ModerskeppetArtiklar

Därför ska du ha en egen webbplats som författare

Sociala medie-plattformar som Instagram, Facebook och TikTok är platser där du kan nå ut till dina läsare. Men det betyder inte att du inte ska ha en egen webbplats. Tvärtom är den oerhört viktig.

Din webbplats är din centrala hub där du samlar och delar ditt innehåll. Du äger själv kontrollen över det du skapar, och är fri att presentera det som du vill. Ingen annan än du sätter spelreglerna.

På din webbplats kan du ha anpassade sidor för dina böcker och fylla dem med bild, text och video. Du kan blogga om ditt skrivande och dela med dig av intressant runt-omkring-material. Du kan posta gratisnoveller. Och du ska givetvis ha din kontaktinformation tillgänglig.

Kurstips: Bli medlem och se kursen Marknadsföring för författare. Ett måste för dig som snart ska ge ut din egen bok.

Sociala medier kommer och går, medan webbplatsen består

Det finns en sak som är säker: sociala medier kommer att födas och dö. En vacker dag kommer Instagram att stänga ner sin servrar, och då är allt som du har postat samt alla dina följare plötsligt borta. Varken innehåll eller följare är något som du enkelt kan plocka med dig någon annanstans.

Du kan redan idag råka ut för att plattformen har längre avbrott och driftstörningar. Då är det himla bra att ha din egen webbplats att falla tillbaka på.

Se dina sociala medier som en förlängd arm och ett komplement till ditt alldeles egna hem på nätet.

På sociala medier följer du dessutom påhittade mallar och regler. Om du inte gör det kan ditt innehåll plockas bort eller så blir hela kontot raderat. Detta hände Göteborgs konsthall när de postade ett 100 år gammalt fotografi där en bröstvårta syntes. Det vore ju trist om samma sak hände dig bara för att din bok har en liten gullig (och rimlig) bröstvårta på omslaget.

Så skaffar du en egen webbplats

1. Börja med domänen

Du behöver ett domännamn. Som sannalund.se eller gpkjeilen.com.

  • iwantmyname är ett verktyg för att hitta lediga domännamn.
  • Loopia är en så kallad registrar där du sen köper ditt domännamn.
  • Internetstiftelsen har en lång lista med registrarer att välja bland.

2. Välj ett webbhotell och bloggverktyg

Du behöver också ett blogg- eller hemsideverktyg samt ett webbhotell. WordPress är absolut störst och många gånger lättast att komma igång med. Med det verktyget skapar du en hel webbplats, med tillhörande blogg (om du vill).

Tjänsten Wix är ett alternativ om du vill undersöka ett annat verktyg än WordPress.

Komplettera med ett nyhetsbrev

Att dela ditt innehåll via mejl är fortfarande ett av de bästa sättet att nå ut till din kundkrets. Nyhetsbrev har faktiskt (ännu en gång) en rejäl boom. Allt fler startar och läser nyhetsbrev.

E-post har en styrka i att du kan bygga långsiktiga relationer med de läsare som en gång har tackat ja till att få just dina brev.

Så gör dig själv en tjänst och starta upp ett nyhetsbrev som ett komplement till din webbplats. På så vis kan du samla in e-postadresser och maila dina läsare när du vill dela något nytt. Det fina är att ditt innehåll inte försvinner långt ner i ett flöde utan hamnar direkt i läsarens inkorg.

Mitt brev kan vem som helst gå med i via min webbplats. Då får man brev när jag släpper nya böcker och gratisnoveller, samt får ta del av annat smått och spännande.

Mailchimp och Buttondown är två verktyg som jag själv använder för att skiva brev. Mailchimp är en stor tjänst med massor (massor!) av funktioner, utöver att skicka nyhetsbrev. Medan Buttondown är skapat med passion av en person och fokuserar på en enda grej – att just skicka brev.


Lycka till med din webbplats och ditt nyhetsbrev!

Senast uppdaterad: 7 oktober 2024