På Moderskeppet där jag jobbar har vi ett mantra: Undvik löften i beskrivningen.
När du döper och beskriver din idé, kanal eller flöde kan du lova om:
- Frekvens – Hur ofta du publicerar.
- Tidpunkt – Tidpunkter då du publicerar.
- Form – Text, bild, video, ljud. Lång- eller kortform. Monolog
- eller dialog.
- Tema – Vad dina inlägg/avsnitt/klipp ska kretsa kring.
Det låter så proffsigt ju
Vi har en reflex att hitta på kanaler med form, frekvens och tidpunkt i titel eller beskrivning. Det skapar en ram och det påminner om media vi är uppväxta med. Barnprogram varje dag. Strage-krönika varje fredagsfrukost.
Men på sociala medier är det löften du vill bryta när något förändras – i ditt schema, i din yrkesroll, i kanalens funktion eller följarnas intresse.

Självklart kan du inte döpa allt till ”Då och då med Mattias om ditt och datt.” Men, innan du sjösätter din idé: Har du medvetet eller omedvetet gjort löften som låser dig i onödan?
När du redan lovat
Nu är ju sanningen så att du ändå ger löften. Och jag också. Jag följde definitivt inte mitt eget mantra när jag nyligen lovade: En SoMe-guide från mig, varje vecka, i 20 veckor.
Det går självklart att trassla sig ur. Jag gjorde det med den skolan (den är nu mindre frekvent och har inget klarkagt slut). Så efter 20 år av sådana dumma löften vet jag hur du enklast gör det.

Steg1: Bara ändra
Fastna inte i ditt löfte. Grubbla inte för länge. Döp om. Ändra frekvens. Byt tema. Gör annorlunda. Skriv en ny beskrivning. Redan idag.
Universum belönar verkligen den som är konsekvent, ihärdig och håller löften. Men inte på sociala medier. Där vinner den som vågar ändra sig.

Steg2: Utgå från att ingen märker det
Utgå från att få märker att du ändrat dig. Glöm inte att de flesta följare kom via något enskilt innehåll/avsnitt du skapade, inte för den övergripande beskrivningen.
Tänk även att andra är smarta. De fattar vad du ändrat och accepterar det sansat.
De som hör av sig är de som verkligen bryr sig. Jag brukar föreställa mig dem som familjemedlemmar. De utrycker egentligen inte irritation, besvikelse, kritik eller något annat negativt. De är bara lite oroliga. Omfamna dom direkt.

När ändringen ger dig själv lite oro…
Om du absolut måste berätta vad du ändrat. Se om du kan göra det jättekort. Helst befriade från förklaringar om varför.