Störst i Sverige på onlinekurser för jobbet. Uppdaterat, pedagogiskt och alltid tillgängligt.
Onlinekurs: Skapa en grafisk profil
har sett kursen
Markus Ojanperä
Grafisk formgivare
Din grafiska profil är en av företagets viktigaste grundstommar. Är den tydlig och genomarbetad skapas igenkänning. Det stärker varumärket. Men om det saknas en visuell röd tråd riskerar ditt företag att upplevas som oseriöst. I denna kurs lär du dig att skapa en grafisk profil och nå ut till dina läsare, konsumenter eller medlemmar.
- 23 effektiva avsnitt.
- Gå kursen i din egen takt.
- Repetera så mycket du vill.
En grafisk profil är första steget till en grafisk identitet
Det visuella är oftast det första dina läsare, konsumenter eller medlemmar möter i kontakt med ditt företag eller organisation. Företaget vill ju ge ett positivt och seriöst intryck. Hur gör du då?
Markus Ojanperä är en erfaren grafisk formgivare med över 20 år i branschen. Han hjälper dig att skapa en grafisk profil och guidar dig från start till mål.
En grafisk profil består av byggstenarna: logotyp, färger, bilder och typsnitt. En grafisk manual berättar hur byggstenarna ska användas. Tillsammans bildar de en grafisk identitet. Den är ansiktet utåt och avgör hur andra uppfattar ett företag.
Att ta fram en grafisk profil är första steget i skapandet av en grafisk identitet. Nästa steg är att sammanställa allt i en inspirerande handbok, som du lär dig i kursen Skapa en grafisk manual.
Behöver ditt företag en grafisk profil?
Svaret är ett solklart ja. Din grafiska profil är en av företagets viktigaste grundstommar. Är den tydlig och genomarbetad skapas igenkänning. Det i sin tur stärker varumärket.
Saknas en visuell röd tråd riskerar ditt företag att upplevas som oseriöst. I värsta fall når du inte ut till dina läsare, konsumenter eller medlemmar. Så en grafisk profil är viktig. Oavsett om du arbetar ensam som egen företagare eller i ett stort team i en kommun.
Om kursen Skapa en grafisk profil
Skapa en grafisk profil är för dig som behöver ta fram tydliga och enhetliga visuella riktlinjer för ditt företag.
I 23 avsnitt hjälper Markus Ojanperä dig att komma igång, och guidar dig sedan igenom de fyra grundelementen – färg, typsnitt, logotyp och bildmanér. Resultatet blir en genomtänkt grafisk profil med en tydlig röd tråd.
Du får också tips på hur du presenterar ditt arbete för dina kollegor. Och hur du går tillväga när det är dags att lansera den nya grafiska profilen.
I stödmaterialet hittar du nedladdningsbara checklistor att använda när du arbetar med ditt eget material.
När du tagit fram de byggstenar du behöver till din grafiska profil är det dags att samla allt i en grafisk manual.
Du lär dig
- varför ditt företag behöver en grafisk profil
- vad din grafiska profil ska innehålla
- hur du fokuserar på rätt målgrupp
- varför företagets värdeord är viktiga för den grafiska profilen
- hur du hittar stilen för ditt företag
- hur du kommer i gång med en moodboard
- tänka kring färger, typsnitt, logotyp och bilder.
Om Markus Ojanperä
Markus Ojanperä är en erfaren grafisk formgivare med över 20 år i branschen. Han har hjälpt både små och stora företag med att ta fram en visuell identitet. I den här kursen lär han dig att ta första steget och skapa en grafisk profil.
Markus Ojanperä
Grafisk formgivare
Fler kurser av Markus
Exempelbilder från kursen
-
Grafiska profilens innehåll
En grafisk profil består av logotyp, färger, typsnitt och bildmanér. Kursen lär dig hur du ska tänka kring varje pusselbit.
-
Visualisera med moodboard
Markus lär dig att skapa en moodboard. Det gör att du kommer igång snabbt och det blir enkelt att se om du följer en röd tråd i det du skapar.
-
Olika versioner av logotypen
Din logotyp ska fungera i många sammanhang. Därför behöver den finnas i flera versioner. Markus förklarar hur du ska tänka.
-
Använd färgerna enhetligt
Se till att dina färger alltid används enhetligt. Markus visar vilka koder du behöver för tryck och webb.
