Störst i Sverige på onlinekurser för jobbet. Uppdaterat, pedagogiskt och alltid tillgängligt.

Onlinekurs: Mångfald i sociala medier
Julia Strandberg
Utbildare inom mångfald och jämställdhet
Att arbeta med mångfald i sociala medier borde vara självklart för alla. Genom att spegla mångfald i din kommunikation når du ut till fler. Detta oavsett om du arbetar i den offentliga sektorn eller det privata näringslivet. I kursen får du konkreta verktyg för att arbeta med mångfald i sociala medier.
- 15 intressanta avsnitt.
- Gå kursen i din egen takt.
- Repetera så mycket du vill.
Omfamna mångfald och nå din målgrupp
Mångfald är att välkomna och tillåta variation, bortom stereotypa roller och förlegade ideal. Att arbeta med mångfald borde vara självklart för alla, för att vara aktuell i det samhälle vi lever i.
Genom att spegla mångfald i din kommunikation på sociala medier når du dessutom ut till fler, oavsett om du arbetar i den offentliga sektorn eller det privata näringslivet.
Och det är väl det som är hela grejen med sociala medier – att du vill öka din synlighet. Ökad innovation, tillväxt och kreativitet får du på köpet.
Kommunicera inkluderande på sociala medier
Om dina sociala medier speglar verkligheten kommer fler känner sig inkluderade och representerade.
Du vill ju att din målgrupp känner igen sig i och tilltalas av ditt innehåll, oavsett om du representerar en offentlig verksamhet som kommunicerar till medborgare eller ett företag som marknadsför till kunder.
Med inkluderande innehåll välkomnar och uppmuntrar du det faktum att alla är olika.
Exempel på mångfald i bilder och text
Ta för vana att representera fler alternativ än de som ryms inom ramen för normer och stereotypa mönster.
Måste en familj bestå av samma religion och etnicitet? Måste flygplanspiloten vara en man? Måste alla kroppar vara smala och utan funktionsnedsättning? Måste modellen vara ung?
Om intervjun Mångfald i sociala medier
Moderskeppets Josefina Sahlin intervjuar Julia Strandberg, kommunikatör och grundare av Inkluderingsbyrån.
Intervjun ger dig konkreta verktyg för att arbeta med mångfald på sociala medier. Du får lära dig hur du ska resonera i val av bild, video och text. Julia lär dig också varför du bör ta fram en policy för att hantera kränkningar och fördomar i kommentarsfältet.
I stödmaterialet hittar du en policymall och lathund för innehåll som kompletterar intervjun.
Du lär dig
- varför du ska omfamna mångfald i dina sociala medier
- hur du skapar innehåll som är normkritiskt och inkluderande
- varför hjärnans instinkt är att tolka omvärlden i stereotyper
- förstå begrepp som jämställdhet, diskriminering och normer
- hur du gör medvetna bildval som speglar din målgrupp och breddar normen
- hur du skriver text som är tillgänglig, inkluderande och motverkar stereotypa roller
- varför du ska undertexta och syntolka ditt innehåll
- nyttan med att ta fram en policy för kommentarer i sociala medier.
Om Julia Strandberg
Julia Strandberg är kommunikatör och grundare av Inkluderingsbyrån. Hon har tidigare arbetat som marknads- och kommunikationschef. I dag arbetar Julia som konsult, föreläsare och utbildare inom mångfald och jämställdhet. Hon vet att mångfald i sociala medier gör företag mer attraktiva.

Julia Strandberg
Utbildare inom mångfald och jämställdhet
Fler kurser av Julia
Provavsnitt
Provtitta avsnitt av kursen: Mångfald i sociala medier
Fler provavsnitt
Sagt om kursen
Vad några av våra 20 000 medlemmar säger om den här kursen
Intervjun var mycket bra. Lugnt genomförd med lagom djup och intresseväckande exempel, bilder m.m.
