Google Ads är en annonsplattform där ditt företag kan annonsera för att synas högt upp på Google. Du kan skapa annonser baserat på relevanta sökord, specifika målgrupper, platser och intressen.
Det är ett kraftigt verktyg som kan hjälpa dig att nå en bred publik och få nya kunder. Fördelarna med att annonsera på Google Ads är många. Jag ska ge dig några.
Garanterad topplacering
När du annonserar med Google garanteras du en topplacering, eftersom du betalar för att synas högt upp. Det går att hamna högt upp på Google genom att arbeta med SEO, men det kräver mycket jobb med innehållet på din webbsida.
Dessutom så annonserar dina konkurrenter med största sannolikhet på Google, så du bör vara med och konkurrera om era gemensamma potentiella kunder.
SEO står för Search Engine Optimization eller Sökmotoroptimering på svenska. Vill du lära dig mer om SEO kan du läsa mer om och se vår kurser Synas på Google med SEO och Lyckas med lokal SEO.
Inte lika pushiga annonser
När du skapar din annons bestämmer du vilka sökfraser eller sökord som din annons ska visas på. Det innebär att bara de som söker på just de sökfraserna eller sökorden ser din annons. Du når alltså personer som redan visat ett intresse för en produkt eller tjänst, och det gör att dina Google-annonser oftast inte upplevs lika pushiga som många andra annonser. Annonserna hjälper istället kunden att hitta det hen letar efter.
Resultat direkt
Som tidigare nämnt kan du hamna högt upp på Google genom att arbeta med SEO på din hemsida. Men SEO är en långsam process och de ändringar du gör slår inte igenom direkt. När du jobbar med annonser på Google blir de aktiva direkt och du kan snabbt se ett resultat.
Bonus: Alla använder Google
Känner du någon som inte använder Google? Nej, tänkte väl det. Google är världens största och mest populära sökmotor med över 1,5 miljard användare. Från och med 2022 hanteras drygt 100 000 Google-sökningar varje sekund. Fler än hundra tusen. Det är väl klart att du vill vara där?