Onlinekurs: Mångfald i sociala medier

Julia Strandberg
Utbildare inom mångfald och jämställdhet

Att arbeta med mångfald i sociala medier borde vara självklart för alla. Genom att spegla mångfald i din kommunikation når du ut till fler. Detta oavsett om du arbetar i den offentliga sektorn eller det privata näringslivet. I kursen får du konkreta verktyg för att arbeta med mångfald i sociala medier.

  • 15 intressanta avsnitt.
  • Gå kursen i din egen takt.
  • Repetera så mycket du vill.
  • 51min
  • Undertextad Sv
  • Släpptes juni 2022

Omfamna mångfald och nå din målgrupp

Mångfald är att välkomna och tillåta variation, bortom stereotypa roller och förlegade ideal. Att arbeta med mångfald borde vara självklart för alla, för att vara aktuell i det samhälle vi lever i.

Genom att spegla mångfald i din kommunikation på sociala medier når du dessutom ut till fler, oavsett om du arbetar i den offentliga sektorn eller det privata näringslivet.

Och det är väl det som är hela grejen med sociala medier – att du vill öka din synlighet. Ökad innovation, tillväxt och kreativitet får du på köpet.

Kommunicera inkluderande på sociala medier

Om dina sociala medier speglar verkligheten kommer fler känner sig inkluderade och representerade.

Du vill ju att din målgrupp känner igen sig i och tilltalas av ditt innehåll, oavsett om du representerar en offentlig verksamhet som kommunicerar till medborgare eller ett företag som marknadsför till kunder.

Med inkluderande innehåll välkomnar och uppmuntrar du det faktum att alla är olika.

Exempel på mångfald i bilder och text

Ta för vana att representera fler alternativ än de som ryms inom ramen för normer och stereotypa mönster.

Måste en familj bestå av samma religion och etnicitet? Måste flygplanspiloten vara en man? Måste alla kroppar vara smala och utan funktionsnedsättning? Måste modellen vara ung?

Om intervjun Mångfald i sociala medier

Moderskeppets Josefina Sahlin intervjuar Julia Strandberg, kommunikatör och grundare av Inkluderingsbyrån.

Intervjun ger dig konkreta verktyg för att arbeta med mångfald på sociala medier. Du får lära dig hur du ska resonera i val av bild, video och text. Julia lär dig också varför du bör ta fram en policy för att hantera kränkningar och fördomar i kommentarsfältet.

I stödmaterialet hittar du en policymall och lathund för innehåll som kompletterar intervjun.

Du lär dig

  • varför du ska omfamna mångfald i dina sociala medier
  • hur du skapar innehåll som är normkritiskt och inkluderande
  • varför hjärnans instinkt är att tolka omvärlden i stereotyper
  • förstå begrepp som jämställdhet, diskriminering och normer
  • hur du gör medvetna bildval som speglar din målgrupp och breddar normen
  • hur du skriver text som är tillgänglig, inkluderande och motverkar stereotypa roller
  • varför du ska undertexta och syntolka ditt innehåll
  • nyttan med att ta fram en policy för kommentarer i sociala medier.

Om Julia Strandberg

Julia Strandberg är kommunikatör och grundare av Inkluderingsbyrån. Hon har tidigare arbetat som marknads- och kommunikationschef. I dag arbetar Julia som konsult, föreläsare och utbildare inom mångfald och jämställdhet. Hon vet att mångfald i sociala medier gör företag mer attraktiva.

