Störst i Sverige på onlinekurser för jobbet. Uppdaterat, pedagogiskt och alltid tillgängligt.

Onlinekurs: Skapa en grafisk profil
har sett kursen
Markus Ojanperä
Grafisk formgivare
Din grafiska profil är en av företagets viktigaste grundstommar. Är den tydlig och genomarbetad skapas igenkänning. Det stärker varumärket. Men om det saknas en visuell röd tråd riskerar ditt företag att upplevas som oseriöst. I denna kurs lär du dig att skapa en grafisk profil och nå ut till dina läsare, konsumenter eller medlemmar.
- 23 effektiva avsnitt.
- Gå kursen i din egen takt.
- Repetera så mycket du vill.
En grafisk profil är första steget till en grafisk identitet
Det visuella är oftast det första dina läsare, konsumenter eller medlemmar möter i kontakt med ditt företag eller organisation. Företaget vill ju ge ett positivt och seriöst intryck. Hur gör du då?
Markus Ojanperä är en erfaren grafisk formgivare med över 20 år i branschen. Han hjälper dig att skapa en grafisk profil och guidar dig från start till mål.
En grafisk profil består av byggstenarna: logotyp, färger, bilder och typsnitt. En grafisk manual berättar hur byggstenarna ska användas. Tillsammans bildar de en grafisk identitet. Den är ansiktet utåt och avgör hur andra uppfattar ett företag.
Att ta fram en grafisk profil är första steget i skapandet av en grafisk identitet. Nästa steg är att sammanställa allt i en inspirerande handbok, som du lär dig i kursen Skapa en grafisk manual.
Behöver ditt företag en grafisk profil?
Svaret är ett solklart ja. Din grafiska profil är en av företagets viktigaste grundstommar. Är den tydlig och genomarbetad skapas igenkänning. Det i sin tur stärker varumärket.
Saknas en visuell röd tråd riskerar ditt företag att upplevas som oseriöst. I värsta fall når du inte ut till dina läsare, konsumenter eller medlemmar. Så en grafisk profil är viktig. Oavsett om du arbetar ensam som egen företagare eller i ett stort team i en kommun.
Om kursen Skapa en grafisk profil
Skapa en grafisk profil är för dig som behöver ta fram tydliga och enhetliga visuella riktlinjer för ditt företag.
I 23 avsnitt hjälper Markus Ojanperä dig att komma igång, och guidar dig sedan igenom de fyra grundelementen – färg, typsnitt, logotyp och bildmanér. Resultatet blir en genomtänkt grafisk profil med en tydlig röd tråd.
Du får också tips på hur du presenterar ditt arbete för dina kollegor. Och hur du går tillväga när det är dags att lansera den nya grafiska profilen.
I stödmaterialet hittar du nedladdningsbara checklistor att använda när du arbetar med ditt eget material.
När du tagit fram de byggstenar du behöver till din grafiska profil är det dags att samla allt i en grafisk manual.
Du lär dig
- varför ditt företag behöver en grafisk profil
- vad din grafiska profil ska innehålla
- hur du fokuserar på rätt målgrupp
- varför företagets värdeord är viktiga för den grafiska profilen
- hur du hittar stilen för ditt företag
- hur du kommer i gång med en moodboard
- tänka kring färger, typsnitt, logotyp och bilder.
Om Markus Ojanperä
Markus Ojanperä är en erfaren grafisk formgivare med över 20 år i branschen. Han har hjälpt både små och stora företag med att ta fram en visuell identitet. I den här kursen lär han dig att ta första steget och skapa en grafisk profil.

Markus Ojanperä
Grafisk formgivare
Fler kurser av Markus
Exempelbilder från kursen
-
Grafiska profilens innehåll
En grafisk profil består av logotyp, färger, typsnitt och bildmanér. Kursen lär dig hur du ska tänka kring varje pusselbit.
-
Visualisera med moodboard
Markus lär dig att skapa en moodboard. Det gör att du kommer igång snabbt och det blir enkelt att se om du följer en röd tråd i det du skapar.
-
Olika versioner av logotypen
Din logotyp ska fungera i många sammanhang. Därför behöver den finnas i flera versioner. Markus förklarar hur du ska tänka.
-
Använd färgerna enhetligt
Se till att dina färger alltid används enhetligt. Markus visar vilka koder du behöver för tryck och webb.
Provavsnitt
Provtitta avsnitt av kursen: Skapa en grafisk profil
Fler provavsnitt
Sagt om kursen
Vad några av våra 20 000 medlemmar säger om den här kursen
Jag har lärt mig så mycket av Markus. Och att se kurserna (grafisk profil och grafisk manual) efter varandra gjorde det tydligt hur jag ska arbeta på ett effektivt och strukturerat sätt.
