Störst i Sverige på onlinekurser för jobbet. Uppdaterat, pedagogiskt och alltid tillgängligt.
Onlinekurs: Skriv bättre texter på webben
har sett kursen
Med hjälp av tio konkreta tips lär du dig att skriva texter som blir lästa och förstådda.
- 20 korta och effektiva avsnitt
- Gå kursen i din egen takt
- Repetera så ofta du vill
Tio konkreta skrivtips från Mattias Åkerberg
Sliter du ditt hår varje gång du ska skriva informativa och säljande texter på webben?
Sluta med det. I den här kursen får du hjälp av copywritern Mattias Åkerberg som har lång erfarenhet av att skriva läsvärda texter på webben.
Tre myter om texter på webben
Det finns många myter om hur en text på nätet ska se ut och hur en tänkt läsare tar till sig innehållet. Mattias tar upp de tre vanligaste:
- Vi skumläser på webben.
- Det är jobbigare att läsa på skärm än på papper.
- Texter på webben ska vara kortare.
Men, stämmer det här verkligen? I vilka myter finns det sanning? Vad ska du egentligen förhålla dig till?
Mattias banar väg bland myter och sanningar för att du ska kunna skapa texter för webben som verkligen blir lästa.
Tio tips om att skriva för webben
Skillnaden mellan att skriva på papper och att skriva på webben är inte så stor som du kanske tror. Men det finns vissa saker som du behöver tänka på när det kommer till överblick, disposition och konkurrens.
På webben är det svårare att få en överblick av en hel text och se hur den är disponerad. Dessutom finns det alltid liknande texter som tävlar om din uppmärksamheten.
Med hjälp av tio konkreta tips, fem om innehållet och fem om formgivningen, lär du dig att skriva texter som blir lästa och förstådda.
Om kursen Skriv bättre texter på webben
Copywritern Mattias Åkerberg är proffs på att skriva texter som är lätta att ta till sig även på en skärm. I den här kursen lär han dig sina bästa knep.
Mattias lär dig:
- Vad som är tre myter om texter på webben.
- Vad det finns för skillnader mellan text på papper och på webb.
- Hur en innehållsmässigt lyckad text ser ut.
- Vikten av en tydlig rubrik och varför du ska lyfta det viktigaste först.
- Vad är lagom radlängd, teckenstorlek och lämplig teckenfärg.
- Varför det är smart att ha fetstil på viktiga nyckelord.
- Hur stycken och punktlistor förenklar läsningen.
Efter kursen skriver du informativa och säljande texter för webben som är lätta att ta till sig. Du vet vilka riktlinjer du ska förhålla dig till och vilka myter du kan strunta i när du arbetar.
Om Mattias Åkerberg
Mattias Åkerberg är copywritern som lär andra att skriva bättre texter som är lätta att ta till sig och förstå. Sedan 2010 driver han reklambyrån Please copy me och arbetar varje dag med att skapa texter som får läsaren att agera.
Om Mattias Åkerberg
Mattias är copywriter, författare och föreläsare. Han lär dig mer än gärna hur du skriver bättre texter, som är både läsvärda och läsvänliga.
Mattias Åkerberg
Fler kurser av Mattias
Provavsnitt
Provtitta avsnitt av kursen: Skriv bättre texter på webben
Fler provavsnitt
Sagt om kursen
Vad några av våra 20 000 användare säger om den här kursen
Första gången jag körde kursen så fanns det mycket bra och användbara tips kring ämnet. Nu när jag såg den igen så blev det mer av repetition och en påminnelse att jag ska komma ihåg detta som man lärt sig när man skriver.
Kursinnehåll
Vad du lär dig i kursens fem kapitel
Introduktion
- Välkommen
- Hur kursen är upplagd
- Tre myter om texter på webben
- Skillnader mellan text på papper och webb
Presentation av min text
- Kursens utgångstext och dess brister
Fem tips om innehållet
- En innehållsmässigt lyckad webbtext
- Låt rubriken prata klarspråk
- Börja med det viktigaste för läsaren
- Skriv enkelt - använd läsarens ord
- Vänd egenskaper till fördelar
- Kolla stavingen och korrekturläs din text
Fem tips om formgivning
- Exempel: En formmässigt lyckad webbtext
- Lagom radlängd är mer läsvänlig
- Lagom teckenstorlek och lämplig teckenfärg
- Feta viktiga nyckelord
- Förbättring av exempeltexten
- Gör punktlistor för att lätta upp texten
- Stycka din text
- Exempeltexten skrivs färdigt
Avslut
- Sammanfattning av vad du lärt dig
Vanliga frågor och svar
Vad är Moderskeppet?
Moderskeppet är ett utbildningsföretag för kompetensutveckling. Vi har en plattform med över 500 svenska onlinekurser. Här lär du dig både digital kompetens som AI, teknik och program – och mjuka färdigheter som ledarskap, produktivitet och samarbete. Allt du behöver för att lyckas på en modern arbetsplats.
Vem är kurserna på Moderskeppet för?
Kurserna är för alla som utför mycket av sitt arbete framför datorn och arbetar i en kontorsmiljö. Fysiskt eller digitalt. Fungerar för både företag, organisationer och myndigheter.
Är Moderskeppet en prenumeration?
Ja. Du betalar årsvis per användare som sedan kan se alla kurser så mycket hen vill. Prenumerationen förnyas automatiskt (om du inte avbryter) varje år, men vi kontaktar dig innan nästa fakturering.
Kurserna
Är alla kurser tillgängliga jämt?
Ja. Det finns inga start- eller sluttider. Alla kurserna är inspelade så de går att se när det passar bäst.
Finns det en komplett lista på kurser?
Ja, här. Men du kan också söka på alla våra onlinekurser. Det är många…
Vem leder era kurser?
Vi har över 200 ämnesexperter i våra kurser som vi rekryterar med erfarenhet av utbildning och kompetensutveckling. Sedan jobbar vi med dem i flera månader för att skapa en onlinekurs. Besök ämnesexperternas informationssidor.
Kommer nya kurser att ingå i prenumerationen?
Ja, och det kommer flera nya varje månad.
Hur kontaktar jag er?
Vår kursrådgivning kontaktar du via mejl. Kundservice når du både via telefon (avsedda tider) och mejl.
Köpa in Moderskeppet
Vad kostar Moderskeppet?
Moderskeppet för minst två personer kostar 4 400 kronor per användare och år. Priset är exklusive moms (se våra aktuella momssatser här). Priset per användare sjunker sedan med ökat antal enligt vår prisplan. Vill du köpa till en person är det möjligt.
Kan jag köpa bara en kurs till alla medarbetare?
Inte direkt online. Men i kontakt med våra säljare finns lösningar för många företags behov inom onlineutbildning och kompetensutveckling.
Är det bindningstid?
Nej. Du kan avbryta när du vill. Du och dina medarbetare har tillgång till kurserna den återstående tiden som du har betalat för.
Hur avbryter jag?
Med ett enkelt knapptryck i din profil. Eller så kontaktar du kundservice.
Kan jag ångra mitt köp?
Ja, du får pengarna tillbaka i 60 dagar om du inte är nöjd. Kontakta kundservice.
Kan jag köpa mot faktura?
Ja. En årsprenumeration kan du betala med 30 dagars faktura (lagstadgad e-faktura finns). En månadsprenumeration betalar du med kort.
Får jag ett kvitto på mitt köp?
När du betalar med kort skapas ett kvitto i din profil. Med moms och allt bokföring kräver. När du betalar med faktura är den tillsammans med ditt betalningsunderlag ditt kvitto.