Blandningslägen är väldigt kraftfulla verktyg som du kan ta till i ditt dagliga bildbehandlande. Men blandningslägen omges samtidigt av en mystisk dimma och det är svårt att sätta fingret på exakt vad de gör. Vilket ska du använda och framförallt när?
Förra veckan introducerade jag dig för blandningslägen i Photoshop och nu ska jag gå vidare och börja kika på dem en och en.
För att skapa ordning så är faktiskt de 27 blandningslägena uppdelade i 6 avdelningar. Och dessa är inte helt slumpade utan förenklar faktiskt lite i röran. Detta är bra att komma ihåg om du planlöst testar olika blandningslägen.

Idag ska vi snabbt ta en titt på den första avdelningen. I den ingår blandningslägena Normal och Dissolve (Lös upp).
Normal
Normal-läget är standardläget som varje nytt lager automatiskt får tilldelat till sig. Det sker ingen märkbar blandning.
Du kan med hjälp av opacitets-reglaget tona ned lagret för att synliggöra lagret under. Det är till exempel perfekt om du vill tona ihop en redigerad lagerkopia med originalet för att dämpa redigeringen.
Dissolve
Dissolve (Lös upp) är nummer två i den översta avdelningen. Vid första anblicken så sker ingenting när du slår om till detta blandningsläge. Du måste därför börja dra i opacitetsreglaget.
Det som sker är att att Photoshop helt slumpat väljer att visa pixlar från Dissolve-lagret samt lagret under. Något som skapar ett grynigt mönster. Ju högre opacitet desto mer pixlar visas från Dissolve-lagret.
Nedan ser du ett exempel där ett färgat lager blandas in med Dissolve. Opaciteten är 31% och därmed visas mest från det undre lagret.

Dissolve är ett av de blandningslägen som är svårast att göra något vettigt och framförallt smakfullt med i dina fotografier. Det blir tyvärr ingen vacker grynig effekt som kan användas till att skapa filmkorn.
Men ett festligt Dissolve-fyrverkeri kanske kan smygas in i ett mer grafiskt verk? Som vanligt är det bara kreativiteten som sätter gränser.

Nästa vecka är det dags för avdelning två i listan av blandningslägen. Då är det mörker som gäller.