Mångfald handlar om att välkomna och tillåta variation. Att inte förstärka stereotypa roller och förlegade ideal. Mångfald borde givetvis genomsyra allt arbete vi gör. Det gäller även kommunikationen i sociala medier.
Om dina sociala medier speglar verkligheten kommer fler att känna sig inkluderade och representerade. Du vill ju att din målgrupp ska känna igen sig, oavsett om du representerar en offentlig verksamhet som kommunicerar till medborgare, eller ett företag som marknadsför till kunder.

Arbeta aktivt genom att ställa frågor
Tyvärr är det inte alltid självklart. Mångfald glöms lätt bort. Du måste aktivt arbeta för att det ska bli en naturlig del i det du skapar. Bland annat när det kommer till vilka bilder som du väljer att använda.
Våga fråga dig själv frågor som:
Måste en familj bestå av en mamma, en pappa och två barn, samt ha samma etnicitet? Måste förskoleläraren vara en kvinna? Måste alla kroppar vara utan funktionsnedsättning? Måste modellen vara ung?

En pilot skulle ju kunna porträtteras av en medelålders man…

… men även en ung kvinna.
Det handlar inte om att försköna eller förvrida sanningen. Om ditt företag endast består av manliga medarbetare ska du självklart inte ha med en eller ett par kvinnor på bild, enbart för att visa mångfald. Det ger en felaktig bild och blir istället något negativt.
I kursen Inkluderande marknadsföring lär du dig hur mångfald och tillgänglighet stärker kundrelationer och ditt varumärke. Julia Strandberg förklarar och visar hur inkluderande marknadsföring kan vara lika strategiskt smart som etiskt rätt.
Lär dig mer om mångfald
Eftersom att mångfald är så viktigt bjöd vi in experten Julia Strandberg. Hon har lång erfarenhet av att arbeta med kommunikation och att utbilda företag i mångfald- och jämställdhetsarbete.
I intervjun lär du dig mer om att arbeta med mångfald i såväl bild som text och video. Du får även en genomgång av de sju diskrimineringsgrunderna. Se intervjun Mångfald i Sociala medier.