Porträtt av Sanna Lund, medarbetare på Moderskeppet

ModerskeppetArtiklar

En intervju med Sanna om en annorlunda arbetsresa

När Sanna tänker tillbaka på sin start på Moderskeppet år 2009, är det med värme och en känsla av tillhörighet.

”Det var lite killigt och väldigt kul,” berättar hon och skrattar. Hon var enda kvinnan på ett företag som kändes som ett ”lajbansföretag” – ett ställe där skratt och spontanitet dominerade. Hon kändes sig snabbt hemma.

Det hela började på ICA, där Sanna jobbade efter att ha känt sig vilsen över vad hon egentligen ville göra med sin utbildning inom kommunikation, webb och design. Mattias, en tidigare lärare på högskolan, råkade stöta på henne vid charkdisken och tipsade om en ledig tjänst på Moderskeppet. ”Det var som att en helt ny värld öppnade sig,” säger Sanna. ”Jag hade inte ens insett att jobb som det här existerade!”

”Garagekänsla” och växande ambitioner

På den tiden var Moderskeppet en liten grupp på sex personer i en mysig lokal på Science Park. ”Det var en garagekänsla,” beskriver Sanna. ”Vi testade oss fram från vecka till vecka, ibland nästan dag för dag.” Det var spontant och lite kaotiskt, men också charmigt. ”Måndagsmötena hölls i köket, och vi satt ofta i saccosäckar,” berättar hon. ”Det var så avslappnat att man nästan kunde hitta på sina veckoplaner på plats!”

Under åren har företaget vuxit och förändrats. Idag finns det en tydligare struktur och långsiktiga mål, något som Sanna tycker behövs när företaget växer. Men med expansionen har också vissa utmaningar kommit, som att bibehålla ett tätt samarbete. ”Vi jobbar på att skapa stunder där vi faktiskt möts,” säger hon. ”Det digitala i all ära, men när vi ses bubblar det på ett annat sätt.”

Stora skillnader – och samma själ

Från början handlade mycket om webb-tv och PDF-guider, medan idag är Moderskeppet en ledare inom digital utbildning med fokus på videoformatet. ”Det är nästan svårt att föreställa sig nu,” säger Sanna och minns hur de packade DVD-skivor till kunder och fyllde postlådor till bristningsgränsen. En gång, berättar hon, bildades det kö medan Sanna försökte få plats med ännu en säck med DVD:er.

Den kanske största skillnaden, menar hon, är konkurrensen. ”Tidigare kändes det som att vi låg i framkant och att andra hade svårt att hänga med,” reflekterar hon. ”Idag finns det många som kan skapa bra utbildningar och video, så vi måste alltid vara på tårna.”

Fem ord som beskriver Moderskeppet

När Sanna får välja fem ord som beskriver Moderskeppet kommer svaren snabbt: hemma, glädje, lärande, modigt och berg-och-dalbana. ”Ett år här är aldrig det andra likt,” säger hon. ”Det är stundtals jobbigt, men oftast otroligt kul.”

Sannas berättelse speglar en arbetsplats som vågar testa, misslyckas och utvecklas – alltid med familjära värderingar i fokus. Och trots förändringar finns samma kärna kvar: glädjen och nyfikenheten att lära och växa, både individuellt och som företag.

Senast uppdaterad: 3 januari 2025