“Vi vill vara en lärande organisation.”
“Vår personal ska utvecklas kontinuerligt.”
“Det är viktigt att satsa på kompetensutveckling.”
Du har säkert hört (kanske till och med sagt) liknande meningar själv. Och det är sant: kontinuerligt lärande är en nyckel till både framgång och trivsel på jobbet. Men i vardagen är det ofta svårare att få till än vad man tror.
Här får du vägledning i hur du gör lärandet till en naturlig del av arbetsvardagen.
1. Sätt en struktur för lärande
Vill du att lärandet ska ske löpande på arbetsplatsen? Då behöver det också behandlas som det. Det kräver att du:
- Ger personalen chansen att avsätta tid varje vecka eller månad.
- Pekar ut riktningen och kopplar lärandet till verksamhetens mål och strategier.
- Följer upp lärandet på avdelningsmöten och i medarbetarsamtal.
Din viktigaste uppgift blir att skapa en kultur där det är självklart att lära nytt. Annars finns risken att det, på sin höjd, blir något som görs “när det finns tid över”.
2. Koppla lärandet mot det som ni redan jobbar mot
Lärande för lärandets skull är sällan effektivt. Det fungerar bättre när kunskapen är kopplad till de uppdrag och mål som personalen respektive organisationen redan har.
Fråga dig själv: Vad behöver personalen kunna för att ta företaget framåt?
Tips:
- Om ni vill hitta områden där AI kan effektivisera och införas – se till att alla anställda har samma grundkompetens inom AI.
- Om ni har ny personal – se till att de får en snabb och smidig start med rätt utbildningar direkt.
3. Bygg vanor i stället för punktinsatser
Det är lätt att fastna i gamla tankesätt om lärande:
En kurs. Ett webbinar. En konferens.
Utvecklingen går för snabbt för att isolera lärandet till punktinsatser. Vi behöver skapa vanor av att fylla på med kunskap kontinuerligt.

Allra bäst är att det finns planerat och är oruckbart i kalendern.
Tips: Prata om lärandet på avdelningsmöten. Låt medarbetarna dela sina nyvunna kunskaper och berätta hur de använder den i vardagen.
4. Se och använd lärandet som en motor för all annan utveckling
Produktutveckling. Effektivisering. Omställning. Tillväxt. Oavsett vad ni försöker uppnå ska lärandet inte bara ses som en stödfunktion. Använd det som motorn.
När kunskapsnivån höjs lyfter också möjligheterna. Nya idéer uppstår, arbetssätt förfinas och personalen växer.
Kompetensutveckling är inte något som ni ”också behöver hinna med”. Det är det som gör att ni lyckas med resten.
Sammanfattning
- Ta varje chans du får, i både formella och informella situationer, att berätta för personalen hur viktigt det kontinuerliga lärandet är på er arbetsplats.
- Bryt ned verksamhetsmålen och hjälp medarbetarna att hitta lärande som tar er närmare dem.
- Skapa lärandeforum, workshops och andra tillfällen där ni lär er tillsammans och delar det som ni lär er.
Moderskeppet hjälper dig i gång
Vi har skapat 500 kurser som kan ses när som helst – inom AI, ledarskap, soft skills, kommunikation, Microsoft 365 och mycket mer.
Vill du ge dig själv och dina medarbetare rätt förutsättningar för ett kontinuerligt lärande? Boka en demo. Där visar en företagskontakt vår modell för digital kompetensutveckling som fungerar i längden.