Onlinekurs: Digital marknadsföring från början

977 användare
har sett kursen

Sarah Dayan
Egenföretagare och konsult

Vill du komma i gång med digital marknadsföring? Det här är en perfekt introduktionskurs, utan krav på förkunskaper. Du lär dig att identifiera syfte och målgrupp, välja kanal, sätta en budget, ta fram en kampanjplan och mycket mer därtill.

  • Inga förkunskaper krävs
  • 32 korta och effektiva avsnitt
  • Gå kursen i din egen takt
  • Repetera så mycket du vill
  • 1h 18min
  • Undertextad Sv
  • Släpptes maj 2024

En introduktionskurs i digital marknadsföring

Letar du efter nya kunder? Ska du lansera en ny produkt eller arrangera ett event? Eller vill du bara få stenkoll på hur du kan marknadsföra ditt företag digitalt? Då är det här onlinekursen för dig.

Genom att marknadsföra dig digitalt får du en stor och träffsäker räckvidd. Resultatet av marknadsföringen är mätbart och du får en närmare relation till din målgrupp.

Efter den här kursen kommer du att känna dig självsäker och inspirerad till att komma i gång med digital marknadsföring.

Öka företagets digitala närvaro – i rätt kanaler

Ska du satsa på organisk eller betald marknadsföring? Vilken kanal är bäst utifrån ditt syfte och målgrupp – Facebook, LinkedIn, Instagram, TikTok eller Google-sök? Behövs en budget och i så fall, hur stor? Hur fungerar egentligen KPI:er, SEO och utvärderingsprocessen? I kursen Digital marknadsföring från början får du svar på dina frågor och kan fatta de smarta besluten.

Din lärare Sarah Dayan reder ut alla begrepp, förklarar hur du ska tänka och guidar dig till rätt val för att öka din digitala närvaro på ett framgångsrikt sätt.

Sarah Dayan har samlat på sig erfarenhet från branschen under mer än 15 års tid. I dag driver hon eget och är konsult inom digital marknadsföring. Hon är en van pedagog och ger dig användbara tips och övningar genom hela kursen.

Om kursen ”Digital marknadsföring från början”

Den här kursen riktar sig till dig som vill lära dig digital marknadsföring från grunden, oavsett om du arbetar i privat eller offentlig sektor, är egenföretagare eller jobbar på ett stort bolag.

Det här är en perfekt introduktionskurs. När du har sett den har vi på Moderskeppet flera kanalspecifika kurser som fördjupar dina kunskaper i det digitala landskapet. Du behöver alltså inga förkunskaper för att hänga med. Sarah guidar dig hela vägen.

Du lär dig

  • att identifiera syftet med din digitala marknadsföring
  • att särskilja dina varma och kalla målgrupper
  • vad organisk marknadsföring är och om det är rätt för dig
  • vad betald marknadsföring är och om det är rätt för dig
  • att ta fram en kampanjplan
  • att välja rätt KPI:er för mätning och utvärdering
  • att sätta en budget som passar dig
  • vilken (eller vilka) kanaler du bör satsa på
  • hur du arbetar med betald (SEM) och organisk trafik (SEO)
  • att utvärdera och optimera din marknadsföring.

Om Sarah Dayan

Sarah Dayan är egenföretagare och konsult inom digital marknadsföring. Med över 15 års erfarenhet i ryggsäcken guidar hon dig till en marknadsföringsstrategi som passar dig och ditt företag. Hon driver den egna digitalbyrån Suay och har undervisat i digital marknadsföring på flera högskolor i Sverige.

Sarah Dayan

Sarah Dayan

Egenföretagare och konsult

Exempelbilder från kursen

  • Marknadsföringstratten

    En marknadsföringstratt hjälper dig att förstå dina kunders köpresa. Sarah visar dig modellen AIDA.

  • B2C eller B2B?

    Är din kund ett annat företag (B2B) eller en privatperson (B2C)? Kursen lär dig att identifiera din målgrupp.

  • Marknadsföring i rätt tid

    Du måste marknadsföra dig vid rätt tillfällen för att lyckas. Kursen visar exempel på årshjul, och en övning där du skapar ditt eget.

  • De vanligaste plattformarna

    Ska du fokusera på en plattform, eller alla? Sarah förklarar hur du ska tänka. Och går igenom de fyra största plattformarna.

