare utan att riktigt hitta rätt yrke för just henne.
– Jag har jobbat med precis allt möjligt, men den sista anställningen jag hade var på en domstol här i Uppsala. Därifrån sa jag upp mig 2019 och blev egenföretagare.
Idag jobbar hon som frilansskribent, författare och virtuell assistent och hon känner att hon äntligen har hittat fram i sitt sökande.
– Jag fick någon kris där strax innan 40 och den var jättebra, för det är i det här kreativa som jag hör hemma. Livet är för kort för att ha ångest över att gå till jobbet.
Landade i Feelgood-genren
Debuten kom våren 2020 i form av feelgoodromanen Fritt fall. Då hade hon arbetat på sitt manus under tio års tid.
Det var väldigt skönt att sätta punkt på ett sätt, samtidigt som jag påbörjade själva huvudresan med egenutgivning.
Ett år senare kom uppföljaren Stormsteg, även den utgiven på eget förlag.
– Det är feelgood-facket jag hamnar i. Det var ingenting som jag gjorde medvetet utan det har bara blivit så.

Anneli Olsson. Foto: Karin Kronvall, Kronvalls Pixlar.
Inspirerades att bli egenutgivare från podcasts
Anneli hade hört många säga att författare var ingenting man bara kunde bli och inte heller något som hon skulle kunna försörja sig på. Men hon kunde ändå inte släppa drömmen.
– Drömmen var så stor och stark. Omkring 2016-2017 började jag lyssna på en massa amerikanska och brittiska poddar och förstod att det fanns något som hette egenutgivare.
Psst. Visste du att Anneli själv poddar om skrivande? Kolla in podcasten Skrivvänner.
Där såddes fröet till att ge ut boken på egen hand. Först funderade hon på att hoppa över traditionella förlag helt eftersom hon upplevde att det var så svårt att komma in, men till sist skickade hon ändå in manuset till utvalda förlag.
Alla som jag fick något svar ifrån var standard refuseringar och några svarade inte alls, berättar Anneli. Det var hösten 2019 så jag tänkte att har jag inte fått något positivt i 1 januari, då kör jag själv. Och sen fick jag då hjälp av förlagen som sa nej allihopa.
Den 1 januari 2020 kom och inget avtal var påskrivet, så då bestämde sig Anneli att köra på egenutgivning. Tanken hade fått ligga och mogna under lång tid och hon kände sig redo för utmaningen.
– Plus att jag hade den ekonomiska möjligheten och tiden just då, säger Anneli. Så det var egentligen tre anledningar till att jag blev egenutgivare: drömmen var stor, förlagen sa nej och att jag hade sparpengar att lägga på det här. Sen är jag envis också!
Gjorde research och projektplan
Under hösten då hon satt och väntade på alla nej-tack från förlagen började hon researcha egenutgivning och lägga upp en projektplan. Hon lyssnade på poddar och köpte en bok om att ge ut på egen hand, men hon knöt också kontakter.
– Jag pratade med Aline Lilja Gladh som även hon gav ut sina första två böcker själv och lyckades riktigt bra. Så då tog jag började pumpa henne på information. Hon var jätte hjälpsam!
Utifrån den information hon samlade in skrev hon sin projektplan där hon samlade alla punkter som behövde göras längs vägen.
– Vad är det jag behöver göra, vilka kontakter behöver jag ta, när ska det här ske i tid? Jag gillar att ha deadlines, jag behöver det. Genom planen fick jag en ram att hålla mig inom.
Bestämde sig för pocketformatet
Tidigt bestämde sig Anneli för att det var just en pocket hon ville ge ut. Framförallt var det en kostnadsfråga, både för henne själv och för framtida läsare.
Jag ville göra tröskeln så låg som möjligt för nya läsare att ta den ekonomiska risken, eller chansen, på mig som är okänd. Jag hade lyssnat på Emelie Schepp som pratade mycket om just det.
Hon var väl medveten om att en pocket inte var något hon skulle tjäna pengar på, utan ställde istället in sig på att tjäna läsare.
– Aline hade lärt mig att standardpocketmärkningen kunde vara bra att ha så det hade jag med mig i bakhuvudet, säger Anneli. Jag fick också lära mig att trycka på FSC-märkt papper för att om en ICA-butik ska ta in din bok kräver de att den har en miljömärkning.

