Google vill förstås ha alla annonspengar på jorden. Det inkluderar även dina pengar.
Men, Google vill även vara träffsäker och värdefull för den som googlar. I det kvalet prioriteras du som har verksamhet på samma fysiska plats.
Därför kan du synas gratis, före annonser och andra resultat.
I den här guiden visar jag dig hur du når alla nära dig, genom att hålla Google uppdaterat.

Så gör du för att sätta företaget hos Google
Du uppdaterar allt i Google Företagsprofil ⧉.
Hos Google heter allt företag, även om du har en organisation, förening, verksamhet eller plats.
Du behöver ett Googlekonto, som Gmail.
Du kan göra allt med mobilen, men det är smidigast med en dator.
Google samlar korrekt och fräsch information om dig som andra letar efter. Du vill säkert sprida allt som är grejen med din verksamhet. Men andra söker på adress, öppettider och menyer. Och de vill se erbjudanden, recensioner och bilder.

Steg 1 › Hitta eller Lägg till ditt företag
Börja med att välja Lägg till ditt företag.

Kolla om företaget redan finns. Ofta finns ditt företag, för någon annan har berättat att det finns. Då ska du be om rättigheten att sköta företaget. Det kan vara en (ex-)kollega som har rättigheten.
Finns företaget inte? Då lägger du till företaget.
Nästa steg är enkelt: Företagsnamn och Företagskategori. Och no worries, du kan alltid ändra allt du valt senare.
Steg 2 › Fyll i adress och öppettider
Googles Förestagsprofil erbjuder flera avdelningar. Och du redigerar direkt i sökresultatet: Företagsinformation, recensioner, foton, med flera. En del avgörs av det slags företag du berättat att du har.
Börja med att uppdatera det absolut viktigaste i Redigera Profil: Om, Adress och Öppettider.

Lägg en påminnelse till din kalender att uppdatera inför helgdagar. Folk googlar främst öppettider vid röda dagar.
Du kan även lägga in stängda dagar under Särskilda öppettider.
Steg 3 › Ladda upp bilder
Bra bilder är ett riktigt plus. På lokalens utsida och insida. På maten, prylarna, tjänsterna. På personalen.
Du behöver inte fixa professionellt tagna bilder. Omsorgsfullt tagna bilder med mobilen räcker långt.

En liten detalj värd att minnas: Andra kan komplettera din profil. Så om inte du fotar restaurangens mat finns det snart bilder ändå. Tagna av de som äter hos dig.
Korta kommentarer om alla alternativ

Recensioner visar vad andra tyckt om dig till Google. Det är värdefullt att svara (proffsigt) på såväl bra som dåliga.
Meddelanden är inte en bra idé att slå på, om du inte längtar efter ytterligare en inkorg.
Resultat är intressant statistik om hur din företagsprofil verkligen syns hos googlare.
Produkter och Tjänster ger dig chans att presentera det du faktiskt säljer.
Bokning är en tjänst för bokningar. Jag vet väldigt lite om den.
Frågor och svar är som ytterligare en kundtjänst. Men jag har aldrig fått en fråga.
Uppdateringar är små nyheter eller erbjudanden du vill sprida. Sällan värt engagemanget.

Google vill att du till slut blir en annonsör. Företagsprofil är en inkörsport till hårdare bruk. När du ser värdet i att synas, så är du kanske redo att trycka på knappen ”Annonsera”. Knappen finns överallt.