Störst i Sverige på onlinekurser för jobbet. Uppdaterat, pedagogiskt och alltid tillgängligt.
Onlinekurs: Förstå nyckeltal och KPI:er
har sett kursen
David Blomgren
Kommunikationsstrateg
I den här kursen lär du dig förstå nyckeltal och KPI:er för att mäta resultatet av er kommunikation. Du mäter både på kort och lång sikt, och förstår vad som är bra och dåliga indikatorer. Efter kursen berättar du för dina kollegor vad som fungerar och inte fungerar i er kommunikation. Och ger förslag på förbättringar.
- 18 korta och effektiva avsnitt.
- Gå kursen i din egen takt.
- Repetera så mycket du vill.
Så börjar du jobba datadrivet
Nyckeltal, KPI:er, OKR, ROI och CPC. Begreppen är många och kan upplevas som krångliga.
Det de har gemensamt är att de hjälper dig att mäta effekten av din kommunikation.
Därför är det viktigt att mäta
Mätning skapar insikter om hur dina kommunikationsinsatser ska prioriteras framöver. Den data som du samlar in kan användas för att utvärdera olika typer av budskap och kanaler så att du kan arbeta ännu mer kostnadseffektivt.
Mätningen gör dig även säkrare när du planerar en kampanj och ger dig statistik att presentera för arbetsgivare och kollegor.
Mät i olika kanaler
När du mäter effekten av din kommunikation i olika kanaler kommer det bli mycket tydligare vilka målgrupper som du når och inte når. All den här datan är ovärderlig och kan även användas i andra sammanhang, exempelvis när du utvecklar dina produkter eller tjänster.
Om kursen Förstå nyckeltal och KPI:er
I den här kursen reder David Blomgren ut alla begrepp och förkortningar och guidar dig till att effektivt kunna mäta resultatet av er kommunikation.
Du lär dig hur du gör för att mäta både på kort och lång sikt, vad som är bra och dåliga indikatorer och får tips för att arbeta datadrivet.
Efter den här kursen berättar du för dina kollegor vad som fungerar och inte fungerar i er kommunikation och vad ni behöver göra för förbättringar.
”Att mäta och analysera din kommunikation är ingen engångsgrej, utan ett löpande arbete under lång tid.”
Du lär dig
- varför det är viktigt att mäta
- om du ska mäta på kort eller lång sikt
- vanliga nyckeltal och KPI:er du ska hålla koll på och vilken information de ger dig om din kommunikation
- vad som är bra och dåliga indikatorer
- ramverket OKR och hur du arbetar med det
- ramverket Kundresan och hur du skapar din egen kundresa
- tips för att du ska arbeta datadrivet.
Om David Blomgren
David Blomgren är marknadsföraren som gör det komplexa begripligt. Med Google som verktyg och nyfikenhet som drivkraft utvidgar han din verktygslåda inom digital marknadsföring. David har flera olika typer av certifikat inom både sökordsmarknadsföring och webbanalys från Google själva.
David Blomgren
Kommunikationsstrateg
Fler kurser av David
Provavsnitt
Provtitta avsnitt av kursen: Förstå nyckeltal och KPI:er
Fler provavsnitt
Sagt om kursen
Vad några av våra 20 000 användare säger om den här kursen
Jag tyckte kursen var bra, enkel att förstå och hänga med i. Informativ, tydlig och lärorik.
Kursinnehåll
Vad du lär dig i kursens sex kapitel
Introduktion
- Välkommen!
- Därför är det viktigt att mäta
- Viktiga begrepp
- Mäta på kort eller lång sikt
Indikatorer
- Definitionen av en indikator
- Bra och dåliga indikatorer
- Vanliga indikatorer
Lång sikt
- Ramverket OKR
- Välj mission
- Välj mål
- Välj indikatorer
Kort sikt
- Ramverket kundresan
- Skapa en egen kundresa
- Kundresan i verkligheten
Arbeta datadrivet
- Hämta data från olika källor
- Tips för att arbeta datadrivet
Avslutning
- Kom igång
- Sammanfattning
Vanliga frågor och svar
Vad är Moderskeppet?
Moderskeppet är ett utbildningsföretag för kompetensutveckling. Vi har en plattform med över 500 svenska onlinekurser. Här lär du dig både digital kompetens som AI, teknik och program – och mjuka färdigheter som ledarskap, produktivitet och samarbete. Allt du behöver för att lyckas på en modern arbetsplats.
Vem är kurserna på Moderskeppet för?
Kurserna är för alla som utför mycket av sitt arbete framför datorn och arbetar i en kontorsmiljö. Fysiskt eller digitalt. Fungerar för både företag, organisationer och myndigheter.
Är Moderskeppet en prenumeration?
Ja. Du betalar årsvis per användare som sedan kan se alla kurser så mycket hen vill. Prenumerationen förnyas automatiskt (om du inte avbryter) varje år, men vi kontaktar dig innan nästa fakturering.
Kurserna
Är alla kurser tillgängliga jämt?
Ja. Det finns inga start- eller sluttider. Alla kurserna är inspelade så de går att se när det passar bäst.
Finns det en komplett lista på kurser?
Ja, här. Men du kan också söka på alla våra onlinekurser. Det är många…
Vem leder era kurser?
Vi har över 200 ämnesexperter i våra kurser som vi rekryterar med erfarenhet av utbildning och kompetensutveckling. Sedan jobbar vi med dem i flera månader för att skapa en onlinekurs. Besök ämnesexperternas informationssidor.
Kommer nya kurser att ingå i prenumerationen?
Ja, och det kommer flera nya varje månad.
Hur kontaktar jag er?
Vår kursrådgivning kontaktar du via mejl. Kundservice når du både via telefon (avsedda tider) och mejl.
Köpa in Moderskeppet
Vad kostar Moderskeppet?
Moderskeppet för minst två personer kostar 4 400 kronor per användare och år. Priset är exklusive moms (se våra aktuella momssatser här). Priset per användare sjunker sedan med ökat antal enligt vår prisplan. Vill du köpa till en person är det möjligt.
Kan jag köpa bara en kurs till alla medarbetare?
Inte direkt online. Men i kontakt med våra säljare finns lösningar för många företags behov inom onlineutbildning och kompetensutveckling.
Är det bindningstid?
Nej. Du kan avbryta när du vill. Du och dina medarbetare har tillgång till kurserna den återstående tiden som du har betalat för.
Hur avbryter jag?
Med ett enkelt knapptryck i din profil. Eller så kontaktar du kundservice.
Kan jag ångra mitt köp?
Ja, du får pengarna tillbaka i 60 dagar om du inte är nöjd. Kontakta kundservice.
Kan jag köpa mot faktura?
Ja. En årsprenumeration kan du betala med 30 dagars faktura (lagstadgad e-faktura finns). En månadsprenumeration betalar du med kort.
Får jag ett kvitto på mitt köp?
När du betalar med kort skapas ett kvitto i din profil. Med moms och allt bokföring kräver. När du betalar med faktura är den tillsammans med ditt betalningsunderlag ditt kvitto.