Annelis debutroman Fritt fall i pocketformat. Foto: Anneli Olsson.
Valde att trycka en större upplaga
Anneli velade länge mellan Print on demand och att trycka en upplaga hos tryckeri. Men till sist föll valet på att trycka en upplaga hos Scandbook i Falun.
Jag tänkte att vi kör lite långsiktigt och jag hade råd. Så jag tryckte 1000 exemplar av första upplagan och fick då ner enhetspriset per pocket.
Även hybridförlag var något som Anneli funderade på längs vägen, men hon landade till sist i att hon hellre ville göra allt själv.
– Jag kände att om jag ska göra det här själv så kan jag lika väl ha hela kontrollen. Jag vill inte tro att jag är ett kontrollfreak, men jag är nog det på gott och ont! Sen kändes det som en rolig utmaning också, att få lära mig allt.
Tog tidigt kontakt med samarbetspartners
Genom Instagram hittade hon redaktör och korrekturläsare som hon ville samarbeta med. Redaktören skötte sättningen av inlagan och hon började även leta efter vem som kunde designa hennes bokomslag.
Jag tittade på omslag i min genre som jag var förtjust i och vem som gjort dem. Det var Emma Graves så jag tog kontakt med henne, berättar Anneli. Jag gick ju på den absolut inte billigaste och det visste jag, men det var jätteviktigt för mig som egenutgivare att det såg ut som att min bok skulle se ut som att den kom från ett stort förlag.
Hon skrev även distributionsavtal med Stjärndistribution eftersom hon visste att hon inte skulle ha tiden till att skicka böckerna själv.
– Plus att jag då fick höra att man i stort sätt behövde ha ett avtal med en stor distributör för att få sälja på Adlibris. Så jag körde på det. De sköter också lagerhållningen och så har jag bara ett litet hemmalager.
Skapade en egen webbutik
Hon hade sedan tidigare en hemsida och inför släppet valde hon att koppla på en webbutik för att kunna ta emot förhandsbeställningar på ett smidigt sätt.
– Jag visste att jag ville ta in förhandsbeställningar, i alla fall av första boken och det blev smidigt med betalningar och allt via egen webbutik. Sen signerade jag böckerna och skickade iväg dem själv.
Releasefesten blev digital
I maj 2020 hade Anneli Olsson bokat in en stor releasefest kombinerat med att hon fyllde 40, men det var bara att ställa in. Istället tvingades hon tänka om.
– Jag var så otroligt nervös. Jag tyckte det var jobbigt att synas och höra mig själv, men jag kände att jag måste göra någonting. Jag vill ju det här. Det är lite som ett mantra jag har när det tar emot. Varför gör jag det här? Jo för att jag vill nå mitt mål att vara författare.
Digitala releasefester var fortfarande relativt nytt när Anneli debuterade men hon hade hunnit se några stycken. Hon visste att hon ville att det skulle bli kul för den som kom och tittade.

Annelie Olsson och hennes gäster på den digitala releasefesten. Foto: Anneli Olsson.
– Det här var ångest, men jag bestämde mig för att det blir lite dans och mimande till musik. Det är så pinsamt att se men det var rätt roligt ändå, berättar Anneli med ett skratt. Sen bjöd jag in tre gäster. Bland annat Ninni Schulman och det var jätte nervöst efter att ha lyssnat på hennes podcast under 3-4 års tid.
Det blev med andra ord en fullspäckad release som Anneli också upplevde var uppskattad. Dessutom märkte hon snabbt av effekten av att hon tagit emot förhandsbeställningar.
Jag såg min bok överallt, den kom ut till många samtidigt och det tror jag var en bra grej! Det var jättemycket jobb men det var så roligt att se. Jag fyllde en stor vagn hos posten med paket och de bara stod och tittade på mig.

Förhandsbeställningar på väg ut till sina läsare. Foto: Anneli Olsson.
Marknadsföringen började långt innan släppet
I skrivande stund närmar Anneli sig fyra år med sitt författarkonto på Instagram. Att starta kontot var långsiktigt och strategiskt tänk från hennes sida.
– Det hade jag också lärt mig av poddar: börja bygga din plattform redan innan du har din bok. Visa vad du gör, visa att du finns, skapa engagemang och engagera dig.
När boken väl kom hade Anneli redan byggt upp ett nätverk av författarvänner och potentiella läsare som väntade ivrigt på att få läsa någonting av henne.
Det var garanterat därför min bok fick den spridningen den fick. Många var nyfikna på vad jag hade gjort och så ville de nog stötta mig för att vi hade fått lite connection.

