ModerskeppetArtiklar

Blandningslägen: Darken, Multiply, Color Burn, Linear Burn och Darker Color

Sanna Lund

Blandningslägen är väldigt kraftfulla verktyg som du kan ta till i ditt dagliga bildbehandlande. Men blandningslägen omges samtidigt av en mystisk dimma och det är svårt att sätta fingret på exakt vad de gör. Vilket ska du använda och framförallt när?

Det är dags att ta steget vidare till avdelning två i listan av blandningslägen. En avdelning där blandningslägena alla har den gemensamma nämnaren att de ger en nedmörkande blandning. Det som också är speciellt är att de anser att vitt är en neutral färg. Så om du blandar med vitt så sker ingen förändring i bilden.

Darken

Darken (Mörkare) är nummer ett uppifrån i avdelningen. När du blandar med Darken så kikar Photoshop på hur mörka och ljusa tonerna är som blandas. Om lagret under har ljusare pixlar än blandningslagret så kommer blandningslagret synas. Om det tvärtom är mörkare pixlar än hos blandningslagret så kommer lagret under blandas in.

Därmed vinner alltid de mörkaste pixlarna medan de allra ljusaste försvinner. Om du blandar två lagerkopior med varandra kommer du därför inte märka någon skillnad då tonerna är exakt lika.

Darken kan med fördel användas för att blanda in en textur i en bild. Då kommer självklart de mörkaste delarna kika fram.

Multiply

Multiply (Multipliciera) gör precis som det låter – multiplicerar de båda tonerna från baslagret och blandningslagret. Vitt gånger vitt kommer alltid bli vitt och svart gånger svart blir alltid svart. Men därimellan händer det grejer.

Resultatet är att den underliggande bilden blir mörkare. Därför används ofta detta blandningsläge för att mörka ned ljusa toner – till exempel en himmel. Tillsammans med en lagermask kan du självklart styra var det ska ske. Även en oregelbunden vinjettering går att få fram snabbt och enkelt med Multiply och en lagermask.


En nedmörkad himmel med hjälp av Multiply samt en lagermask som enbart applicerar effekten i himlen.

Color Burn

Color Burn (Efterbelys färg) gör inte bara baslagret mörkare, utan boostar också kontrasten och färgmättnaden ganska rejält. Så om du snabbt vill peppra till bilden så kan detta blandningsläge hjälpa. Dock brukar det bli ganska skarp effekt så opacitetsreglaget är en räddare i nöden.

Precis som innan så händer ingenting om det blandas med vitt.

Linear Burn

Linear Burn (Linjär efterbelysning) är ganska lik Color Burn. Men istället för att öka kontrasten så minskar ljuset i baslagret och det blir en helt annan svärta. Därför så är Linear Burn, vid jämförelse mot lägena ovan i rullistan, den mest markanta och mörka.

Darker Color

Darker Color (Mörkare färg) påminner ganska mycket om Darken med några små skillnader i matematiken för att jämföra toner som ger lite annorlunda resultat.

Sammanfattningsvis kan du med hjälp av dessa lager skapa mer mörker på en hel del olika sätt och du kan vara kreativ när det gäller att blada in texturer. Nästa vecka är det dags för ljus.

Senast uppdaterad: 3 maj 2024