Är det bättre att göra något sämre, än att inte göra något alls?

Alla vi som jobbar med sociala medier och nyhetsbrev ställer oss den frågan regelbundet.

Vi har publiceringsverktyg och genomtänkt planering. Men så händer något. Och plötsligt försvinner tiden.

Det kommer att bli tyst.
Vad ska följarna säga?
Ska jag ändå krysta ihop något snabbt?

Kavla ner ärmarna och gör inget!!!

Göra inget är bättre

Jag började företagsblogga 2005. Sedan dess har jag jobbat med Facebook, Instagram, nyhetsbrev, podcasts och onlinekurser.

Mitt schema har havererat hundratals gånger. Länge var min lösning att skapa något stressat. Att ändå få ut något. Det har alltid varit fel beslut.

För nu, med nästan 20 års erfarenhet, kan jag tryggt säga: Det är bättre att vara tyst.

Jag ska förklara varför. Och lära dig pausa smart.


Ingen märker när du inte sprider något

Din oro över en paus står inte alls i relation till effekten. Oron bygger på tron att pausen skapar ett stort hål mitt i ett fint flöde.

Det är inte konstigt att du känner så. För de administrativa verktygen förstärker det. Verktygen har ju 100% fokus på dig. På det du skapat.

width=

Verktygen gör dig till huvudrollen. Du glömmer att du är en liten statist i andras story.

Följarens flöde består till 99% av annat än dig. Det tar aldrig slut i någons app. Ingen kommer att sakna dig. När du pausar uppstår inget hål.


Dåligt sätter spår

Kan du rafsa ihop något att skicka ut? Troligtvis. Ett proffs kan tumma på kvalitet för att bli klar i tid.

Men, i vems intresse gör du det?

width=

När du är dålig får du uselt engagemang. Kanske läser eller tittar följarna inte ens klart. Algoritmen noterar.

Människor noterar också. Ingen slutar följa dig i affekt. Men minnet av något dåligt sitter kvar länge.


Berätta inte att du tar paus

Du tillför inget värde när du annonserar en paus.

Ibland landar det fel och följaren blir irriterad. Du har lovat något. Utan påminnelsen kommer pausen passera obemärkt. Nu gör du det till ”en grej”.

width=

Berätta heller inte att du haft en paus.

”Nu är vi äntligen tillbaka. Vi har varit borta ett tag…” Så låter det i många podcaster och nyhetsbrev.

Troligtvis märkte ingen din frånvaro. Men du vill lyfta fram din paus som förra veckans största händelse. Kämpa emot.


Var värdefull

Att våga ta en paus är att acceptera följande: Internet är redan fullt. Du är bara värdefull när du värdefull.

Det tog mig många år. Så det är okej om du inte tror mig. Än.

Ett sista litet PS
Använd inte det jag berättar för att lura dig själv:

Har du ett träningsprogram för att öka din personliga produktivitet? Som exempelvis Seinfelds teknik: Bryt inte kedjan. Följ det.

Har du en inre röst som kritiserar dig precis när du är klar att publicera? Låt aldrig den rösten vinna.

Senast uppdaterad: 3 maj 2024