ModerskeppetArtiklar

Adobes nya ”kundtjänst”

Adobes kundtjänst finns bara på engelska. Vi är de första att beklaga detta och den här sidan ger både lite tröst och tips.

Mattias Karlsson

2013 gav Adobe oss framgångsrikt nya Creative Cloud. Alla älskar det inte, men för många har det flyttat programmen till en rimlig prisnivå. Creative Suite kostade ju 35 000 kr tidigare. Numera betalar du 795 kr / mån. Vi gillar det faktiskt jättemycket och vi gillar utvecklingen programmen numera gör.

Sämre support i utbyte mot det lägre priset

Adobe monterade dock ner den telefonsupport de tidigare haft på svenska. Kvar är ett telefon-nummer (08-58536692) som kopplar dig till en telefonkö i Indien. Den kräver att du kan förklara ditt problem på engelska och att du har ett tillräckligt erfaret öra för att förstå engelska med en indisk dialekt.

Telefonnumret har inga av de ”finesser” som vi svenskar är vana vid. Som att få reda på din köplats eller väntetid. Minst en timme får du planera för. Och erfarenheterna vi får in till oss berättar om bortkopplade samtal.

Många har haft bättre framgång med Adobes chatt (på engelska). Du behöver vara inloggad med ditt Adobe ID och borra dig ner genom att svara på flera frågor innan.

Har du stött på trubbel med Adobes program?

Vissa problem är det bara Adobe själva som kan lösa. I guiden förklarar vi hur du kontaktar Adobe och ger dig några knep om din engelska är ringrostig.

Vi tycker också det är konstigt

Många besvikna Adobe-kunder hör av sig till oss. Vi är lätta att hitta. En kund beskrev det så här till mig: ”Jag förstår inte hur man kan ta pengar med ena handen och räcka upp långfingret med andra, fast på engelska.” Inte vi heller.

Vanliga problem och var vi hittar lösningar

Det finns egentligen grovt sett tre sorters problem:

  • Okunskap – Du vet inte hur du ska utföra något
  • Handhavande – Du har trasslat till det för dig själv (vanligt i databasprogram som Lightroom och Elements)
  • Systemfel – Programmet eller datorn kraschar eller beter sig udda på grund av kombinationen program och din unika dator. Kanske lyckas inte ens installationen.

För systemfel är det sällan det finns någon annan lösning än Adobes support.

När det gäller okunskap eller handhavandefel har vi erfarenhet som vi delar med oss i våra kurser.

Har du problem med Adobe Creative Cloud? Du hittar många svar i vår stora guide.

Lär dig hur Adobes ekosystem Creative Cloud fungerar och få grepp om hur du installerar och underhåller Adobes programvaror.

Gå till medlemsresursen

Creative cloud

Senast uppdaterad: 2 juni 2024