Störst i Sverige på onlinekurser för jobbet. Uppdaterat, pedagogiskt och alltid tillgängligt.
Onlinekurs: Inkluderande marknadsföring
Julia Strandberg
Utbildare och konsult
Det är viktigare än någonsin att din marknadsföring når hela din målgrupp. Genom att integrera mångfald och tillgänglighet stärker du både kundrelationer och ditt varumärke. Kursen visar hur inkluderande marknadsföring kan vara lika strategiskt smart som etiskt rätt.
- 25 korta och effektiva avsnitt
- Gå kursen i din egen takt
- Repetera så ofta du vill
Nå ut genom mångfald och tillgänglighet i din kommunikation
Hur ser din marknadsföring ut i dag? Är ditt kommunikationsmaterial representativt för olika grupper i samhället? Kan alla i din målgrupp ta del av ditt innehåll? Är din marknadsföring inkluderande?
Människor gillar att känna igen sig i reklam. Därför är det alltid gynnsamt att låta fler personer synas och höras – oavsett om du arbetar inom offentlig sektor, på ett litet bolag eller i en stor organisation.
Attrahera och engagera en bredare målgrupp med inkluderande marknadsföring
Mångfald handlar om mer än ålder och kön. Det omfattar olikheter i etnicitet, hudfärg, sexuell läggning, religionstillhörighet, könsuttryck, funktionsnedsättningar och mycket mer.
Inkluderande marknadsföring handlar om att visa mångfalden i samhället och skapa kommunikation som speglar de olika bakgrunder, erfarenheter och perspektiv som finns hos din målgrupp. Det är inte bara ett etiskt val, utan också en smart affärsstrategi som hjälper dig att inkludera fler, bygga lojalitet och differentiera ditt varumärke på en alltmer konkurrensutsatt marknad.
Din lärare är Julia Strandberg. Hon har mångårig erfarenhet av kommunikation och marknadsföring. I dag driver hon Inkluderingsbyrån som hjälper företag att skapa inkluderande kommunikation.
Om kursen
Genom kursens konkreta exempel och praktiska tips lär du dig att analysera ditt nuläge, sätta upp smarta mål och utveckla strategier som förbättrar din marknadsföring. Kursen lär dig att förbättra alltifrån text och bildmaterial till webb och sociala medier. Julia guidar dig genom de vanligaste begreppen och visar hur du skapar material som är representativt och tillgängligt för målgruppen.
Efter att ha gått kursen känner du dig trygg i att ditt material inte exkluderar personer i din målgrupp. Du undviker missförstånd och skapar material som fler kan förstå och ta del av. Du skapar etisk marknadsföring som är representativ för hela din målgrupp.
Kursen riktar sig till dig som arbetar med marknadsföring och kommunikation och vill skapa en större affärsmässig effekt genom mångfald och tillgänglighet. Den kräver inga förkunskaper.
Du lär dig
- vad inkludering och mångfald innebär
- syftet med inkluderande marknadsföring och kommunikation
- hur du gör en nulägesanalys
- skapa smarta mål för din organisation
- hur du skapar inkluderande text, klipp och foton
- vad du ska tänka på vid val av bilder från bildbank
- hur du är inkluderande på sociala medier, webben och i SEO
- hur du säkerställer inkluderande material när du är beställare
- vilka verktyg du kan använda för att kontrollera tillgänglighet.
Om Julia Strandberg
Julia Strandberg är grundare av Inkluderingsbyrån. Hon har tidigare arbetat som marknads- och kommunikationschef. I dag arbetar Julia som konsult, föreläsare och utbildare inom mångfald och jämställdhet. Hon vet att mångfald i marknadsföring gör företag mer attraktiva hos en bredare målgrupp.
Julia Strandberg
Utbildare och konsult
Fler kurser av Julia
Exempelbilder från kursen
-
Nå fler i din målgrupp.
Julia lär dig skapa kommunikation som inkluderar och är tillgänglig för alla i dina målgrupper, även de med funktionsvariation.
-
Fota inte stereotypiskt.
Poser och kameravinklar påverkar hur motivet uppfattas. Julia lär dig hur du fotar och filmar människor på ett sätt som inte är förminskande.
-
Skapa smarta mål.
Du lär dig skapa smarta mål för din kommunikation utifrån ditt nuläge och din verksamhet.