Medlemens yrkestitel: Content creator
Jag gillar verkligen Markus strukturerande och tydliga exempel. Lugnt och metodiskt går Markus igenom den trestegsraket som är grunden för hur man skapar en grafisk profil.
Medlemens yrkestitel: Grafisk formgivare
”Mer än det vanliga om typsnitt, färgkoder och logotyp. Markus resonerar kring formspråk och igenkänning, värdeord och visioner, och vem den grafiska profilen egentligen vänder sig till. Många värdefulla och inspirerande tankar!”
Medlemens yrkestitel: Grafisk formgivare
Kursinnehåll
Vad du lär dig i kursens sex kapitel
Introduktion
- Välkommen
- Fördelar med en grafisk profil
Så börjar du
- Utgå från ditt företag
- Visa tydligt vad din verksamhet erbjuder
- Utgå från din målgrupp när du tar fram din grafiska profil
- Formulera företagets vision och mission
- Hitta företagets värdeord
Börja visualisera
- Hur gör liknande företag i branschen?
- Inspireras av andra
- Ledord väcker associationer
- En moodboard hjälper dig igång
- Stick ut visuellt
Att sätta den grafiska profilen
- Bra tips för färger
- Bra tips för typsnitt
- Bra tips för logotypen
- Hitta rätt bildstil
- Nu har du grundelementen
Visa din grafiska profil för världen
- Dags att presentera
- Dags för avtäckning
- En grafisk manual?
Avslutning
- Summering
- Våga experimentera
- Hej då och lycka till!
Vanliga frågor och svar
Vad är Moderskeppet?
Moderskeppet är en onlinetjänst för kompetensutveckling. Här finns 500 onlinekurser inom digital kompetens som AI, teknik, program och appar. Kurserna lär ut viktiga färdigheter som behövs på en modern arbetsplats för tjänstemän. Moderskeppet har även soft skill-kurser som förbättrar mötesteknik, distansarbete, ledarskap och produktivitet.
Vem är kurserna på Moderskeppet för?
Kurserna är för alla som utför mycket av sitt arbete framför datorn och arbetar i kontorsmiljö, fysiskt eller digitalt. Med arbetsdagar som innehåller eget arbete, möten, diskussioner och samarbeten. Kurserna är för medarbetare på företag, organisationer och myndigheter.
Är Moderskeppet en ren onlinetjänst?
Ja. Du betalar årspris per medarbetare, som sedan kan se alla onlinekurser för sin utbildning och kompetensutveckling, så mycket hen vill.
Kurserna
Är alla kurser tillgängliga jämt?
Ja. Det finns inga start- eller sluttider. Alla kurser är inspelade och medarbetaren (och du) ser dem precis när det fungerar bäst att ägna sig åt kompetensutveckling.
Finns det en komplett lista på kurser?
Ja, vi har ett sökbart Bibliotek med alla onlinekurser. Det är många…
Vem är lärare på Moderskeppet?
Vi har över 200 lärare i våra kurser. Vi rekryterar ämnesexperter med erfarenhet av utbildning och kompetensutveckling. Sedan jobbar vi med dem i flera månader för att skapa en onlinekurs. Du kan besöka lärarnas profilsidor.
Kommer nya kurser att ingå i medlemskapet?
Ja, och det kommer flera nya onlinekurser varje månad.
Vart vänder jag mig för kontakt?
Du kan kontakta oss via mejl.
Köpa in Moderskeppet
Vad kostar Moderskeppet?
Moderskeppet för minst två personer kostar 4 400 kronor per person och år. Priset är exklusive moms. Priset per person sjunker sedan med ökat antal användare. Så vid 15 medarbetare hittar vi ditt pris via våra företagskontakter. Vill du köpa till bara en person är det möjligt.
Kan jag köpa in bara en kurs till alla medarbetare?
Inte direkt online. Men i kontakt med våra säljare finns lösningar för många företags behov inom onlineutbildning och kompetensutveckling.
Är det bindningstid?
Det är ingen bindningstid. Du kan avsluta när du vill. Du och dina medarbetare har tillgång till kurserna den återstående tiden som du har betalat för.
Hur avbryter jag?
Du avbryter med ett enkelt knapptryck på en webbsida du har tillgång till.
Kan jag ångra mitt köp?
Ja, du får pengarna tillbaka i 60 dagar om du inte är nöjd. Du bara kontaktar kundtjänst (du kan svara på alla våra mejl).
Kan jag köpa mot faktura?
Ja, vi har fakturabetalning. I kontakt med kundtjänst kan du få så kallad e-faktura.
Finns det kvitton?
Ja, vi bokför vi också, så vi vet. När du betalar med kort skapas ett kvitto. Med moms och allt bokföring kräver.
Vad händer efter 12 månader?
Då förnyas ditt köp med automatik. Du meddelas en månad innan förnyelsen sker.