Provavsnitt
Provtitta avsnitt av kursen: Skapa en grafisk profil
Fler provavsnitt
Sagt om kursen
Vad några av våra 20 000 användare säger om den här kursen
Jag har lärt mig så mycket av Markus. Och att se kurserna (grafisk profil och grafisk manual) efter varandra gjorde det tydligt hur jag ska arbeta på ett effektivt och strukturerat sätt.
Användarens yrkestitel: Content creator
Jag gillar verkligen Markus strukturerande och tydliga exempel. Lugnt och metodiskt går Markus igenom den trestegsraket som är grunden för hur man skapar en grafisk profil.
Användarens yrkestitel: Grafisk formgivare
”Mer än det vanliga om typsnitt, färgkoder och logotyp. Markus resonerar kring formspråk och igenkänning, värdeord och visioner, och vem den grafiska profilen egentligen vänder sig till. Många värdefulla och inspirerande tankar!”
Användarens yrkestitel: Grafisk formgivare
Kursinnehåll
Vad du lär dig i kursens sex kapitel
Introduktion
- Välkommen
- Fördelar med en grafisk profil
Så börjar du
- Utgå från ditt företag
- Visa tydligt vad din verksamhet erbjuder
- Utgå från din målgrupp när du tar fram din grafiska profil
- Formulera företagets vision och mission
- Hitta företagets värdeord
Börja visualisera
- Hur gör liknande företag i branschen?
- Inspireras av andra
- Ledord väcker associationer
- En moodboard hjälper dig igång
- Stick ut visuellt
Att sätta den grafiska profilen
- Bra tips för färger
- Bra tips för typsnitt
- Bra tips för logotypen
- Hitta rätt bildstil
- Nu har du grundelementen
Visa din grafiska profil för världen
- Dags att presentera
- Dags för avtäckning
- En grafisk manual?
Avslutning
- Summering
- Våga experimentera
- Hej då och lycka till!
Vanliga frågor och svar
Vad är Moderskeppet?
Moderskeppet är ett utbildningsföretag för kompetensutveckling. Vi har en plattform med över 500 svenska onlinekurser. Här lär du dig både digital kompetens som AI, teknik och program – och mjuka färdigheter som ledarskap, produktivitet och samarbete. Allt du behöver för att lyckas på en modern arbetsplats.
Vem är kurserna på Moderskeppet för?
Kurserna är för alla som utför mycket av sitt arbete framför datorn och arbetar i en kontorsmiljö. Fysiskt eller digitalt. Fungerar för både företag, organisationer och myndigheter.
Är Moderskeppet en prenumeration?
Ja. Du betalar årsvis per användare som sedan kan se alla kurser så mycket hen vill. Prenumerationen förnyas automatiskt (om du inte avbryter) varje år, men vi kontaktar dig innan nästa fakturering.
Kurserna
Är alla kurser tillgängliga jämt?
Ja. Det finns inga start- eller sluttider. Alla kurserna är inspelade så de går att se när det passar bäst.
Finns det en komplett lista på kurser?
Ja, här. Men du kan också söka på alla våra onlinekurser. Det är många…
Vem leder era kurser?
Vi har över 200 ämnesexperter i våra kurser som vi rekryterar med erfarenhet av utbildning och kompetensutveckling. Sedan jobbar vi med dem i flera månader för att skapa en onlinekurs. Besök ämnesexperternas informationssidor.
Kommer nya kurser att ingå i prenumerationen?
Ja, och det kommer flera nya varje månad.
Hur kontaktar jag er?
Vår kursrådgivning kontaktar du via mejl. Kundservice når du både via telefon (avsedda tider) och mejl.
Köpa in Moderskeppet
Vad kostar Moderskeppet?
Kan jag köpa bara en kurs till alla medarbetare?
Inte direkt online. Men i kontakt med våra säljare finns lösningar för många företags behov inom onlineutbildning och kompetensutveckling.
Är det bindningstid?
Nej. Du kan avbryta när du vill. Du och dina medarbetare har tillgång till kurserna den återstående tiden som du har betalat för.
Hur avbryter jag?
Med ett enkelt knapptryck i din profil. Eller så kontaktar du kundservice.
Kan jag ångra mitt köp?
Ja, du får pengarna tillbaka i 60 dagar om du inte är nöjd. Kontakta kundservice.
Kan jag köpa mot faktura?
Ja. En årsprenumeration kan du betala med 30 dagars faktura (lagstadgad e-faktura finns). En månadsprenumeration betalar du med kort.
Får jag ett kvitto på mitt köp?
När du betalar med kort skapas ett kvitto i din profil. Med moms och allt bokföring kräver. När du betalar med faktura är den tillsammans med ditt betalningsunderlag ditt kvitto.