-
Skapa tillgängligt material.
Hur skapar du tillgänglig text? Kursen lär dig tänka tillgänglighet i både design och innehåll.
Provavsnitt
Provtitta avsnitt av kursen: Inkluderande marknadsföring
Fler provavsnitt
Kursinnehåll
Vad du lär dig i kursens sju kapitel
Introduktion
- Välkommen
- En liten varning
- Varför misslyckas vi så ofta?
Skapa ramen för inkludering
- Vad innebär inkluderande marknadsföring?
- Skapa ett nuläge
- Tydliggör ditt varför
Vad är mångfald och inkludering
- Grejen med mångfald
- Bias och fördomar
- Normkritik
- Undvik stereotyper och diskriminering
Spegla din målgrupp
- Hur ser samhället ut idag?
- Lev upp till målgruppens förväntningar
Mångfald i praktiken
- Val av bilder och filmklipp
- När du fotograferar och filmar
- Generativ AI för bilder
- Kontrollfrågor för bilder
- Inkluderande text
- Sociala medier
- SEO och SEM
- Lyckas med webben
- Att beställa och köpa marknadsföring
Strategier för att lyckas
- Säkerställ mångfald i projekt
- Checklistan
- Skapa smarta mål
Avslutning
- Dina nästa steg
Vanliga frågor och svar
Vad är Moderskeppet?
Moderskeppet är ett utbildningsföretag för kompetensutveckling. Vi har en plattform med över 500 svenska onlinekurser. Här lär du dig både digital kompetens som AI, teknik och program – och mjuka färdigheter som ledarskap, produktivitet och samarbete. Allt du behöver för att lyckas på en modern arbetsplats.
Vem är kurserna på Moderskeppet för?
Kurserna är för alla som utför mycket av sitt arbete framför datorn och arbetar i en kontorsmiljö. Fysiskt eller digitalt. Fungerar för både företag, organisationer och myndigheter.
Är Moderskeppet en prenumeration?
Ja. Du betalar årsvis per användare som sedan kan se alla kurser så mycket hen vill. Prenumerationen förnyas automatiskt (om du inte avbryter) varje år, men vi kontaktar dig innan nästa fakturering.
Kurserna
Är alla kurser tillgängliga jämt?
Ja. Det finns inga start- eller sluttider. Alla kurserna är inspelade så de går att se när det passar bäst.
Finns det en komplett lista på kurser?
Ja, här. Men du kan också söka på alla våra onlinekurser. Det är många…
Vem leder era kurser?
Vi har över 200 ämnesexperter i våra kurser som vi rekryterar med erfarenhet av utbildning och kompetensutveckling. Sedan jobbar vi med dem i flera månader för att skapa en onlinekurs. Besök ämnesexperternas informationssidor.
Kommer nya kurser att ingå i prenumerationen?
Ja, och det kommer flera nya varje månad.
Hur kontaktar jag er?
Vår kursrådgivning kontaktar du via mejl. Kundservice når du både via telefon (avsedda tider) och mejl.
Köpa in Moderskeppet
Vad kostar Moderskeppet?
Moderskeppet för minst två personer kostar 4 400 kronor per användare och år. Priset är exklusive moms (se våra aktuella momssatser här). Priset per användare sjunker sedan med ökat antal enligt vår prisplan. Vill du köpa till en person är det möjligt.
Kan jag köpa bara en kurs till alla medarbetare?
Inte direkt online. Men i kontakt med våra säljare finns lösningar för många företags behov inom onlineutbildning och kompetensutveckling.
Är det bindningstid?
Nej. Du kan avbryta när du vill. Du och dina medarbetare har tillgång till kurserna den återstående tiden som du har betalat för.
Hur avbryter jag?
Med ett enkelt knapptryck i din profil. Eller så kontaktar du kundservice.
Kan jag ångra mitt köp?
Ja, du får pengarna tillbaka i 60 dagar om du inte är nöjd. Kontakta kundservice.
Kan jag köpa mot faktura?
Ja. En årsprenumeration kan du betala med 30 dagars faktura (lagstadgad e-faktura finns). En månadsprenumeration betalar du med kort.
Får jag ett kvitto på mitt köp?
När du betalar med kort skapas ett kvitto i din profil. Med moms och allt bokföring kräver. När du betalar med faktura är den tillsammans med ditt betalningsunderlag ditt kvitto.