Provavsnitt

Kursinnehåll

Vad du lär dig i kursens elva kapitel

Grejen med digital marknadsföring

  • Varför du behöver marknadsföra dig
  • Varför digital marknadsföring?
  • Marknadsföringstratten

Målsättning och mätning

  • Syftet med din marknadsföring
  • Sätt rätt KPIer

Identifiera din målgrupp

  • B2C eller B2B?
  • Kalla och varma målgrupper
  • Definiera din målgrupp

Betald eller organisk marknadsföring

  • Vad är betald och organisk marknadsföring?
  • Organisk marknadsföring i sociala medier
  • Betald marknadsföring i sociala medier

Kampanjplan och budget

  • Ta fram en kampanjplan
  • Hur stor budget krävs?
  • Budgetrekommendation

Sociala medie-plattformar

  • Vilka sociala medier ska du fokusera på?
  • TikTok
  • LinkedIn
  • Meta - Instagram och Facebook
  • Tips för organisk marknadsföring i sociala medier

Sökmarknadsföring

  • Vad är sökmarknadsföring?
  • Betald sök - SEM
  • Tips för organisk sökmarknadsföring

Ett arbete som fortlöper

  • Test and Learn

Case B2B

  • Oves resa - KPIer och målgrupp
  • Oves resa - Val av kanaler
  • Oves resa - Kampanjplan
  • Oves resa - Utvärdering

Case B2C

  • Nellas resa - KPIer och målgrupp
  • Nellas resa - Val av kanaler
  • Nellas resa - Kampanjplan
  • Nellas resa - Utvärdering

Lycka till!

  • Inför din nästa kampanj

Vanliga frågor och svar

Vad är Moderskeppet?

Moderskeppet är ett utbildningsföretag för kompetensutveckling. Vi har en plattform med över 500 svenska onlinekurser. Här lär du dig både digital kompetens som AI, teknik och program – och mjuka färdigheter som ledarskap, produktivitet och samarbete. Allt du behöver för att lyckas på en modern arbetsplats.

Vem är kurserna på Moderskeppet för?

Kurserna är för alla som utför mycket av sitt arbete framför datorn och arbetar i en kontorsmiljö. Fysiskt eller digitalt. Fungerar för både företag, organisationer och myndigheter.

Är Moderskeppet en prenumeration?

Ja. Du betalar årsvis per användare som sedan kan se alla kurser så mycket hen vill. Prenumerationen förnyas automatiskt (om du inte avbryter) varje år, men vi kontaktar dig innan nästa fakturering.

Kurserna

Är alla kurser tillgängliga jämt?

Ja. Det finns inga start- eller sluttider. Alla kurserna är inspelade så de går att se när det passar bäst.

Finns det en komplett lista på kurser?

Ja, här. Men du kan också söka på alla våra onlinekurser. Det är många…

Vem leder era kurser?

Vi har över 200 ämnesexperter i våra kurser som vi rekryterar med erfarenhet av utbildning och kompetensutveckling. Sedan jobbar vi med dem i flera månader för att skapa en onlinekurs. Besök ämnesexperternas informationssidor.

Kommer nya kurser att ingå i prenumerationen?

Ja, och det kommer flera nya varje månad.

Hur kontaktar jag er?

Vår kursrådgivning kontaktar du via mejl. Kundservice når du både via telefon (avsedda tider) och mejl.

Köpa in Moderskeppet

Vad kostar Moderskeppet?

Moderskeppet för minst två personer kostar 4 400 kronor per användare och år. Priset är exklusive moms (se våra aktuella momssatser här). Priset per användare sjunker sedan med ökat antal enligt vår prisplan. Vill du köpa till en person är det möjligt.

Kan jag köpa bara en kurs till alla medarbetare?

Inte direkt online. Men i kontakt med våra säljare finns lösningar för många företags behov inom onlineutbildning och kompetensutveckling.

Är det bindningstid?

Nej. Du kan avbryta när du vill. Du och dina medarbetare har tillgång till kurserna den återstående tiden som du har betalat för.

Hur avbryter jag?

Med ett enkelt knapptryck i din profil. Eller så kontaktar du kundservice.

Kan jag ångra mitt köp?

Ja, du får pengarna tillbaka i 60 dagar om du inte är nöjd. Kontakta kundservice.

Kan jag köpa mot faktura?

Ja. En årsprenumeration kan du betala med 30 dagars faktura (lagstadgad e-faktura finns). En månadsprenumeration betalar du med kort.

Får jag ett kvitto på mitt köp?

När du betalar med kort skapas ett kvitto i din profil. Med moms och allt bokföring kräver. När du betalar med faktura är den tillsammans med ditt betalningsunderlag ditt kvitto.

4.9

i betyg av 1719 omdömen

Moderskeppet

Moderskeppet har Sveriges största utbud av onlinekurser. Allt är skapat med stor pedagogisk omtanke och erfarenhet. Om Moderskeppet

Vi hjälper gärna till

Alltid människor i andra änden. Och vi svarar på alla mejl. Har du frågor? Kontakta oss