Kursinnehåll
Vad du lär dig i kursens fem kapitel
Mångfald i sociala medier
- Välkomna olikheter
- Alla italienare gillar väl pasta
- Därför ska du bry dig
Inkludering, diskriminering och däremellan
- Mångfald, inkludering och diskriminering
- Diskrimineringsgrunderna
- Jämställdhet och genus
- Normer och normkritik
Bild och video
- Välja bilder
- Vem gör vad
- Förställ dig inte
- Undertexter och syntolkning
Text och tilltal
- Ton och språkbruk
- Man han hon hen
- Klarspråk och tillgänglighet
Bemöta kommentarer
- Förbered en policy
Vanliga frågor och svar
Vad är Moderskeppet?
Moderskeppet är en onlinetjänst för kompetensutveckling. Här finns 500 onlinekurser inom digital kompetens som AI, teknik, program och appar. Kurserna lär ut viktiga färdigheter som behövs på en modern arbetsplats för tjänstemän. Moderskeppet har även soft skill-kurser som förbättrar mötesteknik, distansarbete, ledarskap och produktivitet.
Vem är kurserna på Moderskeppet för?
Kurserna är för alla som utför mycket av sitt arbete framför datorn och arbetar i kontorsmiljö, fysiskt eller digitalt. Med arbetsdagar som innehåller eget arbete, möten, diskussioner och samarbeten. Kurserna är för medarbetare på företag, organisationer och myndigheter.
Är Moderskeppet en ren onlinetjänst?
Ja. Du betalar årspris per medarbetare, som sedan kan se alla onlinekurser för sin utbildning och kompetensutveckling, så mycket hen vill.
Kurserna
Är alla kurser tillgängliga jämt?
Ja. Det finns inga start- eller sluttider. Alla kurser är inspelade och medarbetaren (och du) ser dem precis när det fungerar bäst att ägna sig åt kompetensutveckling.
Finns det en komplett lista på kurser?
Ja, vi har ett sökbart Bibliotek med alla onlinekurser. Det är många…
Vem är lärare på Moderskeppet?
Vi har över 200 lärare i våra kurser. Vi rekryterar ämnesexperter med erfarenhet av utbildning och kompetensutveckling. Sedan jobbar vi med dem i flera månader för att skapa en onlinekurs. Du kan besöka lärarnas profilsidor.
Kommer nya kurser att ingå i medlemskapet?
Ja, och det kommer flera nya onlinekurser varje månad.
Vart vänder jag mig för kontakt?
Du kan kontakta oss via mejl.
Köpa in Moderskeppet
Vad kostar Moderskeppet?
Moderskeppet för minst två personer kostar 4 400 kronor per person och år. Priset är exklusive moms. Priset per person sjunker sedan med ökat antal användare. Så vid 15 medarbetare hittar vi ditt pris via våra företagskontakter. Vill du köpa till bara en person är det möjligt.
Kan jag köpa in bara en kurs till alla medarbetare?
Inte direkt online. Men i kontakt med våra säljare finns lösningar för många företags behov inom onlineutbildning och kompetensutveckling.
Är det bindningstid?
Det är ingen bindningstid. Du kan avsluta när du vill. Du och dina medarbetare har tillgång till kurserna den återstående tiden som du har betalat för.
Hur avbryter jag?
Du avbryter med ett enkelt knapptryck på en webbsida du har tillgång till.
Kan jag ångra mitt köp?
Ja, du får pengarna tillbaka i 60 dagar om du inte är nöjd. Du bara kontaktar kundtjänst (du kan svara på alla våra mejl).
Kan jag köpa mot faktura?
Ja, vi har fakturabetalning. I kontakt med kundtjänst kan du få så kallad e-faktura.
Finns det kvitton?
Ja, vi bokför vi också, så vi vet. När du betalar med kort skapas ett kvitto. Med moms och allt bokföring kräver.
Vad händer efter 12 månader?
Då förnyas ditt köp med automatik. Du meddelas en månad innan förnyelsen sker.