Blandningslägen är väldigt kraftfulla verktyg som du kan ta till i ditt dagliga bildbehandlande. Men blandningslägen omges samtidigt av en mystisk dimma och det är svårt att sätta fingret på exakt vad de gör. Vilket ska du använda och framförallt när?
Nu ska vi tillsammans vandra vidare till den fjärde gruppen i listan av alla blandningslägen. Gruppen som ger dig kontrast på olika sätt och i olika grad.
Overlay, Soft Light och Hard Light
De tre första lägena inom gruppen – Overlay, Soft Light och Hard Light – anser att 50 % grått är en neutral färg. Så blandar du med mellangrått så kommer du inte se någon skillnad alls i din bild. Overlay (Täcka över) är nummer ett. Läget ger dig en kontrastökning men försöker att inte fräta ut högdagrar och sota igen skuggor. Hard Light (Skarpt ljus) ger en hårdare kontrastökning medan Soft Light (Mjukt ljus) är mer subtil.
Ett vanligt användningsområde är att skapa en lagerkopia av en bild och slå om blandningsläget till någon av dessa tre, för att snabbt få en kontrastökning. Ännu smartare är det att skapa ett justeringslager av exempelvis Curves (Kurvor) och, utan att göra någon inställning, slå om blandningsläget på det lagret. Det ger samma effekt men ger dig en mindre filstorlek.
Från övre vänstra hörnet Original, Overlay, Hard Light och Soft Light. Overlay och Hard Light ser här likadana ut medan Soft Light är mjukare i tonen.
Overlay är ett fenomenalt blandningsläge att använda om du vill pjatta och efterbelysa en bild. Skapa ett nytt lager som du fyller med 50 % grått via Edit > Fill (Redigera > Fyll). Slå om blandningsläget till Overlay.

Nu kan du ljusa upp och mörka ned i din bild genom att måla med antingen vitt eller svart på detta lager.
Se till att du har en lagom stor pensel som är ganska mjuk. Dra också ned Opacity (Opacitet) på penseln till ca 5-10% för att bygga upp effekten med fler penseldrag.

Att blanda in enfärgade lager eller toningar är också enormt vackert. Testa framförallt med Overlay och Soft Light. Sedan finns det självklart många andra spännande användningsområden. Som att skapa lokal kontrasthöjning.
Vivid Light och Linear Light
Vivid Light (Klart ljus) och Linear Light (Linjärt ljus) är ganska lika varandra. De ger båda en kontrastökning men Vivid Light ger också en kombinerad effekt av Color Burn och Color Dodge, medan Linear Light får influenser från Linear Burn och Linear Dodge. Nu börjar det bli snårigt.
Men summan av kardemumman är väldigt mycket kontrast som kan se ganska så gräsligt ut, men det finns en del specialtrick och recept där dessa två ingår. Du kan till exempel få en bra webbskärpa.
Skapa en lagerkopia och gå till Filter > Other > High Pass (Filter > Annat > Högpass). Sätt en radie runt 0,3. Tryck ok och slå sedan över blandningsljuset till Vivid eller Linear Light. Voala! Färdigskärpt för webben.
Pin Light
Pin Light (Strålljus) förändrar ingenting om du blandar en bild med sig själv, precis som Darken och Lighten. Om du blandar med en mörkare ton än 50 % grått så kommer ljusare partier än blandningsfärgen bli ersatt och tvärt om. Lite lurig och kanske mer anpassad för specialeffekter.
Hard Mix
Hard mix (Hård blandning) är ett blandningsläge som skalar bort färger tills du enbart har några få kvar. Detta genom en knepig formel givetvis, vilken bestämmer vilken färg som ska tilldelas. Inte särskilt snyggt och svårt att hitta ett bra användningsområde för.

Nästa gång ska vi kika närmare på en lite knepigare grupp som jämför färger, det blir om två veckor det.