Julia Strandberg

Julia Strandberg

Utbildare inom mångfald och jämställdhet

Provavsnitt

Sagt om kursen

Vad några av våra 20 000 användare säger om den här kursen

Intervjun var mycket bra. Lugnt genomförd med lagom djup och intresseväckande exempel, bilder m.m.
Citerat av: Ragnar Forsgren

Kursinnehåll

Vad du lär dig i kursens fem kapitel

Mångfald i sociala medier

  • Välkomna olikheter
  • Alla italienare gillar väl pasta
  • Därför ska du bry dig

Inkludering, diskriminering och däremellan

  • Mångfald, inkludering och diskriminering
  • Diskrimineringsgrunderna
  • Jämställdhet och genus
  • Normer och normkritik

Bild och video

  • Välja bilder
  • Vem gör vad
  • Förställ dig inte
  • Undertexter och syntolkning

Text och tilltal

  • Ton och språkbruk
  • Man han hon hen
  • Klarspråk och tillgänglighet

Bemöta kommentarer

  • Förbered en policy

Vanliga frågor och svar

Vad är Moderskeppet?

Moderskeppet är ett utbildningsföretag för kompetensutveckling. Vi har en plattform med över 500 svenska onlinekurser. Här lär du dig både digital kompetens som AI, teknik och program – och mjuka färdigheter som ledarskap, produktivitet och samarbete. Allt du behöver för att lyckas på en modern arbetsplats.

Vem är kurserna på Moderskeppet för?

Kurserna är för alla som utför mycket av sitt arbete framför datorn och arbetar i en kontorsmiljö. Fysiskt eller digitalt. Fungerar för både företag, organisationer och myndigheter.

Är Moderskeppet en prenumeration?

Ja. Du betalar årsvis per användare som sedan kan se alla kurser så mycket hen vill. Prenumerationen förnyas automatiskt (om du inte avbryter) varje år, men vi kontaktar dig innan nästa fakturering.

Kurserna

Är alla kurser tillgängliga jämt?

Ja. Det finns inga start- eller sluttider. Alla kurserna är inspelade så de går att se när det passar bäst.

Finns det en komplett lista på kurser?

Ja, här. Men du kan också söka på alla våra onlinekurser. Det är många…

Vem leder era kurser?

Vi har över 200 ämnesexperter i våra kurser som vi rekryterar med erfarenhet av utbildning och kompetensutveckling. Sedan jobbar vi med dem i flera månader för att skapa en onlinekurs. Besök ämnesexperternas informationssidor.

Kommer nya kurser att ingå i prenumerationen?

Ja, och det kommer flera nya varje månad.

Hur kontaktar jag er?

Vår kursrådgivning kontaktar du via mejl. Kundservice når du både via telefon (avsedda tider) och mejl.

Köpa in Moderskeppet

Vad kostar Moderskeppet?

Moderskeppet för minst två personer kostar 4 400 kronor per användare och år. Priset är exklusive moms (se våra aktuella momssatser här). Priset per användare sjunker sedan med ökat antal enligt vår prisplan. Vill du köpa till en person är det möjligt.

Kan jag köpa bara en kurs till alla medarbetare?

Inte direkt online. Men i kontakt med våra säljare finns lösningar för många företags behov inom onlineutbildning och kompetensutveckling.

Är det bindningstid?

Nej. Du kan avbryta när du vill. Du och dina medarbetare har tillgång till kurserna den återstående tiden som du har betalat för.

Hur avbryter jag?

Med ett enkelt knapptryck i din profil. Eller så kontaktar du kundservice.

Kan jag ångra mitt köp?

Ja, du får pengarna tillbaka i 60 dagar om du inte är nöjd. Kontakta kundservice.

Kan jag köpa mot faktura?

Ja. En årsprenumeration kan du betala med 30 dagars faktura (lagstadgad e-faktura finns). En månadsprenumeration betalar du med kort.

Får jag ett kvitto på mitt köp?

När du betalar med kort skapas ett kvitto i din profil. Med moms och allt bokföring kräver. När du betalar med faktura är den tillsammans med ditt betalningsunderlag ditt kvitto.

4.9

i betyg av 1719 omdömen

Moderskeppet

Moderskeppet har Sveriges största utbud av onlinekurser. Allt är skapat med stor pedagogisk omtanke och erfarenhet. Om Moderskeppet

Vi hjälper gärna till

Alltid människor i andra änden. Och vi svarar på alla mejl. Har du frågor? Kontakta oss