Jag har alltid arbetat inom privat sektor och var väldigt nyfiken på hur jobbet som kommunikatör skiljer sig i offentlig sektor. Hur skiljer det sig mot att jobba på ett privat företag? Och vilka klurigheter ställs de inför i sin vardag?
Jag bestämde mig för att boka in lite intervjuer. Två av kommunikatörerna jag pratade med var Ida Holgersson och Anna Gustafsson från Skövde kommun.
Hjälper andra i sin vardag
Den första frågan jag ställde var såklart den svåraste, nämligen hur ser en vanlig arbetsdag ut? För Ida och Anna handlar det i stora drag om att ha ansvar för utvecklingen av sociala medier, dagligt underhåll och daglig content.
De arbetar också med kommunikationsplanering och stöttning till olika enheter och avdelningar som behöver hjälp för att nå ut både internt och externt.
– Ofta så är det att vi får ”det här skulle vi vilja få ut” och så blir det så mycket mer när vi ställer följdfrågor. Så då blir det att vi hjälper dem med hela paketet och skapar allt content åt dem, för att det ska bli samma tonalitet, berättar Anna.

Facebook är främsta kanalen
Skövde kommun finns på både Instagram, LinkedIn, Twitter och YouTube, men störst är Facebook. Tidigare la de ut samma innehåll i alla kanaler, men tänkte sedan om och började anpassa sig till varje kanal.
– Vi kan ha samma inlägg i alla tre, det händer ju, men då försöker vi ändå att anpassa att det är bilden som pratar mer på Instagram och inte så mycket text, och på LinkedIn så ska vi prata mer om arbetsgivaren Skövde kommun. Så därför har det blivit naturligt att vår information där vi går ut med passar bäst på Facebook – flest inlägg passar bäst på Facebook, berättar Anna.
Den tuffaste nöten att knäcka är att deras målgrupp är alla som bor och verkar i Skövde kommun. Det är något som Ida och Anna brottas med dagligen, i synnerhet hur de ska nå den yngre generationen som inte är aktiva på Facebook.
– Där har vi funderat fram och tillbaka, till och med funderat på om vi ens ska nå dem. Vi har tagit hjälp av våra unga kommunutvecklare som nu har ett projekt att undersöka ifall de yngre vill ha information från kommunen och i så fall vilken information och på vilket sätt. Så vi inväntar rapport därifrån så får vi se om vi ska försöka nå generation Z, förklarar Ida.
Undrar du själv hur du ska nå generation Z? Kolla in reportaget med Cecilia Victoria Källberg, grundare av mediabyrån Digitalsnack.
TikTok är inte aktuellt just nu
När det kommer till att nå just den unga generationen så finns plattformen TikTok med i tankarna eftersom många i generation Z finns just där.
Det är ju den generationen som skapar trenderna. TikTok kommer vi som kommun säkert att finnas med i om några år men då har den generationen redan hittat något annat, säger Ida.
Det som sätter stopp är bland annat nya lagar och regler kring personuppgifter, men det sätter inte bara käpparna i hjulet för just TikTok.
– Vi har problem med den juridiska aspekten i alla sociala kanaler. Alla som på något sätt för över personuppgifter till tredje land är ju problematiskt och där håller vi på och grottar i hur vi ska hantera det. Men vi har inte kommit fram till exakt hur än, fortsätter Ida.

Lagförändringar ställer till det med bilder
Något som Ida och Anna fått tänka om kring efter lagändringar kring personuppgifter är vilka bilder de kan publicera i sociala kanaler.
När vi tar bilder eller när någon är med i sociala kanaler så brukar vi be dem fylla i ett samtyckesavtal. Så sen har vi det i ett register så om någon skulle vilja ta bort sin bild från olika plattformar så kan vi lätt hitta det och ta bort, berättar Ida.
Det här med bilder är något som de brottas med dagligen, för de vill ha bilder på människor och helst av allt såklart just invånare i Skövde kommun.
– Det finns ju vissa kommuner som antingen har lagt ner för att de känner att ”nä, får vi inte ha med personer på bilderna så är det ingen som kommer vilja följa oss ändå” eller också har de random bilder utan människor. För vi vill inte ha köpta bilder, vi vill ha bilder på våra invånare här och att man ska känna igen sig. Det är en svår nöt, säger Anna.
Svårt vid spontana fototillfällen
För det mesta ser Ida och Anna till att boka in fotograferingar där personerna som ska vara med har skrivit på ett samtyckesavtal redan innan. Men det är svårare med ögonblicksbilder.
– Mycket i sociala medier går det ju snabbt och det kan vara så att ”idag hände det här och vi tog den här bilden” och då kanske det inte är ett fysiskt samtycke i blankettform utan de säger att de samtycker. Det är ju också ett samtycke men det är mycket svårare att bevisa och spåra, säger Ida.
Två kurser som lär dig mer om hur du kan tänka kring lagar och regler när det kommer till foto och film.
Varvar med inlägg som skapar engagemang
Att arbeta med att skapa engagemang är ett klassiskt marknadsföringsknep, men allt kan inte heller skapa engagemang. Det här är något som både Ida och Anna experimenterat mycket med i sitt arbete.
Vi har haft till exempel pepparkakshustävling på ett äldreboende där de olika avdelningarna har bakat pepparkakshus och så har vi haft som en tävling där man har fått rösta. Och då får vi ju jättemycket positivt vilket är jättekul. Men sen nästa dag så kan det ju vara något helt annat inlägg om en flygplats som ska läggas ner till exempel och då får vi jättemycket negativt istället, säger Anna.
När de började arbeta med kommunens sociala kanaler provade de att alltid avsluta inlägg med en fråga, men det var något de fick gå ifrån och istället peta in frågor ibland på vad de kallar för ”feelgood-inlägg”.
– I inlägg där man vill få veta vad folk tycker så är det jättebra med frågor och att det blir lätt att engagera sig genom att tröskeln till att säga vad man tycker är låg. Däremot sånna saker som är ren information om beslut som tagits så är det ju snarare tvärtom, att vi kanske inte vill uppmuntra till svar eftersom det finns inte så mycket man kan göra när ett beslut redan är taget, säger Ida.

Huvudmålet är att få ut information
Oavsett om inläggen skapar engagemang eller inte så är allt lika viktigt att dela, för informationen behöver få nå ut till invånarna i Skövde kommun.
– Som att visa pepparkakshus eller när vi är på förskolan och gör någonting, då vet vi att det här kommer få jättestort engagemang och spridning för folk älskar att läsa om det. Men när vi har en energirådgivare som ger rådgivning på torsdagar klockan 17 då vet vi att det kommer vara jättesvårt. Men de är viktiga båda två, fortsätter Ida.
Ett exempel som Ida lyfter fram är att de fick ett mejl från en person som tackade för informationen de publicerat på Facebook. Det handlade om att pensionsmyndigheten ändrat sina blanketter och ansökningstider.
Jag tror vi hade 3 reaktioner på det inlägget, men det var någon som tyckte det var så bra så de skickade ett mejl till oss och tackade. Om det är någon som tycker att det var bra info som underlättade för dem i deras vardag, då har vi lyckats, säger Ida.
Som kommunikatörer på en kommun har de inte bara en målgrupp, inte bara en produkt, utan behöver hela tiden tänka nytt och hitta nya vägar att kommunicera.
– Det är det som är charmen med jobbet, avslutar Anna med ett leende.
Lär dig mer om digital marknadsföring
Kolla in något av kursförslagen nedan eller bläddra bland alla våra onlinekurser.