På instagram hittar du Anneli Olsson under namnet forfattaranneli
Under de fyra åren med författarkontot så har det inte gått många dagar utan att Anneli varit aktiv och uppdaterat med nya inlägg. Arbetet där är något hon tycker är jättekul.
– Det märks att det ger mycket att vara aktiv och att vara aktiv hos andra. Så nätverkande har nog varit min starka gren tror jag. Jag blev också kontaktad av bookstagrammers för intervjuer, vilket gav lite spridning.
Digitala vägar har varit nyckeln
Utöver det egna Instagramkontot såg Anneli också till att synas på andra platser på nätet. Bland annat fick hon en “Dagen är din” i Facebookgruppen Feelgoodfredag där hon fick berätta om sig och sin bok.
Jag har fått göra det jag har kunnat, för signeringar och mässor har det inte varit tal om nu under pandemin. Jag hoppas framöver att jag ska kunna dra ihop något här i Uppsala med andra författare, kanske ha en Feelgoodkväll eller något.
Även om pandemin gav henne andra förutsättningar och gjorde att sociala medier blev hennes främsta verktyg kan hon också se positiva sidor av det.
– Jag vet att jag tänkte först att fasen, nu ska jag äntligen släppa min bok efter tio år och så är det pandemi. Men sen insåg jag att det kanske faktiskt är en fördel. När man ändå är okänd och alla är på Instagram, Facebook och Zoom. Det hände väldigt mycket digitalt under den perioden.
Fick kontakt med lokal media
Anneli tog också kontakt med tidningar och radio där hon hade lokal anknytning för att se om de ville intervjua henne. Bland annat fick hon en radiointervju hos P4 Gävleborg.
– Det var ballt för den programledaren hörde av sig till mig i förra veckan och sa “hej, jag ser att du har en ny bok på gång. Skulle du kunna tänka dig att komma och prata?”, berättar Anneli. Så det gäller att våga visa sig. Hur obehagligt det än kan vara.
Lugnare process med bok två
Processen med andra boken, Stormsteg, var lugnare än den första. Anneli kände att hon hade koll på alla steg och visste vad hon skulle göra för att få boken i mål.
Men när det väl kom till marknadsföringen märkte hon att den energi hon haft vid första boken hade sinat, antagligen på grund av tidsbrist jämfört med första boksläppet.
Luften gick ur. Jag var skitdålig på att höra av mig till tidningar och radion hade sagt åt mig att höra av mig när jag släppte del två, men det gjorde jag inte. Livet i övrigt var för mycket, så det brast i marknadsföringen där.
Hon märkte det tydligt på försäljningen. Första boken sålde i 1000 exemplar de första tre månaderna, medan andra boken passerade 1000 exemplar först cirka 9 månader efter släpp.

Fritt fall och uppföljaren Stormsteg. Foto: Anneli Olsson.
Nya böcker på gång
Anneli fortsätter satsa på sitt författarskap och förutom att hon skriver på tredje delen i sin egenutgivna serie har hon också fått förlagsavtal på en ny serie hos SAGA Egmont.
Jag hade inte hört av mig till SAGA utan i fjol 1 april fick jag ett mejl som jag trodde var ett taskigt aprilskämt, skrattar Anneli. De berättade om en ny satsning där de skulle ge ut böcker i alla format och han hade bifogat ett avtalsförslag på tre-bokkontrakt.
Eftersom Anneli redan satt på en idé valde hon att pitcha en grov skiss på tre böcker. Dessutom kändes det skönt att få ge ut en serie med ett förlag i ryggen som kunde ta de stora bitarna.
– Eftersom jag vet hur mycket jobb det är att både skriva och ge ut boken själv, och att driva ett företag och ha tre barn, så har jag tänkt att det vore väldigt skönt att ha ett förlag som bara kunde sköta allt runt omkring.

Annelis två egenutgivna romaner bredvid Tända stjärnor som ges ut på förlaget SAGA Egmont.
Annelis tips till dig som vill ge ut din egen bok
- Gör en projektplan så du har tidsramen och deadlines. Då kan du också hela tiden se om du är på banan eller om du ligger lite efter och behöver gasa på.
- Tänk långsiktigt om du planerar för att bygga ett författarskap. Då tänker jag på strategier och beslut som kanske inte betalar sig just nu utan det kommer längre fram. Mitt mål var till exempel att nå ut till så många läsare som möjligt, inte att tjäna pengar.
- Nätverka. Tycker man att det är jobbigt så får man börja smått och öva upp sig i det. Ta kontakt med andra författare, kanske branschfolk. Engagera dig där du själv gillar att hänga, som jag valde Instagram. Jag tror mycket på att skapa relationer och skapa engagemang, det hjälper mycket när man är ny och okänd.